Kommentar fra Sophie Elise og Universal Music Norge

Sophie Elise og Universal Music Norge har kommet med en offentlig uttalelse etter mandagens hatefulle ytringer i kommentarfeltet til musikkvideoen til "All Your Friends" på YouTube.

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Sophie Elise Isachsen:

Det jeg skal skrive nå kommer til å bli tøft. Kjærligheten jeg har følt på det siste døgnet har vært enorm, men hatet nesten enda større. Utelukkende fordi jeg valgte å bruke en mann med en mørkere hudfarge enn meg i musikkvideoen. Jeg personlig er vokst opp i nord-norge. Foreldrene mine er hvite, jeg er vokst opp med kun hvite mennesker rundt meg, rasisme har ikke eksistert i min hverdag og naiv som jeg har vært trodde jeg ikke menneskesyn basert på rase enda eksistere. Visst, vi har ekstremister som baserer menneskeverd på religion som er sykt nok i seg selv, men hudfarge? jeg er takk gud vokst opp med gode moraler hvor jeg ser mennesker for nettopp hva de er - mennesker.

Det var også slik jeg tenkte da jeg valgte en mannlig motspiller til musikkvideoen min. Jeg ville ha en som kunne skuespill, som hadde erfaring med dans og kunne gjøre løft med meg. Og ikke minst en som er tøff nok til å kaste seg ut på et prosjekt som dette. Jeg kunne ikke vært mer glad for mannen valget falt på. Det er ikke et valg jeg føler jeg må forsvare på noen som helst slags måte, og det gjør vondt å i det hele tatt skrive disse ordene. Men sjekker man kommentarfeltet på musikkvideoen er det et helvete fra en annen verden. Jeg ble sittende våken i hele natt med et enormt sjokk, og ikke minst en skyldfølelse som har "skapt" en arena hvor slikt hat får se dagens lys.

Jeg fikk melding fra min beste venninne Fetisha midt på natten som sa hun gråt, og stilte spørsmålstegn ved hvordan noen kan se ned på henne, fordi hun også har annen hudfarge enn meg. "Hvorfor er jeg mindre verdt?" spurte hun. Det at et så fantastisk menneske i det hele tatt må stille spørsmål ved sin egen verdi på grunn av et kommentarfelt som beviser i sin høyeste grad at rasisme eksisterer er kvalmt. Det er forkastelig at noen hvite mennesker skal komme med unnskyldninger som "men DE kaller jo oss for hvite, så da kan vi kalle dem ting tilbake", for det første - hvem er DE? Jeg har aldri i mitt liv blitt kalt hvit i en nedsettende tone. For det andre, kaller du noen for "jævla hviting", så sparker du oppover. Vi har dessverre oppført oss jævlig i flere hundre år og behandlet mennesker som ser annerledes ut som om vi er mindre verdt. Vi - og det gjør så jævlig vondt å skrive vi - har satt oss selv på en trone hvor vi sparker nedover ved å kalle noen ord som "neger". DERFOR er det ikke greit. Sett deg inn i verdens historie og så sjekk kommentarfeltet på musikkvideoen, og innse at historie er viktig fordi den repterer seg selv, hele tiden. Og vi har ikke kommet så veldig langt, dessverre.

Denne musikkvideoen ble plutselig veldig mye større enn meg, men den ble plutselig også veldig viktig. Den viser, i form av et forkastelig kommentarfelt, hvilke utfordringer vi står ovenfor i dag. Den viser forhåpentligvis også at kjærlighet er universelt og ikke baserer seg på hvordan du ser ut, eller hvor forfedrene dine kommer fra. Jeg har enormt stor respekt for dere som tør å ta denne kampen hver dag, og som har levd med rasisme som en del av deres hverdag igjennom hele livet. Det er enormt sterkt og vi må aldri glemme at det skjer hele tiden, og vi må aldri glemme så ifra. Jeg er uendelig stolt over musikkvideoen min, uendelig stolt over min nydelige fantastiske vakre bestevenninne Fetisha og jeg er glad jeg har så fine mennesker (MENNESKER!!) i livet mitt som bidrar med så mye fantastisk. Spre kjærlighet, og ikke hat. Det er så klisje å si, men enormt viktig. Takk.

