KLP kutter fondsprisene

Sju indeksfond blir billigere for alle KLPs fondskunder.
Adm. dir. Håvard Gulbrandsen i KLP Kapitalforvaltning

– Dette er en god nyhet for kundene våre som nå får våre allerede rimelige fond til en enda lavere pris. Dette viser at KLP er prisledende på fond, sier administrerende direktør Håvard Gulbrandsen i KLP Kapitalforvaltning.

Priskuttet kommer i kjølvannet av at Sbanken nylig reduserte fondsprisene som distribueres gjennom dem. Det førte til at KLPs fond ble billigere hos Sbanken enn på andre fondsplattformer.

– Det kan ikke vi leve med. Derfor bestemte vi oss for å redusere prisen på sju av våre indeksfond.

Sbanken har vært en viktig distributør av KLPs fond i en årrekke, og har hatt en klar ambisjon om å drive prisene ned på fondssparing gjennom effektiv distribusjon.

– KLP har historisk tilbudt en av de laveste forvaltningskostnader på indeksfond i markedet. Vi synes det er gledelig at denne prisreduksjonen kommer alle som sparer i KLPs fond til gode. Det har vært et av målene med vårt initiativ. Vi tror at reduserte kostnader og en mer åpen prismodell vil gjør at flere nordmenn starter sparing i fond, sier daglig leder Magnar Øyhovden i Sbanken.

Håvard Gulbrandsen sier at priskuttet reduserer KLP Kapitalforvaltnings inntekter noe. Men han mener det vil oppveies av økt salg av KLP-fond gjennom andre kanaler.

De nye fondsprisene vil få effekt hos kundene så fort som mulig, trolig fra 1. oktober.

Disse fondene blir billigere

KLP Aksje Global Indeks IV reduseres fra 0,30% til 0,25%

KLP Aksje Verden Indeks reduseres fra 0,30% til 0,25%

KLP Aksje Norge Indeks II reduseres fra 0,20% til 0,18%

KLP Aksje Norden Indeks reduseres fra 0,20% til 0,18%

KLP Aksje Fremvoksende Markeder Indeks II reduseres fra 0,30% til 0,28%

KLP Aksje Global Indeks V reduseres fra 0,20% til 0,18%

KLP Aksje Small Cap Indeks II reduseres fra 0,35% til 0,33%

For ytterligere informasjon kontakt:

Adm. dir. Håvard Gulbrandsen i KLP Kapitalforvaltning. Tlf. 913 44 948

Daglig leder Magnar Øyhovden i Sbanken. Tlf. 95 94 00 38

Adm. dir. Håvard Gulbrandsen i KLP Kapitalforvaltning

KLP er kommune- og helse-Norges eget pensjonsselskap. Selskapet forvalter verdier på cirka 700 milliarder kroner for rundt en million yrkesaktive medlemmer og pensjonister med pensjonen sin i selskapet. KLP Kapitalforvaltning er et heleid datterselskap av KLP og hadde ved årsskiftet cirka 70 ansatte og forvaltet cirka 495 milliarder kroner i fond og diskresjonære porteføljer.