Konkurssommer i Hordaland

Ikke bare satte Bergen nedbørsrekord i juli. Også antall konkurser økte kraftig i Hordaland forrige måned, ifølge statistikk fra Experian.

- Sommeren ble trist på mange måter på Vestlandet. I tillegg til at det ble den våteste juli måned i Bergen på 46 år, økte antall konkurser i Hordaland med 183 prosent og hele 34 bedrifter gikk over ende, sier Frode Berg, administrerende direktør i Experian.

Tilsvarende var det bare 12 bedrifter som gikk konkurs i Hordaland i juli i fjor. Så langt i år er konkursøkningen i Hordaland på 42,2 prosent.

- Selv om det statistiske grunnlaget for juli er lite er tendensen likevel klar. Krisen i oljefylkene med Hordaland i spissen er årsaken til konkursøkningene i år, sier Frode Berg.

På landsbasis økte antall konkurser med 12,8 prosent i juli. Så langt i år er økningen på 3,8 prosent og totalt har 2684 bedrifter gått konkurs. I tillegg til Hordaland, har et annet stort oljefylke, Rogaland, hatt en konkursøkning på 23,8 prosent så langt i år.

- Vi ser også at todelingen i norsk økonomi bare forsterkes, og fylker med oljerelatert næringsliv har problemer. Samtidig viser statistikken at landsdeler som Østlandet og Nord-Norge med en annen næringsstruktur, faktisk opplever en nedgang i antall konkurser, sier Berg.

For ytterligere informasjon

Kontakt Frode Berg, administrerende direktør i Experian, mobil 97598037.

Om Experian Experian er verdens største leverandør av kreditt-, analyse og markedsinformasjon til bedrifter. Vi hjelper våre kunder med verktøy som bidrar til å treffe bedre og mer lønnsomme beslutninger.

Experian plc er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del av FTSE 100-indekset. Den samlede omsetning finansåret 2014 var 4,8 mia. USD. Experian består av 16.000 ansatte i 39 land og har hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).

Om Experian

Experian
Karenslyst Allé 6

+47 815 55 454http://www.experian.no/

Experian er verdens største leverandør av kreditt-, analyse- og markedsinformasjon til bedrifter. Experian hjelper kunder med verktøy som bidrar til å treffe bedre og mer lønnsomme beslutninger. Magasinet Forbes har kåret Experian til et av verdens 100 mest innovative selskaper fire år på rad, og i 2017 havnet Experian på 94. plass. Experian plc. er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del av FTSE 100-indeksen. Experian har i dag 16 000 ansatte i 39 land, med hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).

Følg pressemeldinger fra Experian

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Experian på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Experian