Konklusjon om utbygging av nye varehus i Norge kommer i desember

IKEA Norge har en pågående evaluering av alle selskapets utbyggingsprosjekter i Norge. Konklusjonen til hvert prosjekt vil foreligge i desember.

Clare Rodgers, administrerende direktør IKEA Norge

– Vi som jobber i detaljhandel står midt i en spennende tid. Vår visjon er å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. Men med økende urbanisering, fokus på bærekraft og digitalisering, er ikke hverdagen som den en gang var. Vi skal benytte anledningen til å stake ut en ny kurs for å forme fremtidens handel, basert på alt vi vet om hvordan folk lever livene sine hjemme og hva de ønsker. I lys av dette evaluerer vi alle våre nye utbyggingsprosjekter i Norge, sier Clare Rodgers, administrerende direktør i IKEA Norge.

IKEA Norge har tidligere formidlet at de har satt alle nye utbyggingsprosjekter på pause, i påvente av videreutvikling av konseptet og en vurdering av hvert enkelt prosjekt. Det er denne vurderingen som nå gjøres og som vil konkluderes innen utgangen av desember. Prosjektene som inngår i evalueringen er Vestby, Danebu, Ålesund og Tromsø.

Troels Normann Mathisen
Senior kommunikasjonsrådgiver
IKEA Norge

Mob.: +47 90 13 16 75

Clare Rodgers, administrerende direktør IKEA Norge

IKEA tilbyr veldesignede, funksjonelle og rimelige hjeminnredningsløsninger av høy kvalitet, produsert med omtanke for mennesker og miljø. Det finnes flere selskaper med ulike eiere som jobber under IKEA-varemerket, alle deler samme visjon: å skape en bedre hverdag for de mange menneskene. Det er til sammen 412 IKEA-varehus i 49 markeder.

Om Inter IKEA Group

Inter IKEA Systems B.V. er eier av IKEA-konseptet og franchisegiver for IKEA, som også tildeler rettigheter til ulike IKEA-selskaper til å utvikle sortimentet, leverandørkjeden og kommunikasjonen. Disse enhetene, utgjør sammen med Inter IKEA Systems B.V. og IKEA Industry Holding AB, Inter IKEA Group.

FÖREMÅL2.8.2018 10:00Pressemelding

Vakker, Stygg, Herlig. FÖREMÅL er en kolleksjon for IKEA av Per B. Sundberg. Designer. Kunstner. Individualist. Per B. Sundberg er en av Sveriges mest anerkjente glass- og keramikkunstnere. Bak det rampete og humoristiske ligger det mye hardt arbeid og fokus på kvalitet. Per B. Sundberg har jobbet som designer på Orrefors glassverk og som professor ved Konstfack, kunst- og designhøyskolen i Stockholm. I dag stiller han ut verkene sine i gallerier og museer og på kunstmesser over hele verden. IKEA har invitert Per B. Sundberg til å være med på å utvikle en limited edition-kolleksjon, som kommer i september 2018.

GRATULERA kolleksjonen1.8.2018 09:37Pressemelding

Si hei til GRATULERA – en vintage-kolleksjon i limited edition, som feirer 75 år med IKEA-design. Husker du den første KLIPPAN-sofaen, eller hva med røde BJURÅN stol? Det er på tide å gå tilbake i tid med noen nøye utvalgte favoritter fra 50- og 60-tallet, 70- og 80-tallet og 90- og 00-tallet. De forskjellige utgavene av GRATULERA lanseres på tre forskjellige datoer og henter frem noen av dine (våre) beste minner fra IKEA-historien.

IKEA fjerner engangsplast fra produktsortimentet og restauranter9.6.2018 06:00Pressemelding

Fra 1.januar 2020 vil man ikke lenger kunne kjøpe plastprodukter til engangsbruk på noen av IKEAs varehus. Det vil si at produkter som blant annet sugerør, engangsbestikk, plastkopper og andre engangsprodukter med plastbelegg utgår av sortimentet. IKEA-gruppen vil i tillegg fase ut bruk av engangsprodukter som sugerør, plastbestikk og plastlokk fra samtlige IKEA-restauranter innen 1.januar 2020. I Norge gjelder denne forpliktelsen allerede fra 1.september 2018. – Engangsplast bidrar til forsøpling av naturen, og derfor må vi i IKEA gjøre det vi kan for å redusere bruken. IKEAs restauranter i Norge bruker årlig rundt en halv million skjeer, lokk og sugerør i plast. Vi har nå bestemt oss for å fjerne disse fra 1.september i år, og vil i likhet med andre IKEA-varehus fjerne engangsplast fra sortimentet vårt innen 2020, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge. IKEA lanserer en ny bærekraftstrategi IKEA lanserer i dag en ny versjon av bærekraftstrategien People Planet Positive,