Kommer snart: Oriental Winds of the Baroque

Rolf-Erik Nystrøm har med seg flere sterke støttespillere på sitt nye album, som er ute på Simax Classics den 29. mars.

Foto: Geir Dokken

Generøs og ustoppelig musikalitet er signaturen til den profilerte saxofonisten Rolf-Erik Nystrøm, kjent fra POING og en lang rekke rock, world, impro, og klassiske sammenhenger. Det åpenbarer seg også på hans nye album.

29. mars slippes albumet Oriental Winds of the Baroque, som 1. april følges opp med konsert i serien Klassisk på Victoria i Oslo - en konsertserie med Arve Tellefsen som én av initiativtakerne. På en helt annerledes måte, viser denne utgivelsen barokkmusikkens bånd til orienten, det afrikanske kontinentet, Sør-Amerika og til Norden. Vi snakker om et helt usannsynlig svingende og bemerkelsesverdig album som fyller deg med glede!

På denne utgivelsen tar Nystrøm utgangspunkt i de siste års tiltagende nasjonalisme i Europa, og han initierte Oriental Winds of the Baroque for å vise det historiske, åpne Europa. Som musiker reiser Rolf-Erik gjerne rundt 200 døgn i året, i likhet med sine kolleger. Møtene og samspillene er mange, og musikantenes verdensomspennende nettverk er gammelt. De omreisende kunstnerne og historiefortellerne i tidligere tider brakte nyheter, musikk og poesi med seg, og lærte av hverandre.

Hvert enkelt spor på albumet er en fortelling: ’Blomstene kommer tilbake hvert år, men ikke min datter’ er teksten på balladen fra Lorestan. Merulas vuggesang, der Maria synger for sitt lille barn ’sov nå, mitt barn, snart vil smerten ta søvnen fra deg’. Folkesangeren Ragnar Vigdal hevdet å synge slik de gjorde på Jesu tid, og Nils Økland har plukket opp en folketone etter ham. Den nedadgående bassfiguren i en passacaglia er mer universell enn bluesen – over hele verden danner den grunnlag for musikk. Her følger vi den hos Gaultier via improvisasjon, til Monteverdi.

Barokkmusikken oppstod ikke i en magisk kilde i Sentral-Europa på 1600-tallet. Tvert i mot ble den til gjennom innvandring, erobring, assimilering, åpenhet og nysgjerrighet. Dette albumet griper tak i de klingende resultatene av det multikulturelle Europa i barokken, i tillegg til inspirasjonskildene som ligger bak. Så her er det altså ikke et-og-et stykke, men sidestillinger og sammensmeltninger av hjertens lyst.

Artwork for Oriental Winds of the Baroque

Duetter i «Hver gang vi møtes»2.3.2019 10:13:10 CETPressemelding

I kveld skal årets siste episode av «Hver gang vi møtes» markeres på spektakulært og rørende vis. Da er det endelig duket for duettene, og musikken fra kvelden kan du høre allerede nå. I forrige episode av «Hver gang vi møtes» var Lars Bremnes den siste av årets syv artister som ble hyllet med sin egen dag. Det betyr samtidig at den åttende sesongen av suksesserien går mot slutten, men det skjer ikke før duettene er sunget i kveld! Den åttende sesongen av TV2s «Hver gang vi møtes» finner sted på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss, og i år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro. Det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet er ute nå! Musikken fra kveldens episode kan du høre her. Dette er årets duetter: • Maria, Elisabeth, Sol og Trine - «Jolene» • Lars og Sol - «Aldri over» • Petter, Trine o

Lars Bremnes dag i «Hver gang vi møtes»23.2.2019 11:25:28 CETPressemelding

I sesongens nest siste episode av «Hver gang vi møtes» har turen kommet til herlige Lars Bremnes. Musikken fra kveldens episode kan du høre allerede nå! Den åttende utgaven av TV2s suksessprogram går snart mot slutten for denne gang, men ikke før Lars Bremnes har fått sin hyllest! Det får du være med og oppleve i kveld med en flust av hjertevarmende øyeblikk. – «Hver gang vi møtes» er et program som setter låtskrivning og sang på agendaen og jeg får tilbringe tid med dyktige og hyggelige kollegaer som jeg kan ta lærdom av, sa han i forkant av innspillingen. Tekstforfatter, låtskriver og visesanger Lars Bremnes har ledet eget band siden 1991. I tillegg til å synge spiller han gitar og saksofon. I 1994 kom bandets første album ut med tittelen «Stjernesukkertøy». Lars Bremnes Band ble nominert til Spellemannsprisen samme år for albumet. Låter som «Fiolinan» og «Å kunne æ skrive» har gitt Lars Bremnes et stort navn. For albumet «Hjertekapteinen» vant han Spellemannsprisen i 2006 i kategori

