Konkurshopp i mars

Hele 505 selskaper gikk konkurs i mars, en økning på hele 20,5 prosent. Bygg- og anleggsbransjen og varehandel leder an oppgangen. Det viser tall fra analyseselskapet Experian.
Salgsdirektør, Per Ivar Kristiansen i Experian Norge.

– Mye av endringen fra mars i fjor kan tilskrives påskeeffekter. I for kom nemlig påskens helligdager i mars, i år kommer de i april. Normalt er det færre selskaper som tar turen til skifteretten når det er fridager. Vi skal derfor være forsiktig med å trekke for bastante konklusjoner denne måneden, sier salgsdirektør, Per Ivar Kristiansen i Experian Norge.

Så langt har totalt 1 335 selskap gått konkurs i 2019, en økning på 1,8 prosent sammenlignet med årets tre første måneder i fjor.

Konkursoppgang i bygg- og anleggsbransjen og varehandel

Etter at konkursraten i varehandelen viste nedgang i februar, er vi nå tilbake på det negative sporet fra i fjor. 110 selskaper i varehandelen gikk konkurs i mars, en økning på 22,2 prosent. Så langt i år har 303 selskaper i sektoren gått over ende, en økning på 7,4 prosent.

– Vi har i lang tid fått rapporter om tøffe tider i handelsnæringen, der netthandel og endrede forbrukervaner truer inntjeningen til mange bedrifter. Konkurstallene viser at den negative utviklingen fortsetter, og vi tror dessverre at varehandelen går utfordrende måneder i møte, sier Kristiansen.

Også innen bygg og anlegg er det en kraftig konkursøkning. 150 selskaper gikk konkurs i denne sektoren i mars, en økning på 41,5 prosent. Så langt i år har imidlertid økningen vært på beskjedne 1,9 prosent.

Statistikken gjelder alle foretaksformer.

For ytterligere informasjon, vennligst kontakt:
Salgsdirektør i Experian, Per Ivar Kristiansen, mobil +47 930 09 713

Salgsdirektør, Per Ivar Kristiansen i Experian Norge.

Om Experian

Experian
Karenslyst Allé 6

+47 815 55 454http://www.experian.no/

Om Experian
Experian er verdens største leverandør av kreditt-, analyse- og markedsinformasjon til bedrifter. Experian hjelper kunder med verktøy som bidrar til å treffe bedre og mer lønnsomme beslutninger. Magasinet Forbes har kåret Experian til et av verdens 100 mest innovative selskaper fire år på rad, og i 2017 havnet Experian på 94. plass. Experian plc. er listet på London Stock Exchange (EXPN), og er en del av FTSE 100-indeksen. Experian har i dag 16 000 ansatte i 39 land, med hovedkontorer i Dublin, Nottingham, Costa Mesa (California) og Sâo Paulo (Brasil).

Følg pressemeldinger fra Experian

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Experian på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Experian