Dråpen i havet

Kompetanse som nødhjelp

8.12.2016 10:50 | Dråpen i havet

Flyktningehjelperne Dråpen i Havet fikk teknisk støtte verdt 1 million. Kompetansedonasjon kan bli en stor del av fremtidens nødhjelp, mener generalsekretæren.

Nærmest «over natten» utviklet Facebook-gruppen Dråpen i Havet seg til en veldedig organisasjon med mer enn 2.000 frivillige i nettverket sitt. Vekst er bra, men det krever både ressurser og kunnskap. Men i sommer kom en uventet telefon fra IT-bedriften Capra Consulting, som kunne fortelle at de ville donere sin tekniske kompetanse til organisasjonen. Verdi: kr 1 million!

– Vi har vokst ekstremt raskt, og da vokser også behovet for gode tekniske løsninger. Gaven fra Capra Consulting er uvurderlig. Donasjonen av teknisk kompetanse gjør det enklere for oss å rekruttere frivillige. Det blir enklere for folk å gi pengestøtte. Og dermed blir det enklere for oss å hjelpe enda flere fortvilte mennesker på flukt, sier Trude Jacobsen, generalsekretær i Dråpen i Havet.

Hun har nettopp kommet tilbake fra nok et opphold i Hellas, hvor behovet for hjelp fortsatt er stort. Stadig nye flyktninger strander i landet uten å vite hvor veien går videre, eller om den i det hele tatt går videre. Blant disse er det mange barn med en usikker fremtid og med kun et lite telt som hjem.

– Det er sterkt å være her nede. Det verste er kanskje de øynene som har mistet håpet, forteller Trude.

Gi kunnskap og fridager

Men hun ser muligheter i alt det forferdelige.
– Etter samarbeidet med Capra Consulting har vi fått mange ideer til hvordan bedrifter kan bidra. Ofte tenker man ikke så kreativt omkring dette. Det er flott med pengestøtte, men man kan hjelpe til på andre måter også. Det å bidra med bedriftens og de ansattes kompetanse, er en av dem. Kompetansedonasjon kan bli en viktig del av fremtidens nødhjelp, mener Jacobsen .

Jacobsen utvikler i disse dager en oversikt over ulike måter bedrifter kan bidra med sin støtte. Mulighetene er mange: en ekstra ferieuke til en ansatt hvis vedkommende reiser til Hellas og hjelper til i flyktningeleirene. Utlån av en ansatt noen timer i uka for å hjelpe dem med sin spesialkompetanse er også en fin måte bedrifter kan bistå med.

– Det er viktig støtte for oss og andre nødhjelpsorganisasjoner. Men vi tror det også kan ha mye å si for den ansatte og for arbeidsmiljøet i bedriften, sier hun. Administrerende direktør, Ole Martin Foss i Capra Consulting er enig.

– Det er mye mer involverende for oss å gi bort kunnskapen vår enn å gi penger. Da føler alle de ansatte at de er med å bidrar. I tillegg er jo it-løsninger noe alle hjelpeorganisasjoner trenger hjelp til i dag. Så kan de bruke tiden sin på det de er flinke til: å hjelpe flyktninger i nød, sier han….

Trude Jacobsen
Generalsekretær Dråpen i havet
Tlf. 48172718
trude@drapenihavet.no
www.drapenihavet.no

Ole Martin Foss
Administrerende direktør Capra Consulting
Tlf. 98299617
omf@capraconsulting.no

Om Dråpen i havet

Dråpen i havet
Karenslyst Allé 16D

Vi gjør det enkelt for alle å hjelpe mennesker på flukt!

Dråpen i Havet er en humanitær bistandsorganisasjon som har som formål å bistå mennesker på flukt, og da i hovedsak barn og deres mødre. Vi startet opp i september 2015 på øya Lesvos i Hellas, med koordinatorer og team av frivillige hjelpearbeidere med variert bakgrunn. Kort tid etter hadde vi også frivillige på plass på Chios, Kos, Samos, i Makedonia og Tyrkia. Etterhvert, som grensene til resten av Europa stengte i februar 2016 kom vi også på plass med hjelpearbeid på det greske fastlandet i Athen og Nord-Hellas. Vi har, siden september 2015 og frem til oktober 2016, hatt mer enn 2200 hjelpearbeidere i felt med Dråpen i Havet.

VÅRE VERDIER

H – Handlekraftige