Klart for mekling på flyteriggområdet

Onsdag 24.juni starter mekling på flyteriggområdet hos Riksmekleren. Det ble brudd mellom Industri Energi og Norges Rederiforbund i årets mellomoppgjør torsdag 21.mai.

Som følge av bruddet i forhandlingene sa Industri Energi opp flyteriggavtalen 22.mai, med utløpsdato 5.juni 2015. Riksmekleren har satt av 24.juni kl.10.00 til mekling, som begjæres avsluttet den 24.juni kl. 24.00.

Hvis det blir konflikt, er det meldt plassfratredelse for totalt 379 medlemmer fordelt på 4 innretninger og 8 bedrifter på norsk sokkel.

-Vi har tatt ut et begrenset antall innretninger i første omgang, og håper vi slipper konflikt. Det forutsetter at arbeidsgiver aksepterer at frontfagsmodellen legges til grunn slik alle andre arbeidsgivere har gjort i årets mellomoppgjør. Tilbudet på 0 kroner fra arbeidsgiversiden er ikke akseptabelt, sier forhandlingsleder og forbundsleder Leif Sande i Industri Energi.

Flyteriggavtalen omfatter 5500 medlemmer i Industri Energi på flyttbare offshoreinnretninger, samt plattformboring på permanent plasserte innretninger på norsk sokkel.

Leif Sande, forbundsleder Industri Energi og forhandlingsleder: mobil 901 10 701
Terje Valskår, nestleder Industri Energi: mobil 901 16 398
Christine Meling Christensen, kommunikasjonssjef: mobil 951 96 466
Marius Jøntvedt, kommunikasjonsrådgiver: mobil 922 01 948

Torggata 15

22 03 22 00https://www.industrienergi.no

IE&FLT organiserer 80.000 medlemmer innen olje, gass, landindustri, ledelse, teknikk og arbeidsinkludering. Bransjer som står for 80 prosent av den norske eksportverdien. Vi er LOs fjerde største forbund. Forbundet har kontorer i Stavanger, Oslo og Brussel.