Kongsberg Digital og Agder Energi inngår partnerskap og starter pilotprosjekt

Kongsberg Digital og Agder Energi inngår et nytt partnerskap. Blant annet skal selskapene utforske bruken av digital tvilling-teknologi for vannkraftverk og -systemer.
Kongsberg Digital og Agder Energi skal sammen utforske bruken av digital tvilling-teknologi for vannkraftverk og -systemer. Animasjon: Bigwig AS.

Digitalisering i industrien handler om å øke innsikt og samhandling på tvers av enheter og systemer, optimalisere produksjon og senke risiko knyttet til ustabile variabler, som vær. Digital tvilling-teknologi brukes blant annet i olje og gass og maritim sektor, men har ikke tidligere blitt anvendt innen vannkraft. Nå skal Agder Energi og Kongsberg Digital se på mulighetene for å utnytte teknologien i en av Norges viktigste næringer.

- Gjennom samarbeidet med Kongsberg Digital vil Agder Energi bli i stand til å drifte vannkraftverk på en enda bedre måte. Dette er et naturlig, nytt steg på veien for Agder Energi for å ta i bruk ny, smart teknologi for å skape verdier av vår vannkraft, sier konserndirektør for fellesoperasjoner i Agder Energi, Frank Håland.

Første steg i samarbeidet fokuseres rundt bruken av digitaliseringsløsninger som gir Agder Energi en langt bedre måte å forutse vedlikeholdsbehov i selskapets kraftverk. Dette muliggjør raskere beslutninger og høyere grad av autonomi, noe som vil bidra til å sikre en ytterligere optimal tilgjengelighet av vannkraften, også i fremtiden. Konkret settes det nå i gang et pilotprosjekt på en av Agder Energi sine kraftstasjoner.

- Kongsberg Digital har lang erfaring med å tilby våre tjenester innen prediktivt vedlikehold til et bredt spekter av bransjer. Vi ser frem til at vår kompetanse blir tatt i bruk i en så stor og viktig norsk næring som vannkraften, sier konsernsjef i Kongsberg Digital, Hege Skryseth.

Selskapene i prosjektet vil benytte Kongsberg Gruppens digitale økosystem Kognifai som plattform for drifts- og planleggingsapplikasjoner.

Kontaktperson: Seniorrådgiver Kommunikasjon, Harald Vengen. Telefon 90 67 27 17.

Fennefoss. Foto: Agder Energi.

Agder Energi leverer ren energi for at samfunnet skal fungere, nå og for fremtiden.. Konsernets virksomhet omfatter produksjon, distribusjon og salg av fornybar energi, samt energitilknyttede tjenester. Vår visjon er å være et ledende norsk konsern innen fornybar energi.

Følg pressemeldinger fra Agder Energi

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Agder Energi på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Agder Energi