Sol Heilos dag i «Hver gang vi møtes»16.2.2019 11:20:13 CETPressemelding

I går kom endelig det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet, og i kveld er det duket for Sol Heilos dag. Musikken fra kveldens episode kan du høre allerede nå! – Unni Wilhelmsen, som er min venninne og har vært med i «Hver gang vi møtes» tidligere, sa til meg: «Dette MÅ du si ja til.» Og da ble det ja! Jeg elsker utfordringer. Å få møte så flotte artister med ulike sjangre og tolke deres låter blir både utfordrende og blir garantert veldig gøy. Det sa Sol Heilo i forkant av innspillingen til årets sesong av «Hver gang vi møtes». I kveld er det hennes tur til å bli hyllet, og vi sier som Sol selv: dette blir garantert veldig gøy! Sol Heilo er komponist, artist, musiker, musikkprodusent, arrangør, designer og kostymedesigner. Sol har gjort internasjonal karriere med bandet Katzenjammer og spilt for fulle konsertarenaer og viktigste festivalene rundt i Europa. Sol Heilo er multiinstrumentalist og arbeider innen flere musikksjangre. Hun er musikkprodusent, og i tillegg til å l

Det store «Hver gang vi møtes»-albumet er ute nå15.2.2019 14:05:52 CETPressemelding

Det offisielle «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet inneholder 24 høydepunkter fra årets sesong av suksesserien. Den åttende sesongen av TV2s «Hver gang vi møtes» finner sted på Vestre Kjærnes gård utenfor Moss, og i år er det Elisabeth Andreassen, Trine Rein, Maria Haukaas Mittet, Sol Heilo, Tom Mathisen, Lars Bremnes og Petter «Katastrofe» Kristiansen som byr seere og lyttere inn på uforglemmelige musikalske øyeblikk, historier, hygge og moro. Og i dag kan du endelig høre det store «Hver gang vi møtes - Sesong 8»-albumet! Her finnes 24 minneverdige låter fra årets sesong, som blant annet inkluderer Bettans cover av «When Heroes Are Made», Sol Heilos versjon av «Hold On Be Strong», og ikke minst Petter Katastrofes nytolkning av «La det swinge». Albumet gis ut på Grappa Musikkforlag og er tilgjengelig der du kjøper og hører musikk nå. «Hver gang vi møtes» produseres av TV2 og Mastiff.

Tom Mathisens dag i «Hver gang vi møtes»9.2.2019 16:35:39 CETPressemelding

Gjør deg klar, for i kveld er det duket for fest i regi av alles kjære Tom Mathisen i «Hver gang vi møtes». Hør musikken i kveldens episode allerede nå! – Jeg takket ja til å være med i «Hver gang vi møtes» fordi dette er et tv-konsept som fremmer artistenes virke og jeg som jeg som musiker kan stå for. Som komiker kommer jeg vel ikke unna å bruke humor når jeg fremfører versjoner av de andre artistenes låter. Vi har allerede vært vitne til mange festlige og fine øyeblikk med Tom Mathisen i årets sesong. Med andre ord har du mye godt i vente i kveldens episode, og gjengen har plukket kremen av klassikere fra Mathisens karriere på det som er hans dag! Komiker, musiker og skuespiller Tom Mathisen var i perioden 1977 til 1984 medlem av den kjente komigruppen Prima Vera med Jahn Teigen og Herodes Falsk. Prima Vera ble kjent for å parodiere kjente artisters melodier med fjollete og sarkastiske tekster på norsk. Gruppen mottok hedersprisen under Komiprisen 2014. Mathisen og Falsk dannet en e

Nytt album fra Hans Fredrik Jacobsen ute nå8.2.2019 15:22:49 CETPressemelding

ØRE er Hans Fredrik Jacobsens hyllest til alle musikeres viktigste organ. Gjennom solospill og samspill med seg selv og andre, samt en horde av instrumenter, viser han veien i sitt genreoverskridende musikklandskap. Albumet er ute på Heilo i dag. Å lytte, både til seg selv og andre, er det en musiker gjør aller mest. «Å spille på øret» er en betegnelse som de fleste kjenner til. Det finnes mange musikere som har lært det de kan «på øret», det er den vanligste form for læring i alle folkelige tradisjoner verden over, men også innenfor mange andre musikkformer. Øret kan oppfatte ting som aldri kan skrives ned på noter, og mye musikk kan bare læres på øret, fordi det er umulig å notere den ned. Solo og samspill Musikken på dette albumet veksler mellom solospill, samspill, og låter der Hans Fredrik Jacobsen leker seg i studio med «trick-innspillinger», som det het i gamle dager, der han spiller alle instrumentene selv. Han har laget det meste av musikken, men det er også med noen tradlåter