Bjørn Rogstad, ansvarlig for norsk musikk hos Universal Music:

Vi hadde ikke trodd at en vakker video om kjærlighet mellom to mennesker skulle lokke jordas avskum opp fra avgrunnen. Vi er dypt rystet og sjokkerte. Dette er en vanskelig og etthundreprosent deprimerende situasjon. Skal vi stenge gørra ned og ikke gi de tjue idiotene mer oppmerksomhet enn de allerede har fått eller skal vi la dem steke i sola? Vi vurderer alle muligheter – også anmeldelse. Vi er i dialog med de rette instanser rundt dette.

«Universal Music velger å stenge kommentarfeltet på YouTube da vi ikke ønsker å gi de hatefulle ytringene mer boltreplass. Vi vet at det de er ute etter er oppmerksomhet, og det ønsker vi ikke å gi dem noe mer av. Vi har vært klokkeklare på hva vi mener om ytringene, men nå er det nok»

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Erik Sæter debuterer som artist23.2.2019 09:00:00Pressemelding

ERIK, til nå kanskje mest kjent som Erik Anders Sæter, har den siste tiden vært å se på TV-skjermen som en av årets deltakere på TV2 suksessen Farmen Kjendis. Den tidligere Paradise Hotel-deltakeren fra Tysfjord, debuterer nå som artist – på norsk – og leverer oss en catchy og ærlig låt om kjærlighet, aversjon og apati gjennom Nonstop Music og Universal Music. Hør "Ukjent" her. «Ukjent er ment å gi en vibe som treff alle som har kjent på å ikke vær helt sikker på egne følelsa ovenfor en annen person», sier Erik om låten han har skrevet sammen med Hef Augusto. Frem mot sommeren skal Erik slippe mye musikk, og fortsette å jobbe i studio frem mot et album som skal stå klart i slutten av 2019. Tv-profil og influencer som han er, skal du nok ikke se bort i fra at Erik også blir å se på TV i løpet av det neste året. Connect med ERIK Instagram / YouTube

Nyhetsbrev fra Universal Music22.2.2019 13:39:34Pressemelding

God fredag! Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: https://www.ntbinfo.no/pressemelding/lil-halima-slipper-ny-ep---for-the-dark-days?publisherId=6987388&releaseId=17860841 Lil Halima slipper ny EP - for the dark days Sonny Alven har fått med seg LOVA på ny låt Superstjernen James Bay har fått med seg stortalentet Julia Michaels på den nydelige låten “Peer Pressure”. Britiske Giggs følger opp sin mixtape Wamp 2 Dem fra 2017 med sitt nye studioalbum BIG BAD... Hør det her. Svensk-britiske stjerneskuddet Mabel spiller på Skavlan 23. februar. For øyeblikket er hun aktuell med hitsingelen "Don't Call Me Up". Britiske James TW slipper endelig låten “Suitcase”, som er neste låt fra det kommende debutalbumet Chapters. James TW opptrer på Parkteatret 3.april! Grammy-nominerte Tierra Whack er ute med sin nye singel “Only Child”. Tierra Whack slapp sitt debutalbum Whack World i fjor, inkludert en 15-minutters musikkvideo, til strålende kritikker. Hun ble blant annet Grammy-nominert for sin

Sonny Alven har fått med seg LOVA på ny låt22.2.2019 12:54:22Pressemelding

Sonny Alven sin nye singel "All In My Head" er en solid S/A varemerket produksjon, skrevet sammen med den svenske P3-favoritten og fremadstormende LOVA som også har gjort vokalen på låten. Etter å ha opplevd suksess her hjemme på sin debut for fem år siden, har Sonny satt et stadig større preg på den nordiske og internasjonale elektroniske scenen med jevn produksjon av originale låter og high-end remixer. Oppvokst i Fana bydel i Bergen (likens med sine produsentkollegaer Kygo og Alan Walker), begynte den nå 25 år gamle DJ- og produsenten å slippe remixer på nett allerede i tenårene. Med massiv støtte fra nettsamfunnet ble han fort inspirert til å lage sin egen, originale musikk – samt å tilbringe et par år på universitetet for å studere elektronisk musikk. Dette ledet til en platekontrakt med Universal Music, og hans første hit "Our Youth", var dermed et faktum. Med på låten "All In My Head" er Sveriges raskest voksende nye musikalske eksport, LOVA. Den 20-år gamle popsangeren og låtsk

