KNA - Kongelig Norsk Automobilklub

KNA: Slik gjør du påskeutfarten både hyggelig og sikker

Del
Påsken står for døren med mange muligheter for hyggelige opplevelser, både på ski og bak rattet. Likevel er det mange som erfarer reisen til påskefjellet som en øvelse i stressmestring, køkultur og familielogistikk. I tillegg er påsken høytid for trafikkulykker, hvilket gjør opplagte og oppmerksomme bilførere til en nødvendighet, særlig når trafikkvolumene øker på det tidvis dårlig vedlikeholdte kommune- og fylkesveinettet.

– Ved å gjennomføre noen enkle forberedelser vil turen til påskefjellet kunne bli både tryggere og hyggeligere, sier Børre Skiaker, generalsekretær i KNA. Skal du forflytte deg over større avstander med bil de nesten dagene bør du forsøke å nyte reisen, slappe av og ta tiden til hjelp. –Selv om man opplever kø og mye trafikk på veiene er det ingen grunn til at utfarten ikke skal kunne være en fin opplevelse, legger Skiaker til.

KNA anbefaler alle bilister å tenke gjennom følgende før de tar fatt på årets påskeutfart:

  1. BIL: Er bilen turklar? Sørg for at du har dekk som passer til føreforholdene. Og husk
    reglene for bruk av piggdekk. Gjør også unna drivstoffylling, oljesjekk og fylling av
    spylervæske i god tid før avreise.
  2. BAGASJE: Pakk bilen slik at du kan gjennomføre en bråstopp, uten at det fører til skade på
    fører eller passasjer. Legg den tyngste bagasjen i bunnen og lettere myke ting øverst.
  3. SKIBOKS: Husk at skiboksen er til lette gjenstander og kan ta liv dersom den løsner fra
    biltaket.
  4. RUTEVALG: Vær smart, velg kjøretidspunkt og rute som gir deg minst mulig kø og stress.
    Har du elbil bør du også gjøre deg kjent med lademulighetene langs veien.
  5. KJØRING: Se langt fremover og legg inn tid til en pause underveis. Hold avstand til bilen
    foran. Og følg trafikken.
  6. FØRER: Bruk sikkerhetsbelte og påse at alle passasjerer gjør det samme.  Ta også av deg
    ytterjakke og bytt til lette sko - da blir kjøreopplevelsen bedre og sikkerheten høyere.
  7. BARN: Forbered barna på at turen vil vare lenger enn normalt. Planlegg også aktiviteter
    som kan underholde barna underveis uten å forstyrre føreren.
  8. VEIHJELP: Meld deg inn i en bilistorganisasjon og få veihjelp dersom det skulle oppstå
    problemer med kjøretøyet lang veien.
  9. FJELLOVERGANGER: Ta med spade, kjetting og varme klær. Litt mat og drikke og nok
    drivstoff er også å anbefale, særlig om du skal over fjelloverganger



Kontaktpersoner:
Børre Skiaker, generalsekretær,
borre.skiaker@kna.no
tlf. 917 79 490

Thomas Groot, kommunikasjonsrådgiver,
thomas.groot@kna.no
tlf. 413 85 312



Bilder

Last ned bilde
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble
allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med
påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget
busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn
køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister
belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Last ned bilde
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble
allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med
påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget
busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn
køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister
belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Last ned bilde
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble
allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med
påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget
busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn
køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister
belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Last ned bilde
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble
allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med
påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget
busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn
køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister
belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Fra KNA-arkivene: «Utfart med KNA påskebussene 1948». I tiden før privatbilen ble allemannseie, var det stort behov for kollektive transportmidler i forbindelse med påskeutfarten. Her fra påskedagene 1948 hvor Kongelig Norsk Automobilklub besørget busstransport fra hovedstaden til både Gudbrandsdalen, Hallingdal og Valdres. Heller enn køene og trafikkavviklingsvanskene som vil prege påsken 2019, måtte etterkrigstidens bilister belage seg på å kjempe seg frem langs smale, kronglete veier midt i den verste vårløsningen.
Last ned bilde

Om KNA - Kongelig Norsk Automobilklub

KNA - Kongelig Norsk Automobilklub
KNA - Kongelig Norsk Automobilklub
P.O.Box 6322, Etterstad
N-0604 Oslo

+47 21 60 49 00https://kna.no

Kongelig Norsk Automobilklub (KNA) er Norges første og eldste bilistorganisasjon. Helt siden bilen kom til Norge har bilistene hatt behov for at noen skulle arbeide for deres sak. Derfor ble KNA til i 1907. Og derfor er KNA fremdeles den uavhengige forbrukerstemmen som taler for at norske bilister skal få et enklere, tryggere og mer økonomisk bilhold.

Følg pressemeldinger fra KNA - Kongelig Norsk Automobilklub

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra KNA - Kongelig Norsk Automobilklub på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra KNA - Kongelig Norsk Automobilklub

HiddenA line styled icon from Orion Icon Library.Eye