Kommer til å bli en skamplett for regjeringen

Liberaliseringen av motorferdsel i natur kommer til å henge ved dagens regjering i negativ forstand, mener Norsk Friluftsliv. En gjennomgang av stortingspartienes innsats for friluftslivet, viser at regjeringspartiene Høyre og FrP utgjør to av de tre dårligste partiene.

Norsk Friluftsliv, en paraplyorganisasjon for 16 norske friluftslivsorganisasjoner, har sett på partiene på Stortinget og deres friluftspolitikk den siste perioden. Konklusjonen er at Erna Solberg og Høyre kommer tredje sist, og FrP og Siv Jensen ender helt på bunn med terningkast én.

Vurderingene er bygget på partienes arbeids- eller handlingsprogram for perioden. Informasjonen er hentet fra deres nettsider, andre nettsider, og sosiale medier. Oppfølging og markeringer i Stortinget, og de alternative statsbudsjettene, er også lagt til grunn for terningkastene

- Friluftsliv påvirkes av mange samfunnsområder, og særlig Høyre og FrP sitt arbeid for å liberalisere motorferdsel i natur kommer til å bli en skamplett for denne regjeringen, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

Selv om regjeringspartiene får mye tyn, stiller Heimdal seg positiv til friluftspolitikken generelt denne perioden.

- Politikken i seg selv har utviklet seg positivt.Gjennom markeringen av Friluftslivets år i 2015 og stortingsmeldingen om friluftsliv, fikk vi en tydeligere forankring av friluftslivets egenverdi, betydningen av frivillighet, forankring i folkehelsearbeidet, friluftslivets betydning som kulturverdi og potensial for verdiskaping blant annet gjennom reiseliv, mener Heimdal.

Her er Norsk Friluftslivs vurderinger

Terningkast stående PNG
Terningkast stående JPEG

Christian Krohgs gate 10

Norsk Friluftsliv er fellesorganisasjonen for de 18 store friluftslivsorganisasjonene, med én million medlemskap og flere enn 5000 lag og foreninger.

Vårt oppdrag er å jobbe for at våre medlemsorganisasjoner er i best mulig stand til å bidra til friluftsglede for flere - oftere. Hvert år arrangerer vi Friluftslivets uke over hele landet, fra første helg i september.

Våre medlemsorganisasjoner: 4H Norge, Den Norske Turistforening, Forbundet KYSTEN, Norges Turmarsjforbund, Norges Jeger- og fiskerforbund, KFUK-KFUM-speiderne, Kristen Idrettskontakt, Norges klatreforbund, Norges orienteringsforbund, Norges Padleforbund, Norges Røde Kors, Norges speiderforbund, Skiforeningen, Syklistenes landsforening, Norsk Kennel klub, Norges Seilforbund, Det norske Skogselskap og Norges Sopp- og nyttevekstforbund.

Følg pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Norsk Friluftsliv på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Norsk Friluftsliv