Lil Halima slipper ny EP - for the dark days22.2.2019 10:00:48Pressemelding

I dag er Lil Halima klar for å slippe sin nye EP, for the dark days, bare under en uke før hun spiller to konserter under årets by:Larm, for andre året på rad. Det ble også nylig offentliggjort at hun er nominert i kategorien “Årets urban” under Spellemannprisen 2018, samt at love songs for bad lovers er nominert til Hyundai Nordic Music Prize. Første livstegn fra artisten Lil Halima kom i april 2018 med den selvskrevne- og egenproduserte introduksjonslåten «Interlude». En uke etter slapp hun debutsingelen “Abstract” som skulle bli første skritt på veien mot EPen love songs for bad lovers i oktober 2018. I mellomtiden fikk verden høre både “Jasmine” og “Train”, og den daværende 19-åringen ble et samtaleemne i inn- og utland. Hun signerte labelsamarbeid med Island UK og Dew Process i Australia, i tillegg til bookingavtaler med gigantene Timeout Agency, Coda Agency og Paradigm Agency. Tidligere i år fikk vi første smakebit fra hennes nye EP, med singelen “Hold Me”. Det var også denne sin

Nyhetsbrev fra Universal Music15.2.2019 13:28:02Pressemelding

God fredag! Her er ukens nyhetsbrev fra Universal Music: Björn Borg og Robyn presenterer RBN Chaka Khan er tilbake Jonas Benyoub – "Snakker om" https://www.ntbinfo.no/pressemelding/linda-vidala-slipper-ep---halvt-norsk?publisherId=6987388&releaseId=17860564 Linda Vidala slipper EP - Halvt Norsk Superstjernen Katy Perry gjør et kjempecomeback med smashen “365” med hitmaskinen Zedd! Hør låten her! 20 år gamle Yungblud fra Yorkshire har fått med seg Halsey & Travis Barker på den nye singelen “11 Minutes”. I november kan han oppleves live på Parkteateret i Oslo. Juice WRLD er ute med sin splitter nye låt “Robbery”! Enda en gladnyhet, han opptrer i Oslo Spektrum med Nicki Minaj 3. mars og slipper sitt nye album Death Race For Love 8. mars! Britiske SG Lewis er nå klar med låten “Blue”! Låten er førrste låt ut fra hans siste EP Dawn. Den talentfulle produsenten skal spille på årets Coachella, og gjestet Stavernfestivalen i fjor sommer. Den lovende danske artisten Elias Boussnina har fått med

Chaka Khan er tilbake15.2.2019 13:22:21Pressemelding

Dronningen av funk, Chaka Khan, er tilbake med det nye albumet https://open.spotify.com/album/1QRhPsupQCDlD9EwTWumSA?si=YdkfFUwSSo-6sk_ginB_Uw Hello Happiness. Albumet inneholder syv nye låter inkludert den fengende låten "Like Sugar" og er gjort i samarbeid med Switch og Sarah Ruba Taylor. Hello Happiness er et klassisk Chaka Khan album med tidløs vokal og en samling funky låter – en miks av fortid og fremtid. Som låtskriver, skuespiller, forfatter, filantrop, entreprenør og aktivist har hun inspirert mange artister gjennom tidene og har vært innom sjangere som R&B, pop, rock, gospel, country, world music, jazz og klassisk. Gjennom sin karriere har hun gitt ut 22 album, hatt ti #1 singler i USA og samarbeidet med Miles Davis, Aretha Franklin, Stevie Wonder, Prince, Quincy Jones og Mary J. Blige.