Konferanse: Bærekraftig undervisning i framtidens skole

På FN-dagen 24. oktober inviterer FN-sambandet lærere, skoleledere, utdanningsmyndigheter og politikere til debatt. Trond Giske (Arbeiderpartiet), Henrik Asheim (Høyre), Solveig Hvidsten Dahl (Skolelederforbundet) og Terje Skyvulstad (Utdanningsforbundet) er noen av deltagerne. Sigrid Bonde Tusvik leder debatten.

Hvordan sikrer vi et tydeligere internasjonalt perspektiv i norsk skole, som tar på alvor den globale hverdagen elevene er en del av?

Undervisning om FNs bærekraftsmål er en god flerfaglig inngang til å lære elevene om sammenhengene mellom lokale, nasjonale og globale utfordringer. Samspillet mellom sosiale forhold, økonomi og klima og miljø er sentralt for en helhetlig forståelse av hva bærekraftig utvikling innebærer.

Konferansen tar for seg oppfølgingen av Stortingsmelding 28 – Fag – Fordypning – Forståelse

Stortingsmeldingen ble behandlet i Stortinget 11. oktober. Vi debatterer hvordan en skole for framtiden kan ruste elevene til globalt ansvar og medborgerskap. Hvordan sikrer vi:

• et tydeligere internasjonalt perspektiv i norsk skole
  • at nye læreplaner bygger på en helhetlig forståelse av bærekraftig utvikling

Sted: Det Norske Teatret, Oslo

08.30 – 09.10

• Rune Arctander, assisterende generalsekretær i FN-sambandet
  • Trond Giske, leder av Utdanningskomiteen
  • Guro Sibeko, lærer på Sinsen skole - og slampoet

09.10 – 11.00 Faglige innledninger

• Henrik Asheim (H), Utdanningskomiteen - om behandlingen av Stortingsmeldinga
  • Ellen Marie Bech, Utdanningsdirektoratet – om planene for oppfølgingen av meldinga
  • Tarjei Helland, Høyskolen i Oslo og Akerhus – om samfunnsfagperspektivet på undervisning om bærekraftig utvikling
  • Eldri Scheie, Naturfagssenteret – om tverrfaglighet i utdanning for bærekraftig utvikling, erfaringer og utfordringer
  • Rune Arctander, FN-sambandet – om internasjonalt perspektiv i framtidens skole og styrking av samfunnsfagene, undervisningen om menneskerettigheter og hva det betyr å ha et helhetlig perspektiv på bærekraftig utvikling
  • Marianne Drag, lærer Børstad ungdomsskole – om erfaringer med å sette internasjonale spørsmål på dagsorden i klasserommet

11.00 – 11.30 Lunsj

11.30 – 11.40 Appell fra Ungdomspanelet v/ Sophia Adampour - om FNs bærekraftsmål og elevperspektivet

11.40 – 13.00 Debatt: Hvordan sikrer vi et tydeligere internasjonalt perspektiv i norsk skole, som tar på alvor den globale hverdagen elevene er en del av. Hvordan kan nye læreplaner sikre god tverrfaglig undervisning om bærekraftig utvikling?

• Solveig Hvidsten Dahl, leder Skolelederforbundet
  • Terje Skyvulstad, nestleder Utdanningsforbundet