KLP foreslått som ny medeier i Lofotkraft

Konsernstyret i Lofotkraft Holding AS foreslår KLP som ny medeier i Lofotkraft med en eierandel på 15 prosent.
Harald Koch-Hagen, KLP

- Vi ser Lofotkraft AS som et sterkt og godt posisjonert selskap. Selskapet ønsker å investere i framtiden for befolkningen og næringslivet i Lofoten. Vi har stor tro på stabil og god avkastning fra denne investeringen, sier Harald Koch-Hagen, direktør for strategisk aktivaallokering i KLP.

KLP kjenner norsk kraftnæring godt, både fra nære og langvarige kundeforhold innen pensjon og forsikring og som långiver. KLP har investert betydelig beløp i kraftsektoren.

Konsernstyret i Lofotkraft Holding AS fikk i fjor ja fra eierne til å arbeide videre med å finne en finansiell investor til Lofotkraft AS, nettselskapet, som eier og drifter strømnettet i Lofoten. Lofotkraft Holding AS eies av de seks Lofotkommunene.

På eiermøtet fredag 29. september 2017, anbefalte konsernstyret i Lofotkraft Holding AS eierkommunene til å si ja til en aksjekapitalforhøyelse (emisjon) i Lofotkraft AS slik at KLP går inn med en eierandel på 15 prosent ved siden av Lofotkraft Holding AS med 85 prosent.

Eierkommunene skal behandle dette før 27. oktober 2017. Et endelig vedtak skal fattes på en ekstraordinær generalforsamling i Lofotkraft Holding AS.

For mer informasjon kontakt:

Direktør strategisk aktivaallokering Harald Koch-Hagen: tlf 975 99 987
Konserndirektør økonomi og finans Aage Schaanning: tlf 905 24 312

Fakta om KLP
Kommunal Landspensjonskasse (KLP) er Norges største livsforsikringsselskap. Selskapet leverer og forvalter offentlig tjenestepensjon til de fleste av landets kommuner, helseforetak og offentlige bedrifter. KLP-konsernet leverer også produkter innen pensjon og pensjonskassetjenester, bank, skadeforsikring, kapitalforvaltning og eiendom. KLP Eiendom er blant de største eiendomsbesitterne i Norden. KLP er et gjensidig eid selskap. Derfor er KLPs kunder på offentlig tjenestepensjon også KLPs eiere. Konsernets forvaltningskapital utgjør 628 milliarder kroner per første halvår 2017 og selskapet har cirka 950 ansatte.

Harald Koch-Hagen, KLP