Konica Minolta tar lederskap og ansvar innen databeskyttelse

Før de store endringene rundt personvernordningen (GDPR) trer i kraft, kunngjør Konica Minolta konsernet sin globale politikk for databeskyttelse og personvern.

Den fremtidsrettede politikken annonseres før innføringen av EUs personvernforordning (GDPR), som vil bli håndhevet fra 25. mai 2018. GDPR (General Data Protection Regulation) er beskrevet som den viktigste endringen i datasikkerhetsregulering på 20 år, og vil innebære store forandringer for bedrifter; både EU-baserte og ikke-EU-baserte selskaper, som behandler personopplysninger fra EU-borgere - ved å øke rettighetene og beskyttelsen av enkeltpersoner betydelig.

Utenfor Europas grenser
Konica Minolta vil ikke bare oppfylle GDPR kravene, men også overgå dem gjennom en verdensomspennende innføring av en databeskyttelse. I tillegg til å bli introdusert i EU-landene, som forutsatt av GDPR, vil policyen implementeres i Konica Minolta selskaper over hele verden. Slik skal alle kunder få høyeste nivå av personvern uavhengig av grenser og land. Ikuo Nakagawa, president for Konica Minolta Business Solutions Europe sier: - I Konica Minolta anerkjenner vi at tilliten til våre kunder, samarbeidspartnere og medarbeidere er vår mest verdifulle ressurs. Vi streber etter å belønne denne tilliten, ikke bare gjennom de aller beste produktene og tjenestene, men også ved å oppfylle de høyeste standarder for sikkerhet og samfunnsansvar.

Koordinatorer i alle land
For å sikre en effektiv gjennomføring av politikken, løpende overholdelse og ansvarlighet på nasjonalt nivå er det opprettet en databeskyttelseskoordinator i Konica Minolta Norge. Denne rollen rapporterer til administrerende direktør og til en overordnet global koordinator, Dr. Fredrikke Rehker, som styrer GDPR implementeringen i konsernet.

Gjennomsiktighet
Konica Minolta vil gjennomføre hensiktsmessige tekniske og organisatoriske tiltak for å sikre at det kun blir behandlet personopplysningene som er nødvendige for et bestemt formål. Personlige data vil bli samlet inn og behandlet i samsvar med GDPR- forordningen og på en gjennomsiktig måte for å beskytte personvernet. Alle anstrengelser vil bli gjort for å sikre kontinuerlig nøyaktighet av dataene og ingen personopplysninger bli beholdt lenger enn nødvendig. Videre vil prinsippet om databeskyttelse ved design og som standard følges under utviklingen av nye produkter.

For fullstendig åpenhet overfor sine kunder og partnere publiserer Konica Minolta detaljene rundt databeskyttelse på sine hjemmesider.

Den globale datasikkerhets utfordringen
Konica Minolta ser sitt lederskap innen global databeskyttelse som et viktig ansvar. Ikke bare for å beskytte sine kunder, men også for å fremme en bredere bevissthet blant bedrifter om betydningen av de forestående personvern endringene. Ifølge en undersøkelse fra IDC* er nesten 80 prosent av beslutningstakere innen IT ikke klar over konsekvensene av GDPR eller har ikke hørt om det i det hele tatt. Av de resterende som er klar over GDPR ansvaret sitt oppfyller kun 20 prosent av disse de nye forpliktelsene. 59 prosent arbeider fortsatt for overholdelse og 21 prosent er ikke forberedt på noen måte.

Samtidig har behovet for å iverksette tilstrekkelig beskyttelse for data og personvern aldri vært større da sikkerhetstrusler øker*: I dag har 73 prosent av alle globale merkevarer, organisasjoner og bedrifter allerede blitt ofre for DDOS-angrep (ofte gjennomført som en del av datatyveri aktiviteter).

Kilder:
[*1] IDC survey 2017: “1 in 4 Companies Have No Clue GDPR is Coming Their Way”

[*2]LANLine, 30 August 2017 (German source): http://www.lanline.de/datensicherheit-im-byod-zeitalter/

Les om hvordan vi kan hjelpe deg her.

Konica Minolta Business Solutions as er et globalt selskap som tilbyr bedrifter strukturerte arkiv- og dokumentsystemer, som forenkler, effektiviserer og gir bedrifter full oversikt i hverdagen. Vi er også en ledende leverandør av printere til bedrifter som tilbyr kopi, utskrift, skann og faks. Samt  digitalttrykk maskiner til grafisk bransje.