Klart for Oslo Open i Kendo

26.5.2016 12:50 | Norges Kampsportforbund

Det er duket for action og tøffe tak når OSI Kendo i samarbeid med Norges Kampsportforbund arrangerer Oslo Open i Kendo i Bjølsenhallen. På lørdag er det individuelle klasser, mens det på søndag er lag kamp. På lørdag ca klokken 11:00 starter den prestisjefylte klassen for dan graderte.I tillegg til norske utøvere kommer det utøvere fra Italia, Storbritannia, Canada, Danmark og Sverige for delta i den prestisjefylte klassen

Hva er Kendo

Kendo er en japansk kampsport med røtter fra 1600-tallet, hvor utøverne kjemper med bambussverd, kalt shinai. Kendo passer for kvinner og menn i alle aldre. Det legges vekt på å .styrke kropp og sinn. Elevene lærer å verdsette høflighet og respekt, og det oppfordres til sportslig og personlig selvutvikling. Frem til 1800-tallet ble det benyttet tresverd (bokuto). Dette fikk ofte dramatiske konsekvenser, og på bakgrunn av flere ulykker ble bambussverdet utviklet. Dermed ble det mulig å fullføre et slag i kamp uten å være redd for å påføre motstanderen skader.

Konkurranse i kendo heter shiai. Hver kamp varer inntil fem minutter, eller til en av deltagerne har fått to poeng. Det er tre dommere med flagg i shiai. For å få et gyldig treff på motstanderen, må utøveren med den fremre delen av sverdet treffe definerte mål på motstanderens kropp. Alle treffpunktene er godt beskyttet av rustningen.

Fotograf :Jens Haugen

Norges Kampsportforbund (NKF) er et fleridrettsforbund i Norges idrettsforbund og olympiske og paralympiske komité (NIF). Norges Kampsportforbund er landsdekkende med rundt 450 medlemsklubber og 41.000 enkeltmedlemmer. Forbundet organiserer over 20 ulike kampsporter og målet er å være den ledende organisasjonen for kampsport i Norge.