Klimaprosjekt for New York City

The New York City Department of Environmental Protection (NYCDEP) har valgt Rambøll til å gjennomføre en studie om hvordan man håndterer overvann for et klima i endring.

New York City

Prosjektet skal utvikle retningslinjer for verdensmetropolen. Bakgrunnen er at prognoser spår sterkt økende nedbørintensitet, kombinert med at havet vil stige, i årene fremover.

Rambøll har erfaring fra lignende prosjekter i andre urbane områder, for eksempel København, hvor de har utviklet en plan for klimatiltak ved store skybrudd.

Teknisk og samfunnsøkonomisk
- Rambølls arbeidsmetodikk med fokus på tekniske og samfunnsøkonomiske perspektiver gjør oss attraktive, sier Turid P. Ødegaard, direktør Rambøll Vann i Norge.

-Våre tjenester innenfor klimatilpasning etterspørres i stadig større grad. Kunnskap om flomsituasjoner og hvordan skadeomfanget kan begrenset vil få betydning for den måten vi planlegger, og bygger, byene våre framover. Norge har også satt seg ambisiøse mål med hensyn til utbygging av infrastruktur. Klimatilpassing er et viktig element for å unngå ødeleggelser, med de samfunnsmessige konsekvenser dette kan få, sier Ødegaard.

Kunsten å bygge gode relasjoner
Prosjektet er et godt eksempel på hvordan Rambøll er i stand til å tilby en meget sammensatt kompetanse til et globalt marked. Avtalen beviser også verdien av å bygge sterke relasjoner. I 2014 fikk Rambøll Management Consulting god kontakt med NYCDEP sin direktør da han deltok i master class om Københavnprosjektet, som Rambøll holdt sammen med København by. Dette forholdet har siden utviklet seg, og blir nå belønnet.

-Her viser vi virkelig at vi er samfunnsrådgivere. Arbeidet vi gjør er både spennende og ikke minst viktig for alle som bor, og besøker New York, sier Morten Skodbo, administrerende direktør i Rambøll Management Consulting i Norge.

New York City
Morten Skodbo, adm.dir Rambøll Management Consulting