Kongelig åpning i strålende sol

Under en varmende vintersol, med jublende barn og stolte ansatte og frivillige, åpnet i dag Hans Majestet Kong Harald Redningsselskapets nye kurs og kompetansesenter RS Noatun i Horten.
I strålende sol. Hans Majestet Kong Harald klipper båndet og erklærer RS Noatun for offisielt åpnet. Godt assistert av styrmann og hovedtillitsvalgt i sjøoffiserforbundet, Erik Paulin og frivillig mannskap i Tønsberg, Ole Christian Sukken

– For tre år siden hadde vi en drøm om å skape et felles hjem, ett RS-senter for opplæring og trening frivillige og ansatte skøytemannskaper. Ett senter hvor barn og unge skal lære om sjøvett. Ett sted hvor alle i RS-familien kan møtes. I dag er alt dette ikke bare en drøm. Visjonen har blitt til virkelighet. RS Noatun vil på sikt ha 40 faste ansatte, forteller en stolt generalsekretær Rikke Lind i Redningsselskapet på åpningsdagen.

Krav til kompetanse og godt utdannede sjøfolk har alltid stått sentralt i Redningsselskapet lange historie. På RS Noatun skal Redningsselskapets frivillige og faste ansatte få tilbud om den beste og mest moderne opplæringen innenfor navigasjon, søk og redningsarbeid (SAR). RS Noatun har blitt et moderne kompetanse- og opplevelsessenter. Ved å samle all opplæring og kurs
på et sted, styrker Redningsselskapet fokuset på sjøredning ytterligere. I tillegg vil barn og unge få tilbud om opplæring i sjøvett gjennom spennende aktiviteter. Senteret vil også tilby kurs, overnatting, god mat og opplevelser til bedrifter og besøkende i maritime omgivelser. Halv- parten av dette er nye arbeidsplasser som vil forsterke det maritime fag- miljøet i regionen.

Historisk kongelig beskyttelse på historisk grunn
– Helt siden Kong Oscar 2 personlig donerte 1000 kroner til Redningsselskapets ved stiftelsen i 1891 har, har vi vært så heldige å ha hatt Norges Konge som vår høye beskytter. Det er vi utrolig stolte av. Det har betydd mye gjennom vår historie, særlig når det har stormet som verst, sier Rikke Lind i sin tale til Hans Majestet Kongen.

RS Noatun er lokalisert på Langgrunn utenfor Horten i Vestfold. Et langt steinkast fra de gamle vikinggravene - Borrehaugene. Navnet Noatun er hentet fra norrøn mytologi, og var navnet på guden Njords havn og bolig.

Sentral beliggenhet
RS Noatun ligger sentralt på Østlandet med nærhet til både Gardermoen og Torp, samt ferge- forbindelse mellom Horten og Moss. Fjorden utenfor RS Noatun er ikke mer enn 20 meter på det dypeste, noe som gir perfekte forhold og trygge rammer for alle typer øvelser og opplæring.

– Vår samarbeidspartner Horten Industripark har brakt med seg viktig kommersiell kompetanse om eiendomsutvikling. Det har vært av stor betydning for oss. Uten en partner med en slik lokal kompetanse, er jeg usikker på om vi hadde våget å ta sjansen på denne investeringen, som er den største i Redningsselskapets historie, sier generalsekretær Rikke Lind

For å binde de tre bygningene som utgjør senteret sammen, har
vi valgt å trekke vannet helt opp til hovedbygningen med en kanal og et eget basseng perfekt for øving og aktiviteter.

På den røde løperen (f.v.) Are Karlsen, ordfører i Horten Kommune, Fylkesmann i Vestfold Per Arne Olsen, dagens «blomstergutt» Elias B. Rustad, Hans Majestet Kong Harald, president i Redningsselskapet Nicolai Jarlsby og generalsekretr i Redningsselskapet rikke Lind.
Levert av redningsmann. Saksen som Kongen klippet båndet med ble levert av redningsmann Runar Iversen, som ankom RS Noatun på en Rescue Runner, en ombygd vannscooter somer en del av redningsutstyret på flere av dagens redningsskøyter.
Kongens bord. Hans Majestet Kong Harald i god passiar med Redningsselskapets president, Nicolai Jarlsby, under mandagens offisielle åpning av RS Noatun i Horten