Klart for OL på Oslo lufthavn

Den olympiske ild tennes denne uken, og med det går også startskuddet for Oslo lufthavns markering av idrettsarrangementet.
På Oslo lufthavn kan du flere steder følge OL-sendingene direkte de neste to ukene. Her fra OL-standen ved Tanum i Pir Nord.

Mellom 9. og 25. februar arrangeres vinter-OL i Pyeongchang i Sør-Korea, og det skal markeres med aktiviteter for de reisende på Oslo lufthavn.

- Vi får stadig spørsmål fra passasjerer om hvor de kan se sendinger fra store mesterskap her hos oss. Denne gangen vil vi legge til rette for at passasjerene kan oppleve en bit av OL i Pyeongchang mens de befinner seg på flyplassen. Sammen med noen av de offisielle samarbeidspartnere til Norges Idrettsforbund håper vi OL-standen i terminalen kan være et sted hvor passasjerene kan oppleve magiske TV-øyeblikk under vinterlekene, sier Joachim Westher Andersen, kommunikasjonssjef for Oslo lufthavn.

OL-aktiviteter for store og små

De fleste aktivitetene vil finne sted på OL-standen som er plassert i Pir Nord, rett etter sikkerhetskontrollen. Serviceverter i OL-antrekk vil bemanne standen der det er montert en stor skjerm som direktesender øvelsene. Her vil det også være mulig å delta i quiz, og det vil daglig bli trukket ut vinnere. Premiene er gaver fra Line of Oslo, Dale of Norway, Phenix og SAS, og vinnerne vil annonsert på Oslo lufthavns Facebook-side.

Her kan man også ta en morsom selfie i vår egen fotobar.

For de minste skal det arrangeres aktiviteter i regi av Barnekunstmuseet 14-15. februar og 21-23. februar. Dette finner sted i innenlandsterminalen i Pir Nord, og her kan barna være med på ansiktsmaling og selv tegne den store gullmedaljen

Sikre deg OL-kolleksjonen

Det er Line of Oslo og Dressmann som er leverandør av representasjonsklærne og festantrekkene til OL- og Paralympicstroppene til PyeongChang, mens Phenix som vanlig leverer vintertøy, fritidsantrekk og treningsklær. I tillegg har Dale designet årets OL-genser.

Den norske OL-kleskolleksjonen vil være tilgjengelig på butikken ÆRA Dame og ÆRA Active denne perioden, mens Thune selger OL-klokke fra Omega både på stand og i butikk.

Skulle du ønske å følge TV-sendingene mens du nyter en matbit vil disse bli vist på O'Learys (utland) og TGI Fridays (innland).

- OL er viktig for mange av våre passasjerer, og vi har lagt til rette for at alle skal kunne få med seg sine favorittøvelser selv om de er på reise. Med gode tilbud fra flere av våre forretninger og serveringssteder er alt lagt til rette for en god start på reisen. Og så satser vi selvsagt på at medaljeoversikten på stand vil være preget av norske flagg, sier Andersen.

Avinor har ansvar for 43 statlig eide lufthavner, og flysikringstjenesten for sivil og militær luftfart i Norge. Dette nettverket binder Norge sammen - og Norge sammen med verden.

Avinor er en drivkraft i miljøarbeidet i luftfarten og en pådriver for å redusere de samlede klimagassutslippene fra norsk luftfart. Selskapet har en ledende rolle i arbeidet med utvikling av el-fly, og leveranse av biodrivstoff til fly.

Avinor bidrar hvert år til 50 millioner sikre og effektive flyreiser. Om lag halvparten av disse er til og fra Oslo lufthavn.

Rundt 2.800 medarbeidere har ansvar for å planlegge, bygge ut og drive et samlet lufthavn- og flysikringssystem. Avinors virksomhet finansieres gjennom luftfartsavgifter og kommersiell virksomhet på flyplassene.

- Avinors offentlige journal

En milepæl for omstilling til null- og lavutslippsluftfart22.3.2024 12:15:00 CET | Pressemelding

-Det er veldig positivt at regjeringen setter av 1 milliard kroner til å fremskynde overgangen til null- og lavutslippsluftfart i Nasjonal transportplan for perioden 2025-2036. Dette er kraftfulle signaler til luftfarten og svært viktig for å sette fart på omstillingen. Alle ønsker å fase inn fremtidens fly så raskt som mulig. Ressurser til utbygging av infrastruktur er avgjørende for at vi skal være klare når de første null- og lavutslippsflyene kommer, sier konsernsjef i Avinor, Abraham Foss.