Klart for OL på Oslo lufthavn

Den olympiske ild tennes denne uken, og med det går også startskuddet for Oslo lufthavns markering av idrettsarrangementet.

På Oslo lufthavn kan du flere steder følge OL-sendingene direkte de neste to ukene. Her fra OL-standen ved Tanum i Pir Nord.

Mellom 9. og 25. februar arrangeres vinter-OL i Pyeongchang i Sør-Korea, og det skal markeres med aktiviteter for de reisende på Oslo lufthavn.

- Vi får stadig spørsmål fra passasjerer om hvor de kan se sendinger fra store mesterskap her hos oss. Denne gangen vil vi legge til rette for at passasjerene kan oppleve en bit av OL i Pyeongchang mens de befinner seg på flyplassen. Sammen med noen av de offisielle samarbeidspartnere til Norges Idrettsforbund håper vi OL-standen i terminalen kan være et sted hvor passasjerene kan oppleve magiske TV-øyeblikk under vinterlekene, sier Joachim Westher Andersen, kommunikasjonssjef for Oslo lufthavn.

OL-aktiviteter for store og små

De fleste aktivitetene vil finne sted på OL-standen som er plassert i Pir Nord, rett etter sikkerhetskontrollen. Serviceverter i OL-antrekk vil bemanne standen der det er montert en stor skjerm som direktesender øvelsene. Her vil det også være mulig å delta i quiz, og det vil daglig bli trukket ut vinnere. Premiene er gaver fra Line of Oslo, Dale of Norway, Phenix og SAS, og vinnerne vil annonsert på Oslo lufthavns Facebook-side.

Her kan man også ta en morsom selfie i vår egen fotobar.

For de minste skal det arrangeres aktiviteter i regi av Barnekunstmuseet 14-15. februar og 21-23. februar. Dette finner sted i innenlandsterminalen i Pir Nord, og her kan barna være med på ansiktsmaling og selv tegne den store gullmedaljen

Sikre deg OL-kolleksjonen

Det er Line of Oslo og Dressmann som er leverandør av representasjonsklærne og festantrekkene til OL- og Paralympicstroppene til PyeongChang, mens Phenix som vanlig leverer vintertøy, fritidsantrekk og treningsklær. I tillegg har Dale designet årets OL-genser.

Den norske OL-kleskolleksjonen vil være tilgjengelig på butikken ÆRA Dame og ÆRA Active denne perioden, mens Thune selger OL-klokke fra Omega både på stand og i butikk.

Skulle du ønske å følge TV-sendingene mens du nyter en matbit vil disse bli vist på O'Learys (utland) og TGI Fridays (innland).

- OL er viktig for mange av våre passasjerer, og vi har lagt til rette for at alle skal kunne få med seg sine favorittøvelser selv om de er på reise. Med gode tilbud fra flere av våre forretninger og serveringssteder er alt lagt til rette for en god start på reisen. Og så satser vi selvsagt på at medaljeoversikten på stand vil være preget av norske flagg, sier Andersen.

Avinor eier og driver Norges hovedflyplass, Oslo lufthavn, som er et viktig kommunikasjonsknutepunkt i Norge som hadde drøyt 27 millioner reisende i 2017.

Pressehenvendelser til Oslo lufthavn gjøres ved å ringe vår pressetelefon på 918 15 614. På grunn av viderekobling har vi dessverre ikke mulighet til å besvare SMS via pressenummeret.

Alle bilder kan fritt benyttes i redaksjonell sammenheng. Det er ikke tillatt å bruke bildene i kommersiell sammenheng. Dette må det søkes om ved å sende epost til webredaksjonen@avinor.no
Bilder krediteres: Avinor

Styrker Avinor Oslo lufthavns posisjon som internasjonalt knutepunkt15.6.2018 08:00Pressemelding

Avinor har besluttet å utvide området etter passkontrollen på Oslo lufthavn, noe som vil gi et betydelig bedre tilbud til reisende til og fra land utenfor Schengen. Byggearbeidene starter i begynnelsen av oktober i år og utvidelsen skal etter planen være gjennomført andre kvartal 2022. - Denne utvidelsen er viktig for å videreutvikle Oslo lufthavn som et internasjonalt knutepunkt. Den vil gi økt kapasitet og vil gi bedre forhold for våre passasjerer og flyselskaper, og bedre rammevilkår for norsk reiseliv, turisme og næringsliv – noe som er en viktig del av konsernets samfunnsoppdrag, sier konsernsjef i Avinor Dag Falk-Petersen. Viktig for Norge Kapasiteten på dagens område for trafikk utenfor Schengen er på 5,5 millioner passasjerer og vil etter utvidelsen være på om lag 8 millioner passasjerer i året - De siste årene har trafikken til og fra land utenfor Schengen vist en betydelig større vekst enn trafikk innenfor. At vi legger til rette for denne trafikken med å bygge god og tilpass