Knallsuksess med sommerskole

Fjorårets sommerskole på Lysaker ble så populært at Redningsselskapet i år øker antall plasser fra 100 til 160 for barn i alderen 9 til 13 år, som er ute etter lærerik moro på sjøen.

– Sønnen min var superskeptisk, veldig sjenert og ville egentlig ikke være med på sommerskolen på Lysaker i fjor. Men etter to dager klarte jeg nesten ikke å få han med hjem! Han hadde fått nye kompiser, lært masse kult og ikke minst syntes han det var stor stas å komme på skøytebesøk og hilse på det tøffe redningsmannskapet om bord. Han blir med i år også og tar med seg kompisene, forteller pappa Webjørn Knudsen.

Det er ingen tvil om at sommerskolen til Redningsselskapet har blitt den store snakkisen blant barn som er glad i å være på sjøen og påmeldingen er i gang for fullt. Det er bare en knapp uke siden Redningsselskapet åpnet for påmelding til sommerskoler over hele landet og allerede er nesten halvparten av plassene på Lysaker booket.

– Her er det bare å hive seg rundt og sørge for en plass, disse går fort. Jeg tror at mye av grunnen til at sommerskolen vår er så populær, både blant barn og foreldre, er at vi fokuserer på lek og moro. Det skal være gøy å lære, samtidig som vi har et seriøst og faglig pedagogisk innhold, forteller regionleder Erik Knudsen.

Knudsen er selv med som instruktør på sommerskolene og syntes det er gøy å se barna vokse og bli tryggere både på seg selv og på sjøen.

– Gjennom en uke lærer de å mestre utfordringer de kan møte på- og ved sjøen, hjemme, på hytta eller rett og slett i hverdagen. Det er et innholdsrikt program med mange elementer. Vi ser at barna blir mer sosiale og ansvarsfulle, tryggere på seg selv og høster gode minner fra uka. Det er gøy å se at de mest sjenerte er de som på slutten av uka lyser mest opp. De lærer å ta ansvar for seg selv og passer på hverandre. Og så syntes de det er veldig stas å henge med redningsmannskap og styre redningsskøyta da.

Noe av det barna lærer i løpet av en uke er førstehjelp, sjøvett- og grunnleggende båtkunnskap som sikkerhet på land og i båt, om flyteplagg, sjøkart, navigasjon, knuter og fisking. De får styre både motorbåt, seilbåt og robåt.

– Og så leker de mye! Vannski og vannsport-aktiviteter er en viktig del av uken.

Her finner du oppdatert oversikt over ledige plasser og info om påmelding: https://www.redningsselskapet.no/barn-og-unge/sommerskole/

Erik Knudsen
mobil: 481 28 368
epost: erik.knudsen@rs.no

Redningsselskapet er en frivillig, humanitær organisasjon. Vår visjon er «Ingen skal drukne».

Våre 1 500 redningsmenn og -kvinner bemanner 52 redningsskøyter langs hele kysten og på de to største innsjøene. Vi er som regel de første på stedet når uhellet er ute.