Kollagenkroner fra torskebein

Dersom fiskeindustrien får tak i kollagenet fra fiskebeina kan det bety millioninntekt. Forskere har fått det til på lab.
‒ Kollagen i fiskebein er en verdifull ressurs vi tror industrien har mulighet til å anvende, sier forsker Sissel Albrektsen.

Nå skal de bekrefte om det også er mulig i industri.

Til arbeidet har Nofima fått midler fra FORNY2020, som er Forskningsrådets program for å bringe resultater fra offentlig finansiert forskning fram til markedet.

Årlig går 160 tusen tonn torskeavskjær på sjøen. En grunn til at det kastes, er at det ikke lønner seg for fiskere å ta vare på avskjæret.

‒ Det er mye bein i avskjæret, og næringsstoffene i beina er lite tilgjengelige og har derfor lav nytteverdi, sier forsker Sissel Albrektsen ved Nofima i Bergen.

Blant annet er det mye av proteinet kollagen i fiskebein. Kollagen kan brukes i antirynkekremer, kosttilskudd, og har potensiale som helsefremmende ingrediens i laksefôr.

Har utviklet prosess

For å få tak i det verdifulle kollagenproteinet, må fiskebeina avmineraliseres. Albrektsen og kollegaer har allerede utviklet en prosess for å frigjøre mineraler i fiskebein. De har også kommet langt med å optimalisere prosesser for å frigjøre proteiner.

Målet i dette prosjektet er å frigjøre minst 85 prosent av det kollagenrike proteinet i torskebein, og klarer forskerne det blir verdien av avskjæret straks høyere. Verdien ved å utnytte mineraler og proteiner i torskebein tilsvarer 400-900 millioner kroner per år, avhengig om man utvikler produkter til akvakultur eller næringsmidler.

Skal undersøke bioaktive egenskaper

‒ Vi har indikasjoner på at beiningrediensene kan påvirke muskelkvalitet og helse, og dermed bidra til å utvikle en mer robust fisk, sier Albrektsen.

Fiskemelsprodusenten Vedde AS er med på laget:

‒ Vi ønsker med vår deltagelse i prosjektet, å kunne øke verdien av fiskemel til akvakultur spesielt, og å utvikle nye ingredienser til anvendelser i fôr og næringsmidler, sier Ola Flesland i Vedde, som er en del av TripleNine Group.

Sissel AlbrektsenSeniorforsker

Jeg er ernæringsbiolog og jobber som seniorforsker i Nofima. Mine forskningsområder er fiskerernæring og prosessering av marint råstoff. Jeg har faglig bakgrunn innen mikronæringsstoffer (vitaminer, mineraler), og har bred erfaring med råvare og fôrevaluering i fisk. De siste årene har jeg jobbet med verdiskaping av marine biprodukter, med fokus på å utvikle teknologi for bedre utnyttelse av næringsstoffer som fosfor og proteiner i fiskebein.

Tel:+47 55 50 12 04sissel.albrektsen@nofima.no

Nofima AS har hovedkontor i Tromsø, og forskningsvirksomhet i Bergen, Stavanger, Sunndalsøra, Tromsø og på Ås.

Instituttet ble etablert 1. januar 2008 og har om lag 390 ansatte