Konkursrekord i januar

I januar gikk 422 bedrifter konkurs og 92 ble tvangsavviklet av myndighetene. Det gir en samlet økning på 10,5 prosent sammenlignet med samme måned i fjor. – Dette er de høyeste konkurstallene for januar måned noensinne, sier kredittøkonom Per Einar Ruud i Bisnode, som har analysert tallene.

Ifølge Bisnode gikk 106 bedrifter innen detaljahandel overende i januar. Det er en økning på hele 35,9 prosent sammenlignet med januar i fjor.

De siste 12 månedene har 6337 bedrifter gått konkurs eller blitt tvangsavviklet. Det er en økning fra på 2,8 prosent fra samme periode i fjor. – Når vi vet at det i 2018 ble registrert de høyeste konkurstallene siden finanskrisen i 2009, er det lite hyggelig med fortsatt økning inn i 2019. Det kan imidlertid være en del variasjoner i tallene fra måned til måned, sier Per Einar Ruud i data- og analyseselskapet Bisnode,

Stadig verre innen Detaljhandel

– Det blir stadig tydeligere at det foregår store strukturendringer i næringslivet. Spesielt har vi sett at konkursene har økt mye innen Detaljhandel over lengre tid. Vi har også uttrykt bekymring for at det ville kunne komme enda flere konkurser her, fordi vi har sett at bransjen har hatt svært lave marginer i tillegg til at de opplever økt konkurranse fra netthandel – ofte fra utlandet, forklarer Ruud.

Innen Detaljhandel gikk 106 bedrifter overende i januar. Det er en økning på hele 35,9 prosent sammenlignet med januar i fjor. – Dette innebærer enda en konkursrekord for denne bransjen, og de får følge av Engros/agentur og Lagring/transport hvor det også er stor økning. Dette kan tyde på ringvirkninger, fordi nedgang i en bransje vil gjøre at relaterte bransjer også vil slite, forklarer Ruud. Innen Engros/agentur økte konkurser og tvangsavviklinger med 33,3 prosent, og innen Lagring/transport har økningen vært på hele 85 prosent sammenlignet med samme måned året før.

Bedre i Bygg og anlegg

Lyspunktet i januar-tallene er Bygg og anlegg. Her har det vært en nedgang på 13,3 prosent. Likevel er dette fortsatt den bransjen med flest konkurser. 24,1 prosent av alle konkurser har skjedd innen Bygg og anlegg i januar. Hotell og restaurant opplever også en stor konkursøkning. 52 virksomheter gikk over ende i januar. Dette er en økning på 30 prosent.