Kommer til å bli en skamplett for regjeringen

27.7.2017 08:00 | Norsk Friluftsliv

Liberaliseringen av motorferdsel i natur kommer til å henge ved dagens regjering i negativ forstand, mener Norsk Friluftsliv. En gjennomgang av stortingspartienes innsats for friluftslivet, viser at regjeringspartiene Høyre og FrP utgjør to av de tre dårligste partiene.

Norsk Friluftsliv, en paraplyorganisasjon for 16 norske friluftslivsorganisasjoner, har sett på partiene på Stortinget og deres friluftspolitikk den siste perioden. Konklusjonen er at Erna Solberg og Høyre kommer tredje sist, og FrP og Siv Jensen ender helt på bunn med terningkast én.

Vurderingene er bygget på partienes arbeids- eller handlingsprogram for perioden. Informasjonen er hentet fra deres nettsider, andre nettsider, og sosiale medier. Oppfølging og markeringer i Stortinget, og de alternative statsbudsjettene, er også lagt til grunn for terningkastene

- Friluftsliv påvirkes av mange samfunnsområder, og særlig Høyre og FrP sitt arbeid for å liberalisere motorferdsel i natur kommer til å bli en skamplett for denne regjeringen, sier generalsekretær i Norsk Friluftsliv, Lasse Heimdal.

Selv om regjeringspartiene får mye tyn, stiller Heimdal seg positiv til friluftspolitikken generelt denne perioden.

- Politikken i seg selv har utviklet seg positivt.Gjennom markeringen av Friluftslivets år i 2015 og stortingsmeldingen om friluftsliv, fikk vi en tydeligere forankring av friluftslivets egenverdi, betydningen av frivillighet, forankring i folkehelsearbeidet, friluftslivets betydning som kulturverdi og potensial for verdiskaping blant annet gjennom reiseliv, mener Heimdal.

Her er Norsk Friluftslivs vurderinger

Terningkast stående PNG