Kommunikasjonssjef Jan Christian Thommesen slutter i IKEA

Jan Christian Thommesen har ledet kommunikasjonsarbeidet og kommunikasjonsavdelingen hos den svenske møbelaktøren i seks år. Nå har han valgt å si opp sin stilling. – Det føles rart, men riktig, sier Thommesen.

Thommesen startet som kommunikasjonsrådgiver på IKEA Furuset i 2008, og har siden gått gradene i selskapet, først som kommunikasjonsrådgiver på hovedkontoret med ansvar for virksomhetskommunikasjon og nå sist som kommunikasjonssjef.

- Etter elleve år i IKEA, seks av dem som kommunikasjonssjef, er det på tide å søke nye utfordringer. Jeg kommer til å se tilbake på dette som en vanvittig spennende periode i livet. IKEA har mange verdier som sammenfaller med mine egne, og det har vært mange givende år, sier Thommesen.

Thommesen har i løpet av sine seks år i sjefsstolen vært ansvarlig for en rekke prisvinnende kampanjer for IKEA i Norge, blant annet åpningen av de nye varehusene i Åsane og Ringsaker, pop-up restauranten ÄTBAR, Syriahuset og en rekke kataloglanseringer.

- Endringen vi som selskap er inne i nå er et optimalt tidspunkt for min etterfølger til å ta over stafettpinnen. Jeg ønsker vedkommende all mulig lykke til i det viktige arbeidet som skal gjøres fremover, sier Thommesen.

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 422 IKEA-varehus i 50 land i verden. 367 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av Ingka-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 957 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,5 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; i Oslo (Furuset), Asker (Slependen), Bergen (Åsane), Stavanger (Forus), Trondheim (Leangen), Lillesand (Sørlandet) og på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.