Knalltall for NRK under EM-helgen

Nesten 1, 4 millioner seere så Jakob Ingebrigtsen løpe inn til gull i fredagens finaleløp på 1500 meter i EM i Berlin.

Seertallene for EM 2018 har vært solide for NRK, som hadde sendinger på NRK1 og NRK TV gjennom hele mesterskapet.

I snitt har det vært 257 000 seere på alle sendingene fra og med torsdag gjennom dagene, og på kveldssendingene har det vært over 700 000 seere.

Fredag var den aller største dagen, med 1 065 000 som så hele sendingen fra start klokken 21.19 til slutten klokken 22.19. Seertallet var på sitt høyeste klokken 21.56 fredagskvelden, i det øyeblikket Jakob Ingebrigtsen tok gull i 1500-meterfinalen.

Også lørdag var det høye tall, med 747 000 som fulgte sendingen på to og en halv time fra klokken 19.41. Høyeste seertallet her var naturlig nok rundt tidspunktet da brødrene Ingebrigtsen stakk av med både gull og sølv under finalen i 5000 meter. Klokken 21.17 var tallet oppe i 1 145 000.

Søndagen ble rundet av med 588 000 seere i nesten tre timer fra klokken 19.30. På det høyeste denne dagen var seertallet på 840 000 kl. 21. 09.

– Viser verdensklasse

Sportssjef i NRK, Egil Sundvor, er stolt og glad over den store publikumstilslutningen.

– Dette er formidable tall som viser at publikum setter pris på formidable prestasjoner. Det er verdensklasse både av utøverne, og fra teamet bak produksjonen, sier han.

Nå er det også klart at NRK har sikret seg rettighetene til å sende de sju neste internasjonale friidrettsmesterskapene i årene som kommer, de neste fire europamesterskapene og de tre neste verdensmesterskapene.

– NRK har fulgt friidrett gjennom mange år, og vi har aldri gitt dem opp. Vi har hatt troa også når det har vært på sitt mørkeste, og vi er glade for at vi er med når det ser så lyst ut. Og den generasjonen som nå kommer, ser ut til å være en ny gullgenerasjon. Vi har mye å glede oss til framover, sier Sundvor.