Kystverket

KNM Helge Ingstad-aksjonen: Miljøaspektet

Del
Hvor mye forurensning har fregatthavariet medført? Hvilke effekter ser vi av utslippet? Og hvilke pågående og planlagte miljøundersøkelser inngår i den statlige oljevernaksjonen?

Forsvaret har opplyst at fregatten hadde om lag 500 kubikkmeter oljeprodukter om bord da den havarerte, hovedsakelig marin diesel (cirka 460 kubikkmeter). I tillegg var det om lag 33 kubikkmeter drivstoff til helikopter, samt mindre mengder smøreolje, hydraulikkolje og lignende om bord. 

Det er vanskelig å anslå med sikkerhet hvor mye olje som totalt har lekket ut fra fregatten. Kystverket og IUA Bergen har hittil samlet opp 55 kubikkmeter med ren olje fra sjø. Totalt er 104 kubikkmeter levert inn til avfallsselskap, mye av dette er oljeholdig vann og absorberende lenser (status 1.1. 2019). I tillegg har Forsvaret nødlosset om lag 143 kubikkmeter drivstoff fra utsatte tanker ombord i fregatten. Det er estimert at ca 170 kubikkmeter marin diesel er gjenværende i havarist. Først ved tømming av havarist vil endelig utslippstall bli klart, det vil si hvor mye olje har sluppet ut til sjø. 

Analyser av oljen som er samlet opp på sjøen viser at det som er sluppet ut er i stor grad marin diesel, samt noe hydraulikkolje og spillolje. Marin diesel er en lett oljetype som fordamper og blander seg i stor grad i vannmassene, den inneholder endel lette komponenter og har en giftighet som forventet ved denne oljetypen. 

Det er fokus på å kartlegge eventuell påvirkning av utslippet i vannsøylen og på marine organismer. Den kjemiske sammensetningen av oljen blir undersøkt for å kunne knytte eventuelle funn i organismer til utslippskilde. Blåskjell blir samlet inn for å kartlegge om man finner olje fra havaristen i skjell. 

Miljøundersøkelser

Det er iverksatt miljøundersøkelser for å kartlegge effekter av utslippet, samt for å dokumentere nødvendige tiltak for å gjenopprette miljøtilstand. Krav om miljøundersøkelser etter et utslipp er gitt i forurensingsloven. Miljøundersøkelser settes i gang umiddelbart etter en hendelse og kan pågå over lang tid om det er behov. Disse undersøkelsene er vesentlige for å dokumentere skadevirkninger på miljøressurser etter akutte utslipp. 

Programmet for miljøundersøkelser etter hendelsen med KNM Helge Ingstad er diskutert og avklart med Forsvaret og Kystverkets Rådgivende gruppe (Miljødirektoratet, Mattilsynet, Fiskeridirektoratet, Havforskningsinstituttet, Folkehelseinstituttet og Norsk Polarinstitutt). Programmet er tredelt, og det er enighet om at følgende gjennomføres: 

  • Havforskningsinstituttet undersøker oppdrettsfisk, villfisk og blåskjell. Dersom det blir strandpåslag av oljen er det aktuelt å igangsette strandsoneundersøkelser.
  • Statens Naturoppsyn (SNO) undersøkerpåvirkning av sjøfugl og marine pattedyr.
  • SINTEF OCEAN undersøker kjemiske og fysikalske egenskaper ved forurensningen, samt giftighet av de aktuelle oljeproduktene i marint miljø. 

Det finnes gode referansedata om miljøtilstanden i området rundt havaristen. Dette skyldes et pågående overvåkningsprogram som foregår i tiknytningen til aktiviteten på Sture terminalen. Det finnes i den sammenheng blant annet prøvetakingsstasjoner, for albu- og blåskjell. Noen av de planlagte undersøkelsene er igangsatt, og andre vil utføres når forurensningskilden (havarist) er fjernet. 

Gjennomførte undersøkelser

Havforskningsinstituttet har som en del av miljøundersøkelse programmet samlet inn prøver fra oppdrettsfisk, fra seks anlegg nær havaristen. Det ble undersøkt for PAH-forbindelser (polysykliske aromatiske hydrokarboner). Prøvesvar viste at matfisk fra disse oppdrettsanleggene ikke var forurenset fra den havarerte fregatten.  Ny prøvetaking av blåskjell fra foretatt i uke 4 i 2019 fra de faste prøvetakingsstasjoner. Når havarist er fjernet vil blåskjell og villfisk bli prøvetatt på nytt. 

I tillegg har Statens naturoppsyn vært i felten og observert oljeskadet fugl og pattedyr. Det er hittil observert fire gråmåker og en oterfamilie som antakelig er oljetilsølt. 

Strandsoneundersøkelser er ikke igangsatt siden det hittil ikke har vært oljepåslag på land. 

Analyser av forurensningen

SINTEF OCEAN vil foreta analyser av olje tatt opp fra sjø, fra tanker fra fartøyet som tømmes, og fra vann som følger med under oljeopptak. Undersøkelser vil gjennomføres for å få detaljert kunnskap om oljens kjemiske sammensetning og fysikalske egenskaper som påvirker hvordan oljen vil oppføre seg i miljøet – fordampning, nedblanding, løselighet i vannmassene og liknende.

Siden marin diesel er en olje som i stor grad blandes i vannmasser og inneholder lette komponenter som er giftige, er særlig giftighet i vannsøylen av betydning. SINTEF vil se nærmere på oljekjemi og giftigheten av denne oljen, samt analysere oljeinnholdet i vannet som er tatt opp sammen med olje. Det anses som mer hensiktsmessig å måle giftighet i vannfasen i laboratoriet enn i felt. Giftighet vil testes med en standardtest på de to organismene Skeletonema (kiselalge) og Calanus (raudåte, en hoppekreps). Rapport om oljens kjemiske egenskaper og giftighet er under utarbeidelse. 

Rapporter 

Funn og resultater fra miljøundersøkelsene vil legges ut på Kystverkets hjemmeside.

Kontakter

Om Kystverket

Kystverket
Kystverket
Sorenskriver Bulls gate 3
6002 Ålesund

07847http://www.kystverket.no

Kystverket er ein nasjonal etat for kystforvalting, sjøsikkerheit og beredskap mot akutt forureining. Kystverket arbeider aktivt for ein effektiv og sikker sjøtransport gjennom å ivareta transportnæringas behov for framkome og effektive hamner. Kystverket driv førebyggande arbeid og reduserer skadeeffektane ved akutt forureining, og medverkar til ein bærekraftig utvikling av kystsona. Kystverket ligg under Nærings- og fiskeridepartementet.

Følg pressemeldinger fra Kystverket

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kystverket på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kystverket

I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.

Besøk vårt presserom
HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye