Kommentar fra Sophie Elise og Universal Music Norge

Sophie Elise og Universal Music Norge har kommet med en offentlig uttalelse etter mandagens hatefulle ytringer i kommentarfeltet til musikkvideoen til "All Your Friends" på YouTube.

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Sophie Elise Isachsen:

Det jeg skal skrive nå kommer til å bli tøft. Kjærligheten jeg har følt på det siste døgnet har vært enorm, men hatet nesten enda større. Utelukkende fordi jeg valgte å bruke en mann med en mørkere hudfarge enn meg i musikkvideoen. Jeg personlig er vokst opp i nord-norge. Foreldrene mine er hvite, jeg er vokst opp med kun hvite mennesker rundt meg, rasisme har ikke eksistert i min hverdag og naiv som jeg har vært trodde jeg ikke menneskesyn basert på rase enda eksistere. Visst, vi har ekstremister som baserer menneskeverd på religion som er sykt nok i seg selv, men hudfarge? jeg er takk gud vokst opp med gode moraler hvor jeg ser mennesker for nettopp hva de er - mennesker.

Det var også slik jeg tenkte da jeg valgte en mannlig motspiller til musikkvideoen min. Jeg ville ha en som kunne skuespill, som hadde erfaring med dans og kunne gjøre løft med meg. Og ikke minst en som er tøff nok til å kaste seg ut på et prosjekt som dette. Jeg kunne ikke vært mer glad for mannen valget falt på. Det er ikke et valg jeg føler jeg må forsvare på noen som helst slags måte, og det gjør vondt å i det hele tatt skrive disse ordene. Men sjekker man kommentarfeltet på musikkvideoen er det et helvete fra en annen verden. Jeg ble sittende våken i hele natt med et enormt sjokk, og ikke minst en skyldfølelse som har "skapt" en arena hvor slikt hat får se dagens lys.

Jeg fikk melding fra min beste venninne Fetisha midt på natten som sa hun gråt, og stilte spørsmålstegn ved hvordan noen kan se ned på henne, fordi hun også har annen hudfarge enn meg. "Hvorfor er jeg mindre verdt?" spurte hun. Det at et så fantastisk menneske i det hele tatt må stille spørsmål ved sin egen verdi på grunn av et kommentarfelt som beviser i sin høyeste grad at rasisme eksisterer er kvalmt. Det er forkastelig at noen hvite mennesker skal komme med unnskyldninger som "men DE kaller jo oss for hvite, så da kan vi kalle dem ting tilbake", for det første - hvem er DE? Jeg har aldri i mitt liv blitt kalt hvit i en nedsettende tone. For det andre, kaller du noen for "jævla hviting", så sparker du oppover. Vi har dessverre oppført oss jævlig i flere hundre år og behandlet mennesker som ser annerledes ut som om vi er mindre verdt. Vi - og det gjør så jævlig vondt å skrive vi - har satt oss selv på en trone hvor vi sparker nedover ved å kalle noen ord som "neger". DERFOR er det ikke greit. Sett deg inn i verdens historie og så sjekk kommentarfeltet på musikkvideoen, og innse at historie er viktig fordi den repterer seg selv, hele tiden. Og vi har ikke kommet så veldig langt, dessverre.

Denne musikkvideoen ble plutselig veldig mye større enn meg, men den ble plutselig også veldig viktig. Den viser, i form av et forkastelig kommentarfelt, hvilke utfordringer vi står ovenfor i dag. Den viser forhåpentligvis også at kjærlighet er universelt og ikke baserer seg på hvordan du ser ut, eller hvor forfedrene dine kommer fra. Jeg har enormt stor respekt for dere som tør å ta denne kampen hver dag, og som har levd med rasisme som en del av deres hverdag igjennom hele livet. Det er enormt sterkt og vi må aldri glemme at det skjer hele tiden, og vi må aldri glemme så ifra. Jeg er uendelig stolt over musikkvideoen min, uendelig stolt over min nydelige fantastiske vakre bestevenninne Fetisha og jeg er glad jeg har så fine mennesker (MENNESKER!!) i livet mitt som bidrar med så mye fantastisk. Spre kjærlighet, og ikke hat. Det er så klisje å si, men enormt viktig. Takk.

Bjørn Rogstad, ansvarlig for norsk musikk hos Universal Music:

Vi hadde ikke trodd at en vakker video om kjærlighet mellom to mennesker skulle lokke jordas avskum opp fra avgrunnen. Vi er dypt rystet og sjokkerte. Dette er en vanskelig og etthundreprosent deprimerende situasjon. Skal vi stenge gørra ned og ikke gi de tjue idiotene mer oppmerksomhet enn de allerede har fått eller skal vi la dem steke i sola? Vi vurderer alle muligheter – også anmeldelse. Vi er i dialog med de rette instanser rundt dette.

«Universal Music velger å stenge kommentarfeltet på YouTube da vi ikke ønsker å gi de hatefulle ytringene mer boltreplass. Vi vet at det de er ute etter er oppmerksomhet, og det ønsker vi ikke å gi dem noe mer av. Vi har vært klokkeklare på hva vi mener om ytringene, men nå er det nok»

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Adelén er ute med ny singel8.12.2017 06:13Pressemelding

Adelén hadde i sommer et musikalsk stilskifte, da hun gikk fra latin-pop til et mer elektronisk-basert lydbilde. Hun slapp låten «Go Home», som hun selv har skrevet sammen med en britisk produsent og låtskriver. Nå er hun klar med oppfølgeren, «BIG BAD BITTER», også skrevet av henne selv og et produksjonsteam fra UK.  «BIG BAD BITTER» er en bassdreven elektropop-låt med innslag av funky gitar-riff. Den siste tiden har Adelén utforsket nye spekter av stemmen sin, og dette kommer godt frem i hennes siste singel. Hør låten HER. "«BIG BAD BITTER» er en feel-good låt med mye attityde. Den ble til en sen kveld i London under en session med de fantastiske låtskriverne Pete Hammerton og Dani Senior. Sangen handler om det å føle seg utilpass i en situasjon, hvor man egentlig bare vil komme seg unna, for å slippe å bli nettopp big, bad og bitter.” - Adelén   Biografi Adelén ble popstjerne over natten, da hun i 2013 deltok i den norske Melodi Grand Prix-konkurransen. Først tok hun første plass

U2 er i dag ute med Songs Of Experience1.12.2017 12:33Pressemelding

U2 er i dag ute med sitt 14. studioalbum Songs Of Experience. Albumet er spilt inn i bandets hjemby Dublin, i London og i Los Angeles og ble ferdigstilt tidligere i år. Songs Of Experience er produsert av Jacknife Lee og Ryan Tedder, med bidrag fra Steve Lillywhite, Andy Barlow og Jolyon Thomas. Albumet er tematisk forbundet med bandets forrige album Songs Of Innocence fra 2014. Titlene er inspirert av diktsamlingen Songs Of Innocence and Experience av den britiske dikteren William Blake. Der Songs Of Innocence trakk inspirasjon fra bandmedlemmenes liv på 70- og tidlig på 80-tallet, er låtene på det nye albumet en samling av personlige brev til stedene og folkene som ligger dem nære; familie, venner og fans.  I forbindelse med nytt album legger bandet ut på en massiv turné i Nord-Amerika neste år, med start i Tulsa 2. mai. Se full oversikt HER.   Trackliste til Songs Of Experience:   1. Love Is All We Have Left 2. Lights of Home   3. You’re The Best Thing About Me 4. Get out of Your Ow

Rolling Stones ute med On Air1.12.2017 11:25Pressemelding

I dag er det legendariske bandet ute med The Rolling Stones – On Air, som er en samling av sjeldne radiopptredener fra bandets tidlige år. Blant disse fins åtte låter som bandet aldri har sluppet kommersielt og som ble spilt på tidligere BBC-programmer som «Saturday Club», «Top Gear», «Rhythm and Blues» og «The Joe Loss Pop Show» mellom 1963 og 1965. I denne perioden besøkte bandet BBCs kontorer ofte, og søkte alltid å tilby lytterne noe nytt og annerledes. I tillegg til låter som aldri ble sluppet som singler eller på album, inneholder samlingen syv låter som bandet debuterte på radio før de ble sluppet som singler eller på album. Opptakene har gått gjennom noe som kalles «audio source separation». Det innebærer at de har blitt demikset slik at studioteknikerne har kunnet gå inn i den originale instrumentasjonen og vokalen for å gjenoppbygge og rebalansere for bedre lyd. On Air inneholder også klassikere som «( Can’t Get No) Satisfaction», «The Last Time» og «The Spider And The Fly».

Linda Vidala & KingSkurkOne med to remixer av Bængshot!26.11.2017 11:04Pressemelding

Rapper og produsent Linda Vidala og KingSkurkOne linket opp og hadde en studiosession sammen sent i 2016, med co-produsent Jørgen Ramm. Linda kom med beaten og Skurk kom spontant opp med hooket "Bængshot mafakka, er du hypp på å bli skækk eller?", som ble sommerens mest catchy linje!    I dag slipper de to remikser av den populære låta, som har rukket å streame nesten 8 millioner ganger på Spotify.   På den første remiksen, har de fått med seg hele Norges OnklP og Bergens store sønn, Kamelen.  Pål Tøien, bedre kjent som OnklP har etablert seg som en av Norges best kjente rappere. Han ble for alvor kjent for hele landet da han slapp "Styggen på ryggen", med Slekta.   Den unge hiphop-myten Kamelen har smelt godt fra seg det siste året: Si Ingenting er for moderne rap-klassiker å regne og sommerhiten Beng Beng Beng gir allerede gjenklang i Bergensgatene.   Hør "Bængshot (OnklP & Kamelen Remix) HER   På den andre remiksen, har de krysset landegrensene og fått med seg den svenske pop-prin

Turbonegro – Part III: RockNRoll Machine24.11.2017 10:55Pressemelding

Første låt ut fra det kommende Turbonegro-albumet er tittelsporet RockNRoll Machine. Hyperaktuell tematikk rundt kunstig intelligens og framtidsteknologi kjøres gjennom Turbo-prosessoren og kommer ut i form av tidenes feteste rock robot; han holder ut hele natta, leverer de feteste riffa, er billig i drift, og opererer hårfint på grensen mellom genial og stupid, akkurat som en god gammeldags rocker skal være!      Hør "RockNRoll Machine" HER     Turbonegro står som en bauta i norsk rock-historie med nesten 30 år på veien, og når den nye skiva slippes 2. Februar 2018 er dette så og si på dagen 20 år etter klassikeren Apocalypse Dudes. Deres niende studioalbum har fått den sedvanlig beskjedne tittelen ”ROCKNROLL MACHINE”. Bandet gjør noen få utvalgte klubbkonserter i Europa og USA i forbindelse med plateslipp, inkludert 4 norske.      09 feb: Folken, Stavanger 10 feb: USF Verftet, Bergen 16 feb: Samfundet, Trondheim 17 feb: Rockefeller, Oslo