Kommentar fra Sophie Elise og Universal Music Norge

Sophie Elise og Universal Music Norge har kommet med en offentlig uttalelse etter mandagens hatefulle ytringer i kommentarfeltet til musikkvideoen til "All Your Friends" på YouTube.

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Sophie Elise Isachsen:

Det jeg skal skrive nå kommer til å bli tøft. Kjærligheten jeg har følt på det siste døgnet har vært enorm, men hatet nesten enda større. Utelukkende fordi jeg valgte å bruke en mann med en mørkere hudfarge enn meg i musikkvideoen. Jeg personlig er vokst opp i nord-norge. Foreldrene mine er hvite, jeg er vokst opp med kun hvite mennesker rundt meg, rasisme har ikke eksistert i min hverdag og naiv som jeg har vært trodde jeg ikke menneskesyn basert på rase enda eksistere. Visst, vi har ekstremister som baserer menneskeverd på religion som er sykt nok i seg selv, men hudfarge? jeg er takk gud vokst opp med gode moraler hvor jeg ser mennesker for nettopp hva de er - mennesker.

Det var også slik jeg tenkte da jeg valgte en mannlig motspiller til musikkvideoen min. Jeg ville ha en som kunne skuespill, som hadde erfaring med dans og kunne gjøre løft med meg. Og ikke minst en som er tøff nok til å kaste seg ut på et prosjekt som dette. Jeg kunne ikke vært mer glad for mannen valget falt på. Det er ikke et valg jeg føler jeg må forsvare på noen som helst slags måte, og det gjør vondt å i det hele tatt skrive disse ordene. Men sjekker man kommentarfeltet på musikkvideoen er det et helvete fra en annen verden. Jeg ble sittende våken i hele natt med et enormt sjokk, og ikke minst en skyldfølelse som har "skapt" en arena hvor slikt hat får se dagens lys.

Jeg fikk melding fra min beste venninne Fetisha midt på natten som sa hun gråt, og stilte spørsmålstegn ved hvordan noen kan se ned på henne, fordi hun også har annen hudfarge enn meg. "Hvorfor er jeg mindre verdt?" spurte hun. Det at et så fantastisk menneske i det hele tatt må stille spørsmål ved sin egen verdi på grunn av et kommentarfelt som beviser i sin høyeste grad at rasisme eksisterer er kvalmt. Det er forkastelig at noen hvite mennesker skal komme med unnskyldninger som "men DE kaller jo oss for hvite, så da kan vi kalle dem ting tilbake", for det første - hvem er DE? Jeg har aldri i mitt liv blitt kalt hvit i en nedsettende tone. For det andre, kaller du noen for "jævla hviting", så sparker du oppover. Vi har dessverre oppført oss jævlig i flere hundre år og behandlet mennesker som ser annerledes ut som om vi er mindre verdt. Vi - og det gjør så jævlig vondt å skrive vi - har satt oss selv på en trone hvor vi sparker nedover ved å kalle noen ord som "neger". DERFOR er det ikke greit. Sett deg inn i verdens historie og så sjekk kommentarfeltet på musikkvideoen, og innse at historie er viktig fordi den repterer seg selv, hele tiden. Og vi har ikke kommet så veldig langt, dessverre.

Denne musikkvideoen ble plutselig veldig mye større enn meg, men den ble plutselig også veldig viktig. Den viser, i form av et forkastelig kommentarfelt, hvilke utfordringer vi står ovenfor i dag. Den viser forhåpentligvis også at kjærlighet er universelt og ikke baserer seg på hvordan du ser ut, eller hvor forfedrene dine kommer fra. Jeg har enormt stor respekt for dere som tør å ta denne kampen hver dag, og som har levd med rasisme som en del av deres hverdag igjennom hele livet. Det er enormt sterkt og vi må aldri glemme at det skjer hele tiden, og vi må aldri glemme så ifra. Jeg er uendelig stolt over musikkvideoen min, uendelig stolt over min nydelige fantastiske vakre bestevenninne Fetisha og jeg er glad jeg har så fine mennesker (MENNESKER!!) i livet mitt som bidrar med så mye fantastisk. Spre kjærlighet, og ikke hat. Det er så klisje å si, men enormt viktig. Takk.

