Kom som flyktning til Norge og meldte seg som frivillig med en gang.

Da Adam (24) kom til Norge fra Sudan for 4 år siden, var det helt naturlig for han å melde seg som frivillig. – Du kan jo ikke sitte hjemme og gifte deg med sofaen din hele tiden, sier Adam. Frivillig.no viser Adams forhold til frivillighet i filmen "Ett minutt snillhet - frivillig fra første dag".
Adam kom som flyktning til Norge, nå er han frivillig og bidrar til at andre nyankomne får seg venner og et nettverk.

– Jeg kommer fra et land hvor alle hjelper alle og når jeg kom til Norge hadde jeg ingen. Ingen venner, ingen familie, ingen kusiner, ingen fettere, onkler eller tanter. Jeg var helt alene.

Nå hjelper Adam ungdommer med å treffe nye mennesker.
– Dette betyr veldig mye for meg sier Adam. Jeg har vært i samme situasjon som ungdommene er i nå. Jeg har kjent på å være alene og ikke kjenne noen. Da trenger man noen som kan arrangere aktiviteter og gi dem muligheten til å bli kjent med andre.

Adam er frivillig i organisasjonene Voksne for barn i Asker. Der bidrar han to ganger i måneden sammen en gjeng med andre frivillige. De tilrettelegger arrangementer for unge innvandrere som ønsker å bli kjent med andre. De danser, spiser, går turer, spiller og leker sammen, og det er mye latter og glede når gruppen møtes.

– Disse har blitt som familien min, sier Adam. Hvis jeg hadde mistet dem, ville hverdagen min blitt veldig trist. Det er godt for meg å få hjelpe til.

Organisasjonen Voksne for Barn

Voksne for barn i Asker og Bærum er en organisasjon som arbeider for at barn og ungdom i to kommuner skal ha en trygg oppvekst med mulighet for å utvikle en god psykisk helse.

– Vi har aktiviteter på kveldstid og i helger. Vi tar med barn og ungdom på turer i naturen, til svømmebasseng, bowling, cafe, skiturer, til museum, på hjemmebesøk, skøyteturer, kino og andre aktiviteter. To torsdager i måneden låner vi Radar som er ungdomsklubben i Asker. Der har vi dans, spill, leker, quiz og andre aktiviteter, sier leder i organisasjonen Hilde Elise Eikenes.

Finner nye frivillige på Frivillig.no

Voksne for barn rekrutterer nye frivillige gjennom nettstedet Frivillig.no. Her kan folk finne noe som engasjerer dem blant over 1000 små og store oppdrag for ulike frivillige organisasjoner. Det er gratis å bruke Frivillig.no både for de frivillige og for organisasjonene. Så langt har over 16.000 nye frivillige meldt sin interesse til organisasjonene gjennom Frivillig.no.

Går du inn på www.frivillig.no og søker på Asker eller Bærum, kan du finne frivillige oppdrag fra blant annet Røde kors, Frelsesarmeen, Seniornett, Bærum kunstforening, Home-Start familiekontakten, Frivilligsentraler og Voksne for barn.

Film: Anton Ligaarden
Stillsfotograf: Martin Slottemo Lyngstad

For å se denne videoen, må du gi ditt samtykke øverst på denne siden.Ett minutt snillhet - frivillig fra første dagVideokanal

Følg pressemeldinger fra Frivillig.no

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Frivillig.no på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Frivillig.no

Populært nyttårsforsett med mening: dobbelt så mange melder seg frivillig i januar enn resten av året!3.1.2022 10:59:06 CET | Pressemelding

De første ukene i januar er det minst dobbelt så mange som melder seg som frivillig til en organisasjon enn ellers i året. Dette viser statistikk fra rekrutteringssiden Frivillig.no over de siste 5 årene er helt tydelig. Og selv de siste årene der rekrutteringen har vært betydelig redusert på grunn av pandemien, så er januar fortsatt en høytid for å kjenne på lysten til å bli med i frivilligheten.

Finalister til den nasjonale prisen Årets Nykommer i Frivilligheten10.11.2021 16:06:35 CET | Pressemelding

For sjette år på rad deler rekrutteringsportalen Frivillig.no og Frivillighet Norge ut den nasjonale prisen Årets nykommer i Frivilligheten. Prisen deles ut i forbindelse med FNs internasjonale dag for frivillighet, for å sette pris på det engasjementet og den frivillige innsatsen som nye frivillige har lagt ned, og for å vise at det ikke er så vanskelig å begynne å gjøre noe for andre.

Innvandrere deltar mindre i det frivillige organisasjonslivet, men mer om de blir spurt.4.2.2020 10:31:10 CET | Pressemelding

17% av innvandrere deltar i frivilligheten, sier Senter for forskning på sivilsamfunn og frivillig sektor i sin rapport om «Sivilsamfunnsdeltaking blant innvandrere i Noreg». Her finner de at andelen innvandrere som har vært frivillig, er markant lavere enn andelen norskfødte som er frivillige. Men på nettsiden Frivillig.no, hvor 2500 organisasjoner, lag og foreninger har lagt ut oppdrag for frivillige, er det dobbelt så stor andel hos nordmenn med innvandrerbakgrunn som melder seg. Så hvorfor er ikke andelen som er med i organisasjonene høyere?

Finalister til Årets Nykommer i Frivilligheten - nasjonal frivillighetspris13.11.2019 06:00:00 CET | Pressemelding

For fjerde år på rad deler rekrutteringsportalen Frivillig.no og Frivillighet Norge ut den nasjonale prisen Årets nykommer i Frivilligheten. Dette for å sette pris på engasjement og frivillig innsats fra de nye frivillige som har vist at det ikke er så vanskelig å gjøre noe for andre. Prisen til Årets nykommer i frivilligheten deles ut av Frivillig.no og Frivillighet Norge, på Frivillighetens dag på Sentralen i Oslo 5. Desember