Konkurranseutsetter drift av statlige oljeverndepoter
Oppdraget fra Samferdselsdepartementet er begrunnet i anbefalinger gitt av Kystverket som følge av erfaringer etter statlige aksjoner, samt gjennom analyser og utredninger knyttet til statlig depotdrift.
Kystverkets erfaringer fra statlige aksjoner mot akutt forurensning er at beredskapsmateriell fra de fleste statlige depoter mobiliseres. Mobilisering og lasting av beredskapsmateriellet utføres av mannskaper knyttet til de enkelte depot – tilsynsmann og depotmannskaper.
Hurtig respons viktigst
Kystverkets beredskapsanalyser, sist gjennomført i 2011, har synliggjort at hurtig respons til skadested vil være den viktigste faktor for å redusere og begrense skadeomfanget.
Som følge av dette har Kystverket etablert statlige beredskapsdepoter hos samtlige interkommunale utvalg mot akutt forurensning (IUA) med kystlinje, totalt 29 IUAer.
I tillegg er det siden opprettelsen av statlige beredskapsdepoter, gjennomført en storstilt overføring av oljevernmateriell fra landbaserte lager til fartøyer.
Totalt er det utplassert oljevernmateriell på 10 kystvaktfartøy, 6 av Kystverkets oljevernfartøy, samt på samtlige (fire) fartøy som inngår i den statlige slepeberedskapen. Kystverket har også inngått avtaler med 39 fartøyer i kystnær beredskap (fiskebåter, brønnbåter, slepebåter, osv.) langs hele kysten som er opplært og tilrettelagt for å bistå med og gjennomføre oppsamling av oljeforurensning på sjø.
Oppmøte: skadested
For å ytterligere styrke den statlige beredskapen mot akutt forurensning, vil Kystverket ved å sette ut lagring, drift, vedlikehold og transport av det statlige beredskapsmateriellet, frigjøre depotmannskapene fra deres oppgaver (logistikkfunksjonen) knyttet til de statlige depotene.
Mannskapene vil, etter at ny depotstruktur er etablert, møte på skadested i stedet for lokalt depot. På den måten vil det være mulig å raskere få etablert den statlige aksjonsorganisasjonen enn tilfellet er i dag.
Færre og større beredskapsdepoter
Kystverket vil endre antallet statlige beredskapsdepot til færre og større enheter. Depotene forutsettes lokalisert til trafikk-knutepunkt langs kysten av Norge, hvor logistikktjenester og infrastruktur allerede er etablert. Kystverket sikrer da at alt nødvendig statlig beredskapsmateriell raskt kan mobiliseres og fraktes til aktuelt skadested.
Enkelte statlige beredskapsdepoter er ikke berørt av endringen.
Det gjelder følgende depot:
- Oslofjorden depot (Horten)
- Fedje depot
- Tromsø depot
- Longyearbyen depot
Disse depotene er lokalisert i tilknytning til eksisterende opplærings- og øvingsfasiliteter, eller områder med forhøyet risiko for ulykker. Tromsø depot videreføres for å sikre hurtigst mulig supplering av beredskapsmateriell ved hendelser i og rundt Svalbard.
Kystverket har sendt ut et informasjonsbrev til de kommuner som er vertskap for Kystverkets beredskapsdepoter for å orientere om konkurranseutsettingsprosessen.
Kystverkets kontaktpersoner for mer informasjon:
Johan Marius Ly – beredskapsdirektør, tlf: 9570 9335
Kjetil Aasebø – fagansvarlig statlige beredskapsressurser, tlf: 9285 8505
Nøkkelord
Kontakter
Marianne HenriksenKommunikasjonsrådgiver
Tel:+47 919 16 029marianne.henriksen@kystverket.noBilder
Lenker
Om Kystverket
Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.
Følg pressemeldinger fra Kystverket
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Kystverket
To viktige avtaler for Kystverkets utbyggingsprosjekter er signert11.4.2024 15:18:42 CEST | Pressemelding
I Kystverkets arbeid med å forbedre farleder og havner langs norskekysten, er nå to sentrale rammeavtaler på plass.
COWI skal bistå Kystverket i byggingen av Stad skipstunnel11.4.2024 13:52:03 CEST | Pressemelding
Etter en anbudsrunde har Kystverket valgt COWI som teknisk rådgiver for byggingen av Stad skipstunnel. – COWI vil være en viktig teknisk samarbeidspartner i arbeidet med å få anskaffet og bygd verdens første skipstunnel, sier prosjektleder Terje Skjeppestad i Kystverket.
Vest Betong blir hovedentreprenør for Innseiling og dypvannskai Mo i Rana19.3.2024 16:18:49 CET | Pressemelding
Nå er avtalen som gjør Vest Betong til hovedentreprenør i samarbeidsprosjektet Innseiling og dypvannskai Mo i Rana signert.
Arrangerer Kyst- og havnekonferansen 2024 i september5.3.2024 16:04:36 CET | Pressemelding
Finn frem kalenderen og sett allerede nå av datoene 18.–19. september. Da er det nemlig, etter et års pause, igjen klart for Kyst- og havnekonferanse i Honningsvåg.
Disse kan få stein fra Stad skipstunnel27.2.2024 17:00:00 CET | Pressemelding
Kystverket og kommunene Stad, Kinn og Vanylven er nå enige om en prioriteringsliste over hvilke næringstiltak som kan motta steinmasser fra Stad skipstunnel. Se lista her!
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom