Kommentar fra Sophie Elise og Universal Music Norge

Sophie Elise og Universal Music Norge har kommet med en offentlig uttalelse etter mandagens hatefulle ytringer i kommentarfeltet til musikkvideoen til "All Your Friends" på YouTube.

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Sophie Elise Isachsen:

Det jeg skal skrive nå kommer til å bli tøft. Kjærligheten jeg har følt på det siste døgnet har vært enorm, men hatet nesten enda større. Utelukkende fordi jeg valgte å bruke en mann med en mørkere hudfarge enn meg i musikkvideoen. Jeg personlig er vokst opp i nord-norge. Foreldrene mine er hvite, jeg er vokst opp med kun hvite mennesker rundt meg, rasisme har ikke eksistert i min hverdag og naiv som jeg har vært trodde jeg ikke menneskesyn basert på rase enda eksistere. Visst, vi har ekstremister som baserer menneskeverd på religion som er sykt nok i seg selv, men hudfarge? jeg er takk gud vokst opp med gode moraler hvor jeg ser mennesker for nettopp hva de er - mennesker.

Det var også slik jeg tenkte da jeg valgte en mannlig motspiller til musikkvideoen min. Jeg ville ha en som kunne skuespill, som hadde erfaring med dans og kunne gjøre løft med meg. Og ikke minst en som er tøff nok til å kaste seg ut på et prosjekt som dette. Jeg kunne ikke vært mer glad for mannen valget falt på. Det er ikke et valg jeg føler jeg må forsvare på noen som helst slags måte, og det gjør vondt å i det hele tatt skrive disse ordene. Men sjekker man kommentarfeltet på musikkvideoen er det et helvete fra en annen verden. Jeg ble sittende våken i hele natt med et enormt sjokk, og ikke minst en skyldfølelse som har "skapt" en arena hvor slikt hat får se dagens lys.

Jeg fikk melding fra min beste venninne Fetisha midt på natten som sa hun gråt, og stilte spørsmålstegn ved hvordan noen kan se ned på henne, fordi hun også har annen hudfarge enn meg. "Hvorfor er jeg mindre verdt?" spurte hun. Det at et så fantastisk menneske i det hele tatt må stille spørsmål ved sin egen verdi på grunn av et kommentarfelt som beviser i sin høyeste grad at rasisme eksisterer er kvalmt. Det er forkastelig at noen hvite mennesker skal komme med unnskyldninger som "men DE kaller jo oss for hvite, så da kan vi kalle dem ting tilbake", for det første - hvem er DE? Jeg har aldri i mitt liv blitt kalt hvit i en nedsettende tone. For det andre, kaller du noen for "jævla hviting", så sparker du oppover. Vi har dessverre oppført oss jævlig i flere hundre år og behandlet mennesker som ser annerledes ut som om vi er mindre verdt. Vi - og det gjør så jævlig vondt å skrive vi - har satt oss selv på en trone hvor vi sparker nedover ved å kalle noen ord som "neger". DERFOR er det ikke greit. Sett deg inn i verdens historie og så sjekk kommentarfeltet på musikkvideoen, og innse at historie er viktig fordi den repterer seg selv, hele tiden. Og vi har ikke kommet så veldig langt, dessverre.

Denne musikkvideoen ble plutselig veldig mye større enn meg, men den ble plutselig også veldig viktig. Den viser, i form av et forkastelig kommentarfelt, hvilke utfordringer vi står ovenfor i dag. Den viser forhåpentligvis også at kjærlighet er universelt og ikke baserer seg på hvordan du ser ut, eller hvor forfedrene dine kommer fra. Jeg har enormt stor respekt for dere som tør å ta denne kampen hver dag, og som har levd med rasisme som en del av deres hverdag igjennom hele livet. Det er enormt sterkt og vi må aldri glemme at det skjer hele tiden, og vi må aldri glemme så ifra. Jeg er uendelig stolt over musikkvideoen min, uendelig stolt over min nydelige fantastiske vakre bestevenninne Fetisha og jeg er glad jeg har så fine mennesker (MENNESKER!!) i livet mitt som bidrar med så mye fantastisk. Spre kjærlighet, og ikke hat. Det er så klisje å si, men enormt viktig. Takk.

Bjørn Rogstad, ansvarlig for norsk musikk hos Universal Music:

Vi hadde ikke trodd at en vakker video om kjærlighet mellom to mennesker skulle lokke jordas avskum opp fra avgrunnen. Vi er dypt rystet og sjokkerte. Dette er en vanskelig og etthundreprosent deprimerende situasjon. Skal vi stenge gørra ned og ikke gi de tjue idiotene mer oppmerksomhet enn de allerede har fått eller skal vi la dem steke i sola? Vi vurderer alle muligheter – også anmeldelse. Vi er i dialog med de rette instanser rundt dette.

