Kommende NTP avgjørende for skredsikring av vegene i Norge innen 2030

Mandag 29. februar blir forslag til Nasjonal Transportplan 2018 – 2029 lagt fram, og det knytter seg stor spenning til prioriteringene i dokumentet.

Nasjonal rassikringsggruppe har siden starten av 2000-tallet, kjempet for å sikre trafikanter skredsikre og trygge veger i hele landet. Fram til og med 2014 gikk bevilgningene til skredsikring av riks- og fylkesvegnettet oppover, og vi fikk tro på at vårt mål om at det offentlige vegnettet skal være sikra mot ras innen 2030, var innen rekkevidde. Dessverre har bevilgningene de to siste årene blitt reduserte.

Nå har alle Vegvesenets fem vegregioner i Norge oppdatert oversiktene over sine skredsikringsbehov. De viser et samlet kostnadsanslag på i overkant av 47 milliarder kroner. Behovet er større på fylkesvegnettet enn riksvegnettet, med henholdsvis 20,5 milliarder kroner på riksvegnettet og 26,7 milliarder kroner på fylkesvegnettet. Bare sikringsprosjekt i kategoriene høy og middels prioritet er med i disse tallene.

For å nå målet om at hele det offentlige vegnettet i Norge skal være sikret innen 2030, må det altså fra og med 2017 bevilges minst 3,4 milliarder kroner pr år. Skredsikring er en viktig nasjonal utfordring, og derfor må det prioriteres høyt i Nasjonal Transportplan 2018 – 2029.

Nasjonal rassikringsgruppe har store forventinger i forbindelse med framleggingen den 29. februar, og vi har store forventinger til at Stortinget i 2017 vil gjøre de nødvendige vedtak for å nå målet om å sikre de offentlige vegene mot skred innen 2030.

For mer informasjon:
Åshild Kjelsnes, leder i Nasjonal rassikringsgruppe
telefon: 918 88 568
e-post: Ashild.Kjelsnes@sfj.no

Se også www.skredsikring.no for generell informasjon om Nasjonal rassikringsgruppe, inkludert oversikt over fylkesrepresentanter i gruppa som også kan kontaktes.

Om Nasjonal rassikringsgruppe

Nasjonal rassikringsgruppe
Nasjonal rassikringsgruppe c/o Troms fylkeskommune, Samferdselsetaten
9296 Tromsø

Vi jobber målretta for at vi skal kunne ferdes tryggere på riks- og fylkesvegene i hele Norge!

Mandat;

• Sette rassikringsproblematikken på den politiske dagsorden
  • Jobbe for økte midler til rassikringstiltak – riksveger og fylkesveger

Medlemmer – De 8 mest rasutsatte fylkene:

• Vestland, Rogaland, Møre og Romsdal, Trøndelag, Nordland, Troms, Finnmark og Innlandet

Følg pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Nasjonal rassikringsgruppe på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Nasjonal rassikringsgruppe

Må vi fortsatt leve med skred og utrygghet langs vegene våre?26.3.2024 09:37:39 CET | Pressemelding

I Stortingsmeldingen om Nasjonal transportplan 2025-36 foreslår Regjeringen å bruke noe mer til rassikring av fylkesvegene og prioriterer flere rasfarlige riksvegstrekninger. «Men, dette blir for puslete når vi ser klimaendringer og sikringsbehovene rundt om i landet. Stortinget må sikre flertall for en satsing på rassikring som monner og som tar i bruk teknologi og innovative løsninger», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Randi Walderhaug Frisvoll.

Ras, flom og ekstremvær øker – mener regjeringen alvor med forebygging?19.10.2023 10:04:34 CEST | Pressemelding

Nasjonal rassikringsgruppes styre gjennomførte nylig en reise til områder i Innlandet som ble kraftig herjet av oversvømmelser, utglidninger og ras under ekstremværet «Hans» i august i år. Gausdal kommune og Innlandet fylkeskommune viste fram de enorme ødeleggelsene i en av mange kommuner som ble rammet. Regjeringen sier vi må forberede oss på å møte flere alvorlige flom- og skredhendelser, men mener de alvor?

Regjeringen skaper utrygge rammer for rassikring av vegene våre25.10.2022 11:40:13 CEST | Pressemelding

Regjeringens forslag til Statsbudsjett skaper utrygge rammer for rassikring Nasjonal rassikringsgruppe har lagt fram vårt syn på forslag til Statsbudsjett i den åpne høringen til transport- og kommunikasjonskomiteen og kommunalkomiteene på Stortinget. Vegene er helt sentrale som framføringsårer i fredstid eller i krig. Beredskapen vår er avhengig av at de er fremkommelige, sikre og åpne. «Regjeringa har bare levert en marginal økning på rassikringsrammen til fylkesveg. For riksvegene ser det enda verre ut der flere prosjekter er satt på vent. Det haster å sikre riks- og fylkesvegene våre og jeg håper at flertall på Stortinget ikke vil være bekjent av dette», sier leder i Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.

Stortinget viser tydelig veg for rassikring6.4.2022 13:27:37 CEST | Pressemelding

Stortinget fattet denne uken en rekke enormt viktige vedtak for rassikring av riks- og fylkesvegene. Enstemmighet om gjennomføringsplan innen 2023 og et klart flertall for et innovasjonsprogram, incentivordning for forebyggende skredkontrollanlegg og varsling, alternative kostnadsvurderinger og felles forståelse av utfordringene - Alt dette skaper gode rammer for det videre arbeidet for å skredsikre vegene våre framover, sier leder for Nasjonal rassikringsgruppe, Jenny Følling.