Klart for det store hiphop-slaget i Stjernekamp

Vi er kommet til en sjanger som har skapt mange uforglemmelige øyeblikk i NRKs lørdagsunderholdning Stjernekamp. Lørdag skal artistene få bryne seg på hiphop.

Thomas Felberg (t.v.), Kåre Magnus Bergh og Mona B. Riise inviterer til hiphop-kveld i Stjernekamp 16. september. Foto: Julia Marie Naglestad/NRK

André Hadland, kjent som rapartisten Son of Light, er sjangerekspert, slik han også var i fjor og i første sesong av Stjernekamp, i 2012.Han har vært i bransjen i 20 år og har status som en nestor innen norsk hiphop og rap. To ganger har han vært nominert til Spellemannprisen. For tiden turnerer han med skoleforestillingen «Blake, Bjørnson, Bjerke og Beatsa», der han rapper klassiske dikt.

Hiphop er sjangeren der artistene virkelig kaster seg ut på dypt vann. Det er ikke nok å være en god sanger. Man må kunne rappe med flyt og rytme uten å miste pusten, og ikke minst formidle teksten med troverdighet.

Sendingen går på NRK1 lørdag 16. september kl. 19.55-21.30.

Stjernekamp 2016

Folksomt på scenen

Det blir mye liv og røre på scenen i Stjernekamp denne kvelden, med et hundretalls personer i aksjon i tillegg til aristene. Vi får se dansere fra Team Quickstyle MG i tillegg til Stjernekamps faste dansere Marikken, Sofie, Aida og Maria. Dessuten medvirker korister fra Baardar samt et stort barnekor fra Art musikal- og ballettskole. Stjernekamps dyktige husband er selvsagt med,. DJ for kvelden er Sebastian Emes, kjent som DJ FMC.

Her er låtene artistene skal framføre i det store hiphop-slaget, i nummkerert rekkefølge:

1. Aleksander Walmann: Can't Hold Us

Stjernekamp 2017

• Artist: Macklemore & Ryan Lewis feat. Ray Dalton (2011)
  • Av: Ben Haggerty, Ryan Lewis, Tricia Davis

2. Gaute Ormåsen: Lighters

Stjernekamp 2017 STJERNEKAM...

• Artist: Bad Meets Evil feat. Bruno Mars (2011)
  • Av:Marshall Mathers, Ryan Montgomery, Bruno Mars,Philip Lawrence, Ari Levine,Roy Battle

3. Makeda: POWER

Stjernekamp 2017

• Artist: Kanye West (2010)
  • Av: Kanye West , Larry Griffin Jr., Mike Dean, Jeff Bhasker, Andwele Gardner, Ken Lewis, Francois Bernheim , Jean-Pierre Lang, Boris Bergman, Robert Fripp, Michael Giles, Greg Lake, Ian McDonald, Peter Sinfield

4. Benedicte Adrian: Her

Stjernekamp 2017

• Artist: Karpe Diem (2012)
  • Av: Magdi Omar Ytreeide Abdelmaguid, Chirag Rashmikant Patel

5. Adam Douglas: California Love

Stjernekamp 2017

• Artist: 2 Pac feat. Dr. Dre & Roger Troutman (1995)
  • Av: Tupac Shakur, Dr. Dre, Roger Troutman, Larry Troutman, Joe Cocker, Christopher Stainton

6. Ida Maria: Æ gir mæ nu faen

Stjernekamp 2017

• Artist: Tungtvann (2000)
  • Av: Even Brenna, Thomas Knudsen, Pål Myran-Håland, Lars Sandness

7. Didrik Solli-Tangen: Gangsta's Paradise

Stjernekamp 2017

• Artist: Coolio feat. L.V. (1995)
  • Av: Artis Ivey Jr., Larry Sanders, Doug Rasheed,Stevie Wonder

8. Lisa Børud: 99 Problems

• Artist: Jay-Z (2003)
  • Av: Shawn Carter, Rick Rubin, Norman Landsberg, Felix Pappalardi, John Ventura, Leslie Weinstein, Billy Squier, Tracy Marrow,, Alphonso Henderson

Stemmevinduet åpner først når alle artistene har opptrådt.
Man sender da nummeret på sin(e) favoritt(er) på SMS til 26600 (kr. 3)

Om Stjernekamp

Ti artister konkurrerer innen ulike musikksjangere om tittelen Norges ultimate entertainer. Sendingene går direkte 10 lørdager fra 26. august til den store finalen 28. oktober. Fra og med program 2 ryker en artist ut av konkurransen hver uke.

Stjernekamp ble sendt første gang i 2012 og er nå inne i sin sjette sesong. Det er et norsk konsept utviklet av Vibeke Sørlie og produksjonsselskapet Monster i samarbeid med NRK. Formatet er solgt til flere land, deriblant Russland, Finland, Polen og Vietnam.

Årets deltakerere er Benedicte Adrian, Gaute Ormåsen, Lisa Børud, Alexander Walmann, Ida Maria, Makeda, Didrik Solli-Tangen, Adam Douglas, Erlend Bratland og Hilde Lyrån.

Kommunikasjonsansvarlig Helene Amlie, helene.amlie@nrk.no - 951 00 299