«Universal Music velger å stenge kommentarfeltet på YouTube da vi ikke ønsker å gi de hatefulle ytringene mer boltreplass. Vi vet at det de er ute etter er oppmerksomhet, og det ønsker vi ikke å gi dem noe mer av. Vi har vært klokkeklare på hva vi mener om ytringene, men nå er det nok»

Sophie Elise & Kingsford Siayor. Foto: Joakim Kleven

Ny singel fra Raye med Mabel og Stefflon Don22.2.2018 20:05Pressemelding

Det britiske stjerneskuddet Raye er i dag ute med den nye låten «Cigarettes» med Mabel og Stefflon Don. Alle tre har hatt hitter inne på topp 15 i Storbritannia, RAYE med «Decline», Mabel med «Finders Keepers» og Stefflon Don med «Hurtin’ Me». Låten følger opp «Decline» og blir å finne på hennes nye prosjekt som kommer innen kort tid. Kun 20 år gammel kan hun allerede skimte med samarbeid med John Legend, Julia Michaels, Blood Pop og Ellie Goulding for å nevne noen. Hun har spilt på store festivaler som Glastonbury, Latitude og V Festival og har over 75. millioner streams. Raye har vært med på å skrive Matomas «The Wave» feat. Madcon sammen med Matoma & Madcon og Blondes «Just for One Night» feat. Astrid S. Hun var også med på å co-skrive Jax Jones sin monsterhit «You Don't Know Me» som hun har vokalen på. Låten var også nominert til en Brit Award i kategorien «Best British Single».

Post Malone med ny singel22.2.2018 11:00Pressemelding

I morgen, fredag 23. februar, slipper Post Malone den nye singelen "Psyco" feat. Ty Dollar $ign. Låten er produsert av Louis Bell og Malone selv og blir å finne på hans neste album Beerbongs & Bentleys. Albumet følger opp debutalbumet Stoney, et album som ble sluppet i 2016 og fortsatt holder stand på toppen av albumlisten. Hans forrige singel "Rockstar" har toppet Billboard og hitlister verden over, inkludert Norge, og har over 800 millioner streams. Til våren legger Post Malone ut på turné og lørdag 14. juli kan han oppleves live på årets Stavernfestival.

Adrees - Breakup16.2.2018 10:22Pressemelding

17 år gamle Adrees er en spennende ny artist fra Trondheim. Han gjorde seg godt bemerket da ha deltok i fjorårets TV2 suksess, The Stream. Siden høsten 2016 har Adrees rukket å slippe flere låter, som har streamet over 2 millioner på Spotify. 2017 var et veldig hektisk år for Adrees med platekontrakt og managementavtale, samt en rekke turer over dammen til LA og til Stockholm, hvor han har spilt inn en haug med nye låter. En av de handler om forbudt kjærlighet. - «Når du er gal etter en person som allerede er i et forhold, og mener den personen bør gå videre til en bedre, til en mann som vil gjøre alt for henne» - Adrees I dag slipper yndlingen Adrees sin nye singel, «Breakup». «Breakup» har Adrees skrevet sammen med Filip Lindfors, som også har produsert låten. HØR ADREES - "BREAKUP" HER

Sonny Alven med nostalgiske vibber i musikkvideo16.2.2018 10:14Pressemelding

I starten av februar slapp Sonny Alven, en ny singel "Backseat Lovin´", som markerer en ny start for den unge bergenseren. I dag slipper han en nostalgisk musikkvideo til låten, som hadde premiere på C- Heads Magazine. Med inspirasjon fra artister som HONNE, Filous og ODEZA, har Sonny Alven lagd en myk og melankolsk låt, med en distinkt kvinnelig vokal som får deg til å drømme om sommer og bilturer på landevei. SE MUSIKKVIDEOEN TIL "BACKSEAT LOVIN´" HER - "Vi ville gi videoen til «Backseat Lovin´» en fin kontekst og en nostalgisk følelse. Vi filmet i Los Angeles på et Super 8-kamera, og dette ga den perfekte rammen. Produksjonsteamet hos 8392 gjorde en fantastisk jobb sammen med de to skuespillerne. Det er en chill video som passer godt med låten, og jeg er kjempefornøyd med resultatet." - Sonny Alven