Kommuneoppgjøret: Unio kommune krever reallønnsvekst

I dag startet forhandlingene mellom KS og partene i kommunesektoren. – Vi krever reallønnsvekst, sier forhandlingsleder for Unio kommune, Steffen Handal.
Steffen Handal, forhandlingsleder Unio kommune.

Unio kommune overleverte det første kravet i lønnsoppgjøret for 2017 i dag. Våre hovedkrav er å sikre en lønnsvekst minst på linje med frontfaget, og en videreføring av allerede avtalte endringer i lønnssystemet.
– I 2016 hadde våre medlemmer nedgang i reallønn. Det kan ikke fortsette, sier Handal.
Han legger til grunn at rammen for frontfaget på 2,4 prosent er normgivende for kommunesektoren.
– For å sikre dette krever vi at virkningsdatoen for sentrale tillegg og avsetninger til lokale forhandlinger som allerede er avtalt for mellomoppgjøret framskyndes, sier Handal.

Årets lønnsoppgjør er et mellomoppgjør. Ved hovedoppgjøret i fjor ble det avtalt viktige strukturelle endringer i lønnssystemet. Dette innebar blant annet en egen lønnsgruppe med tilhørende lønnsstatistikk for ansatte med høyere utdanning, samt like stiger basert på utdanningslengde og utdanningsnivå.
– Mer uavhengige lønnsforhandlinger for ansatte med høyere utdanning var Unios hovedkrav i lønnsoppgjøret i 2016. Den nye strukturen er av stor betydning for Unios medlemsgrupper, sier Handal.
Unio krever at oppgjøret i 2017 må videreføre profilen og fordelingen av lønnstillegg mellom lønnsgrupper og stillingsgrupper slik det ble avtalt ved hovedtariffoppgjøret i 2016. Kommunesektoren har fortsatt store utfordringer med å sikre seg arbeidskraft med nok og riktig kompetanse.
– Kommunene må derfor ha en lønns- og arbeidsgiverstrategi som tiltrekker seg godt kvalifiserte og engasjerte medarbeidere innenfor helse og utdanning, sier Handal.

Unio krever:
• en økonomisk ramme for oppgjøret basert på mellomårsklausulen
• at virkningsdato for sentrale lønnstillegg og avsetninger til lokale forhandlinger som er avtalt for mellomoppgjøret 2017 framskyndes
• at pensjonistlønn reguleres i tråd med statens satser.

Partene har frist til 1. mai med å komme til enighet.

Unio kommune forhandler for 130.700 ansatte i kommunal sektor (kommuner, fylkeskommuner og KS-bedrift).
Forhandlingsleder for Unio kommune er Steffen Handal, leder i Utdanningsforbundet.
Unio er hovedorganisasjonen for universitets- og høyskoleutdannede og Norges nest største hovedorganisasjon på arbeidstakersiden, med cirka 349.000 medlemmer i 12 ulike medlemsforbund.

Unio kommune – forbundsvise medlemstall per 1. januar 2017:
Utdanningsforbundet – 92.685
Norsk Sykepleierforbund – 30.947
Forskerforbundet – 396
Norsk Fysioterapeutforbund – 2092
Det norske maskinistforbund – 410
Akademikerforbundet – 1657
Norsk Ergoterapeutforbund – 1590
Norsk Radiografforbund – 21
Presteforeningen – 9
Det norske Diakonforbund – 19

Kontakt: Informasjonsansvarlig for Unio kommune Nina Hulthin, 970 84 320

Steffen Handal, forhandlingsleder Unio kommune.