Bjørn Rogstad, ansvarlig for norsk musikk hos Universal Music:

Vi hadde ikke trodd at en vakker video om kjærlighet mellom to mennesker skulle lokke jordas avskum opp fra avgrunnen. Vi er dypt rystet og sjokkerte. Dette er en vanskelig og etthundreprosent deprimerende situasjon. Skal vi stenge gørra ned og ikke gi de tjue idiotene mer oppmerksomhet enn de allerede har fått eller skal vi la dem steke i sola? Vi vurderer alle muligheter – også anmeldelse. Vi er i dialog med de rette instanser rundt dette.

«Universal Music velger å stenge kommentarfeltet på YouTube da vi ikke ønsker å gi de hatefulle ytringene mer boltreplass. Vi vet at det de er ute etter er oppmerksomhet, og det ønsker vi ikke å gi dem noe mer av. Vi har vært klokkeklare på hva vi mener om ytringene, men nå er det nok»

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Ny låt fra Marshmello og Bastille17.8.2018 15:57Pressemelding

I dag er den svært populære DJ’en og produsenten Marshmello ute med låten «Happier». Den mystiske karakteren har med seg det britiske bandet Bastille. Låten handler om at man noen ganger må forlate sin kjærlighet for at de skal finne veien til lykke. Frontmann i Bastille, Dan Smith, har skrevet låten sammen med Steve Mac som tidligere har skrevet låter for Ed Sheeran, Liam Payne og Pink. «Vi hadde det utrolig gøy da vi jobbet med Marshmello, som klarte å finne glede i en melankolsk opplevelse. Det er alltid gøy å kunne leve i en annens verden», sier Dan Smith. Marshmello har redefinert dagens musikkindustri. Karakterens listetoppende låter med samarbeid med blant andre Selena Gomez, Migos, Khalid og Logic håvet inn over 2 milliarder streams på Spotify alene i fjor. «Happier» har en lyric video ute nå.

Akustisk versjon og video av Lil Halima - "Train"17.8.2018 13:07Pressemelding

19 år gamle Lil Halima skriver musikken sin selv og maler coverne til egne utgivelser. I dag slipper hun den akustiske versjonen – og tilhørende videoen – til «Train», som ble sluppet på forsommeren. Låten skapte bølger for jenta fra Bardu med listing på Spotify sin globale New Music Friday-liste, og påfølgende partnerskap med Island i UK og Dew Process i Australia. Med talenter innen sang, låtskriving, piano, fiolin, musikkproduksjon og billedkunst, er hun kjernen og den drivende faktoren i sitt eget prosjekt. Ærlighet i kunsten er viktig for henne, og hun overlater ingenting til tilfeldighetene. I videoen og låten til den akustiske versjonen av «Train» viser hun at hun ikke bare er en ekstraordinær vokalist, men også meget talentfull på fiolin og ukulele, da hun spiller alle instrumenter selv på denne versjonen. Se videoen til "Train (Acoustic)" HER Hør låten til "Train (Acoustic)" HER Lil Halima debuterte med singelen «Abstract» i april. «Train» er oppfølgeren, og låten er en kjærli

Ariana Grande ute med albumet Sweetener17.8.2018 10:33Pressemelding

Superstjernen Ariana Grande er i dag klar med sitt fjerde studioalbum Sweetener. Det svært etterlengtede albumet inneholder hits som «No Tears Left To Cry», «The Light Is Coming» og nåværende singel «God Is A Woman». Sistnevnte ble sluppet samtidig med en musikkvideo regissert av Grammy-vinnende regissør Dave Meyer, som også har regissert musikkvideoene til «The Light Is Coming» og «No Tears Left To Cry». Sammen har alle tre videoer over 600 millioner visninger på VEVO. I tillegg til flere godbiter som blant andre «Breathing» og «Sweetener», inneholder Sweetener samarbeid med Nicki Minaj, Pharrell Williams og Missy Elliott, med produksjoner og låtskriverbidrag fra blant andre Pharrell Williams, Savan Kotecha og svenskene Max Martin, Ilya og Rickard Göransson. Siden albumdebuten Yours Truly i 2013, har Ariana Grande i en alder av 24 vokst frem som en av verdens aller største popartister, med sine praktfulle vokaler og et blomstrende komisk talent. Etterfølgeren My Everything (2014) inne