Komplette fiskemenyer slår an – kan snu nedgang i fiskekonsum

Til tross for Helsedirektoratet anbefaling om å spise mer fisk og sjømat, går forbruket blant nordmenn stadig nedover. MENY vil snu trenden og har siden oktober fristet med ukentlige fiskemåltider som lages på under 20 minutter. Ti ganger så mange velger ukens fiskemiddag!

Eksempel på "Ukens middag på under 20 minutter": Fiskekaker, ovnsbakte poteter, råkost og hvit saus

- Vi må gjøre det enklere å velge fisk til middag i en travel hverdag. Det innebærer at vi må tilby raske middagsretter inkludert tilbehør. Våre nye middagsløsninger har så langt vært en suksess. Jeg håper vi bidrar til økt fiskekonsum for folkehelsas skyld, sier MENY-sjef Vegard Kjuus.

I oktober lanserte MENY «Middag på under 20 minutter». Hver uke presenteres to retter (fisk/kjøtt) som tilberedes hjemme basert på ferdig tilbehør. Fisk og tilbehør – ulike varianter av poteter, sauser og grønnsaker - ligger i samme hylle i butikken. Eksempler på retter er: fiskekaker med ovnsbakte poteter, råkost og hvit saus og stekt laksefilet med potetmos, brokkoli/blomkål og rød saus.

Svak økning i 2017
Tallene for de første månedene viser at det faktisk kan nytte å påvirke nordmenns middagsvaner. Fiskeproduktet, som har inngått i ukens middag hos MENY, har i snitt solgt ti ganger mer enn den gjør i en normal uke.
- De som velger fiskeproduktet i ukens middag, velger oftere hele menyen med tilbehør enn de som velger kjøttproduktet. Forbrukerne trenger tips og guiding på gode og raske fiskemiddager. Vi må tilrettelegge og inspirere, sier Kjuus.
Han håper satsingen på komplette fiskeretter, bemannet ferskvaredisker og gode tilbud skal få ytterligere fart på fiskesalget etter en omsetningsøkning på 3,7 prosent i 2017. Volummessig er det nullvekst i 2017 i MENY inkludert skalldyr og fiskepålegg, men pilene pekte noe oppover de siste månedene.

- Vi skal stimulere til en sunnere livsstil, og har som mål å øke salget av sjømat med tre prosent hvert år frem til 2020. For å få til det, må vi fortsette å ta aktive grep. Grunnet godt utvalg og fokus på produktutvikling er vi i dag den dagligvarekjeden som selger mest fersk fisk, sier Kjuus.
Meny har vært toneangivende i bransjen på fisk: kjeden har bemannet fiskedisk i alle butikker og var blant annet først ute med salmalaks og deretter salmaburger, samt har løftet fokuset på skrei og lutefisk.

Stup i fiskekonsum
I desember kom Helsedirektoratet med nye tall på fiskeinntak. Fra 2015 til 2016 gikk forbruket ned hele 4 prosent, mens det gikk ned 7 prosent fra 2006 til 2016. Utviklingen er stikk i strid med myndighetenes mål om en økning på 20 prosent innen 2021.
- Det er en stor utfordring at vi spise for lite fisk, som inneholder det sunne fettet og andre næringsstoffer som jod, selen og vitamin D. Det å bytte en eller to kjøttmiddager i uken med fisk, vil gi store effekter på helsa, sa divisjonsdirektør Linda Granlund i Helsedirektoratet til NTB i desember.

Helsedirektoratet anbefaler tre middager med sjømat/fisk i uka, fordi:
• Fisk er en spesielt god kilde til de marine omega-3-fettsyrene og vitamin D, stoffer med en rekke gode helseeffekter. De kalles essensielle hvilket betyr at kroppen trenger dem, og ikke produserer dem selv.
• Fisk som kilde til omega-3 fettsyrer er viktig for hjerte- og blodomløpet. De bidrar til å holde blodåreveggene glatte og smidige, slik at blodet flyter lettere gjennom blodårene. Derfor kan fisk være viktig for å forebygge hjerteinfarkt.
• Fisk er bra for hjernen fordi spesielt den marine omega-3-fettsyren DHA er nødvendig for en optimal utvikling av hjernen, nervesystemet og synet.
• Fet fisk er bra for skjelettet fordi vitamin D bidrar til å vedlikeholde og styrke det.
• Fet fisk og tran er de viktigste kildene til omega-3 fettsyrene EPA og DHA, og vitamin D i vårt kosthold.
• Fisk er en utmerket proteinkilde, god kilde til vitamin B12, selen og jod (må være saltvannsfisk for å være en kilde til jod). Derfor er mer sjømat også viktig for immunforsvaret og stoffskiftet.