Kommunalkonferansen 2016: Vi skaper framtidas Norge

9.9.2016 10:44 | Fagforbundet

12. september klokka 10.00 starter forbundene i LO Kommune sitt store fagligpolitiske verksted. Pressen er velkommen til å være til stede når rundt 350 tillitsvalgte fra fem forbund samles til valgverksted på Clarion Hotel & Congress Oslo Airport, Gardermoen.

Det er forbundene Fagforbundet, Fellesorganisasjonen (FO), Skolenes Landsforbund, Musikernes fellesorganisasjon og EL & IT-forbundet som står bak konferansen.

Generalsekretær i Flyktninghjelpen, Jan Egeland, åpner konferansen med å snakke om flykningskatastrofen og det han selv omtaler som «En verden på flukt».  Lisa Pelling, utredningssjef i Tankesmien Arena Ide, vil presentere noen lærdommer fra den svenske innvandringspolitikken, mens Fafos Anne Britt Djuve vil fortelle hva forskningen sier om integreringen i Norge.

Inga Marte Thorkildsen kommer for å snakke om de siste ukers mest debatterte tema: Offentlig velferd vs. Kommersiell velferd. Thorkildsen vil forklare hvorfor byrådet i Oslo tar tilbake tjenestene i Oslo og hvordan de vil forandre Oslo. Vi spør: Hva er fordelene og ulempene? Hvor mye koster det – på kort og på lang sikt? Er det verdt det, eller koster det for mye?

Frafallet i videregående skole har et klart klasseaspekt. Ungdommer fra familier med lav inntekt og lav sosial status dropper ut i mye større grad enn de fra familier med høye inntekter. Dermed kan man kanskje spørre: Finnes fellesskolen? Nestleder i Arbeiderpartiet, Trond Giske, vil dele sine tanker om hva som skal til for å få en skole der alle lykkes.

For henvendelser om arrangementet, kontakt informasjonsrådgiver Kjetil Vevle, Fagforbundet, 484 08 598, kjetil.vevle@fagforbundet.no.