Høgskolen i Oslo og Akershus

Konferanse 26. juni: Bemanningsbransjens påvirkning på norsk arbeidsliv og arbeidslivspolitikk

22.6.2017 09:01 | Høgskolen i Oslo og Akershus

Konferansen Hvordan påvirker bemanningsbransjen norsk arbeidsliv og arbeidslivspolitikk?

Tid: mandag 26. juni 2017 kl. 08.45 - 15.00
Sted: Athene, Pilestredet 46, Høgskolen i Oslo og Akershus
Arbeidsforskningsinstituttet ved HiOA er vertskap for konferansen.

Gjennom prosjektet The Impact of Temporary Work Agencies on the Politics of Work, finansiert av Norges Forskningsråd, har forskere ved Høgskolen i Oslo og Akershus, Universitetet i Oslo, Mittuniversitetet i Sverige og Baltic Institute og Social Sciences undersøkt blant annet:

• Hvordan har framveksten av bemanningsbransjen preget arbeidslivspolitikk og arbeidslivsreguleringer i et historisk perspektiv?
  • Hvordan har endringer i reguleringen av ut- og innleie av arbeidskraft virket inn på den viktige normen i norsk arbeidsliv – standardarbeidsforholdet?
  • Hva preger dynamikken på arbeidsplasser med høy grad av innleie der faste og innleide gjør omtrent samme jobb?
  • Hvilken rolle har bemanningsbyråer med hensyn til å fasilitere arbeidsmigrasjon? Casestudier er arbeidsmigrasjon fra Sverige til Norge og Latvia til Norge.
  • Hva preger strategiene til arbeidstakere som velger å jobbe gjennom bemanningsbyråer?

Se hele programmet for konferansedagen her

Den kanadiske forskeren Leah Vosko er keynote speaker.

Dagen avrundes med en paneldebatt der vi spør:

Hva bør være rollen til bemanningsbransjen i Norge i dag - evt. hva utfordrer denne bransjen i dagens arbeidsliv? Hva er fordelene og utfordringene for arbeidstakere som jobber gjennom bemanningsbyrå?

Panelet består av:

• Christl Kvam (H, statssekretær, Arbeids- og sosialdepartementet)
  • Anne Cecilie Kaltenborn (direktør i NHO Service)
  • Lars Jacobsen (adm.dir i Randstad Care)
  • Ådne Naper (SV)
  • Lars Johnsen (Transportarbeiderforbundet)

Debatten vil bli ledet av tidligere prosjektleder for forskningsprosjektet, Ann Cecilie Bergene.

Om Høgskolen i Oslo og Akershus

Høgskolen i Oslo og Akershus

67 23 50 00http://www.hioa.no

HiOA jobbar tett med studentar, profesjonar og arbeidsliv for å bygge eit varmt, klokt og nyskapande samfunn.

Som den største statlege høgskolen i landet, med omlag 18 000 studentar og 1950 tilsette, tilbyr vi studier i Pilestredet, på Kjeller og i Sandvika.

Følg saker fra Høgskolen i Oslo og Akershus

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Høgskolen i Oslo og Akershus på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Høgskolen i Oslo og Akershus

Frokostseminar om de nyeste forbrukstrendene9.6.2017 12:16Pressemelding

Tid: torsdag 15. juni kl. 8-10Sted: Hotel Bristol#SIFOsurvey Forbrukskreditt – et samfunnsproblem? Markedet for usikret kreditt er i sterk vekst. Hvor utbredt er forbrukslån og kredittkortgjeld, hvem er det som låner, hvorfor låner de — og hva med betalingsproblemer? Og er det forresten noen i selskapslivet som skryter av at de har forbrukslån? Dette og mer til skal Christian Poppe presentere på frokostseminaret. ‘Pushing’ av usikret kreditt – hvor og til hvem? Det kan virke som om låneselskaper kaster lån etter oss. Er dette tilfellet, og hvem er som blir tilbudt slike lån og hvem takker ja? Torvald Tangeland presenterer ferske tall. Eiendomsskatt – bare pest og plage? Mange i Norge betaler eiendomsskatt, og noen ganske mye. Er det en skatt som har stor betydning for husholdenes økonomi? Er dette en skatt som har legitimitet i befolkningen? I så fall hvilke grupper er for og imot? Hvordan skiller hhv de som betaler eiendomsskatt og de som ikke gjør det i oppslutningen om slik beskatni