KLP utelukker gruveselskapet Vale

Det brasilianske selskapet ekskluderes for å skade miljøet og bryte menneskerettighetene.
Leder Jeanett Bergan for ansvarlige investeringer i KLP. Foto: KLP

Kommunal Landspensjonskasse (KLP) og fond under KLPs forvaltning utelukker Vale SA. Som følge av beslutningen har KLP solgt aksjer for 97 millioner kroner i selskapet.

233 mennesker ble drept og mer enn 37 personer er savnet etter at en demning som Vale eier og driver kollapset 25. januar i år i delstaten Minas Gerais i Brasil.

– Ulykken utgjør uakseptabel risiko for å medvirke til grove menneskerettighetsbrudd og alvorlig miljøskade. Det er samtidig skjerpende at selskapet er involvert i to svært alvorlig tilsvarende hendelser på få år, sier leder Jeanett Bergan for ansvarlige investeringer i KLP.

I november 2015 var Vale SA involvert i en tilsvarende ulykke da en gruve som var driftet av et samarbeidsselskap kollapset. 19 mennesker døde.

KLP har hatt flere møter med Vale for å følge opp hvordan selskapet jobbet forebyggende etter kollapsen i 2015. Etter den nye ulykken har KLP trappet opp dette arbeidet.

Vale økte ikke sikkerhetstiltakene etter å ha mottatt rapporter om at det var høy risiko knyttet til demningen i Minas Gerais.

– Det er fortsatt usikkerhet rundt hva som forårsaket årets ulykke, men det er klart at det Vale gjorde etter 2015-ulykken ikke var tilstrekkelig for å hindre nye ulykker og alvorlige konsekvenser. Selskapet har nå selvsagt ytterligere intensivert arbeidet, men med to slike alvorlige ulykker er det vanskelig å ha tillit til selskapets evne til å ivareta sikkerheten. Den iboende risikoen for ulykker i tilknytning til selskapets demningsdeponier er fortsatt høy, sier Bergan.

Fakta

KLP ekskluderer selskaper som bryter med KLPs retningslinjer for ansvarlige investering. Mer informasjon om selskaper som er utelukket, og hvorfor, finner du på klp.no.

KLP er kommune- og helse-Norges eget pensjonsselskap. Selskapet forvalter verdier på over 600 milliarder kroner for rundt 900.000 yrkesaktive medlemmer og pensjonister med pensjonen sin i selskapet. KLP eies av kommuner, fylkeskommuner, helseforetak og bedrifter som gir sine ansatte offentlig tjenestepensjon. I KLP er det å tenke samfunn, miljø og ansvarlige investeringer en del av den daglige driften.

For mer informasjon kontakt:

Leder for ansvarlige investeringer, Jeanett Bergan. Tlf. 920 38 589

Kommunikasjonsrådgiver Glenn Slydal Johansen. Tlf. 930 37 976