Kom som flyktning til Norge og meldte seg som frivillig med en gang.

Da Adam (24) kom til Norge fra Sudan for 4 år siden, var det helt naturlig for han å melde seg som frivillig. – Du kan jo ikke sitte hjemme og gifte deg med sofaen din hele tiden, sier Adam. Frivillig.no viser Adams forhold til frivillighet i filmen "Ett minutt snillhet - frivillig fra første dag".

Adam kom som flyktning til Norge, nå er han frivillig og bidrar til at andre nyankomne får seg venner og et nettverk.
Ett minutt snillhet - frivillig fra første dag
Videokanal

– Jeg kommer fra et land hvor alle hjelper alle og når jeg kom til Norge hadde jeg ingen. Ingen venner, ingen familie, ingen kusiner, ingen fettere, onkler eller tanter. Jeg var helt alene.

Nå hjelper Adam ungdommer med å treffe nye mennesker.
– Dette betyr veldig mye for meg sier Adam. Jeg har vært i samme situasjon som ungdommene er i nå. Jeg har kjent på å være alene og ikke kjenne noen. Da trenger man noen som kan arrangere aktiviteter og gi dem muligheten til å bli kjent med andre.

Adam er frivillig i organisasjonene Voksne for barn i Asker. Der bidrar han to ganger i måneden sammen en gjeng med andre frivillige. De tilrettelegger arrangementer for unge innvandrere som ønsker å bli kjent med andre. De danser, spiser, går turer, spiller og leker sammen, og det er mye latter og glede når gruppen møtes.

– Disse har blitt som familien min, sier Adam. Hvis jeg hadde mistet dem, ville hverdagen min blitt veldig trist. Det er godt for meg å få hjelpe til.

Organisasjonen Voksne for Barn

Voksne for barn i Asker og Bærum er en organisasjon som arbeider for at barn og ungdom i to kommuner skal ha en trygg oppvekst med mulighet for å utvikle en god psykisk helse.

– Vi har aktiviteter på kveldstid og i helger. Vi tar med barn og ungdom på turer i naturen, til svømmebasseng, bowling, cafe, skiturer, til museum, på hjemmebesøk, skøyteturer, kino og andre aktiviteter. To torsdager i måneden låner vi Radar som er ungdomsklubben i Asker. Der har vi dans, spill, leker, quiz og andre aktiviteter, sier leder i organisasjonen Hilde Elise Eikenes.

Finner nye frivillige på Frivillig.no

Voksne for barn rekrutterer nye frivillige gjennom nettstedet Frivillig.no. Her kan folk finne noe som engasjerer dem blant over 1000 små og store oppdrag for ulike frivillige organisasjoner. Det er gratis å bruke Frivillig.no både for de frivillige og for organisasjonene. Så langt har over 16.000 nye frivillige meldt sin interesse til organisasjonene gjennom Frivillig.no.

Går du inn på www.frivillig.no og søker på Asker eller Bærum, kan du finne frivillige oppdrag fra blant annet Røde kors, Frelsesarmeen, Seniornett, Bærum kunstforening, Home-Start familiekontakten, Frivilligsentraler og Voksne for barn.

Film: Anton Ligaarden
Stillsfotograf: Martin Slottemo Lyngstad

Frivillig.no er en digital oppslagstavle for frivillige oppdrag. Kort fortalt gjør vi det enklere for organisasjoner å rekruttere nye frivillige, og enklere for folk å finne noe å engasjere seg i. Over 1000 organisasjoner er registrert og får inn i snitt 40 nye meldinger om dagen fra folk som vil bli frivillige.