Klar for verdenspremiere – ŠKODA KODIAQ RS

›  Den første RS-SUVen fraŠKODA vises på Paris Motor Show

›  Firehjulstrekk med 239-HK 2.0 TDI biturbo-motor som standard

›  Den første modellen som bærer den nye, moderne RS-logoen

– Den nye ŠKODA KODIAQ RS er klar for verdenspremiere på 2018 Paris Motor Show i oktober. ŠKODA viser nå frem de to første ofisielle bildene av bilen, og gir en sniktitt på deres første SUV i RS-portfolioen. KODIAQ RS blir også den første bilen med den nye RS-logoen, som nå skal pryde alle fremtidige RS-modeller. KODIAQ RS, som også er tilgjengelig med syv seter, får en 239-hester dieselmotor, den mest kraftfulle dieselmotoren i merkets historie.

RS-emblemet har prydet ŠKODAs mest sportslige modeller siden år 2000. ŠKODA KODIAQ RS er merkets første SUV i den gjeve RS-klubben. Det tsjekkiske bilprodusenten tar nå nå merkets 117-år lange motorsport– og rallyhistorie med inn i et nytt segment – og markerer det med en ny, moderne RS.logo med røde detaljer.

Følger i fotsporene til den første RS-modellen fra 1974

RS står for Rally Sport og ble først introdusert i 1974 på to rally-prototyper - ŠKODA 180 RS og 200 RS. Året etter, i 1975, utviklet ŠKODA disse to modellene til 130 RS, og i 1977 ble også sportscoupeen introdusert. En legendarisk bil som gikk av med to seire i sin klasse i Rally Monte Carlo, i tillegg til å vinne Rally Akropolis. I 2000 introduserte ŠKODA den første produksjonsmodellen av RS, den veldig populære Octavia RS.

Den nye RS-logoen får også sin debut i Paris sammen med ŠKODA KODIAQ RS. Den dynamiske SUVen bærer logoen på flere steder, blant annet i den aggressive radiator-grillen. Her står V for «Victory», og det røde symoboliserer sportsligheten og kreftene i RS-familien. Logoens nye utseende understreker også KODIAQ RS dynamiske design.

Firehjulstrekk og den mest kraftfulle dieselmotoren i ŠKODAs historie

Den kraftfulle motoren i KODIAQ RS står i stil til både navnet, logoen og designet. Den firesylindrede, to liter store, TDI-motoren yter hele 239 hestekrefter takket være biturboen, og har et dreiemoment på 500 Nm. Dette gjør den til den sterkeste dieselmotoren som er satt i produksjon i merkets 120 år lange historie.