Kommunene vil ikke ansette helsesøstre – tross 200 millioner avsatt til formålet

Bare 22 % av ordførere og rådmenn vil ansette flere helsesøstre, selv om det bevilges 200 millioner kroner til formålet. Det viser en undersøkelse utført av Kommunebarometeret for Norsk Sykepleierforbund.

– Stortinget må nå vedta at pengene øremerkes, sier forbundsleder Eli Gunhild By i Norsk Sykepleierforbund (NSF).

Forbundslederen har sendt en oppfordring til sine hovedtillitsvalgte i alle kommuner, der de blir bedt om å påvirke lokalpolitikerne til å bruke pengene, slik regjering og storting mener de skal brukes.

Ifølge Helsedirektoratet er det behov for om lag 1500 flere ansatte i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. Helsesøstrene treffer alle familiene i barnets første leveår. De observerer barnets helse og utvikling, og det er viktig at de har tid og ressurser til å gi gode tilbud til dem som trenger støtte og oppfølging. På skolene er det viktig med et lavterskeltilbud der elevene har noen å snakke med når de har behov for det.

– På vegne av barn og unges blir jeg opprørt. Vi vet at helsesøstre blant annet kan avdekke vold og overgrep mot våre barn og unge. Likevel lar mange kommunepolitikere disse ekstra midlene gå i det store sluket, sier forbundsleder Eli Gunhild By.

Undersøkelsen viser at 52 % av ordførere og rådmenn ikke vil foreslå at det ansettes flere i helsestasjons- og skolehelsetjenesten. 22 % sier at de vil foreslå flere helsesøstre og 12 % vil ansette annet helsepersonell.

139 ordførere og 107 rådmenn fra 220 unike kommuner har svart.

Her er oversikt over hvor mye hver enkelt kommune får. (Bruk av denne krediteres Tidsskriftet Sykepleien)

Fakta om helsesøster:

• Helsesøster er autorisert sykepleier med en videreutdanning i helsefremmende og forebyggende arbeid rettet mot barn, unge og deres familier.
  • Helsesøstrene jobber primært i helsestasjon for barn 0-6 år, skolehelsetjenesten 6-20 år og i helsestasjon for ungdom.
  • De tilbyr regelmessige helseundersøkelser (med tanke på både fysisk og psykisk helse) og vaksinasjoner gjennom barnets oppvekst.
  • Veiledning og helseopplysning er sentrale oppgaver. Tilbudet er gratis, med tilnærmet 100 prosent oppslutning, særlig de første leveårene.

Kommunikasjonssjef Arvid Libak. Telefon: 90880518