Klar for nye oppgaver: Mari Velsand starter i Medietilsynet
– Nå gleder jeg meg til å komme i gang, sier hun. Mari Velsand kommer sist fra rollen som konserndirektør i Amedia. Hun har tidligere blant annet også vært konsernsjef i Tun Media, sjefredaktør/daglig leder i Nationen og distriktsredaktør og programdirektør i NRK. Velsand har utdanning i journalistikk ved Norsk journalisthøgskole, i tillegg til en master i ledelse fra BI.
– Det blir spennende å lede Medietilsynet i tiden som kommer. Mediebransjen står midt i fundamentale endringer, som skjer i et enormt tempo. Det vil også måtte få konsekvenser for tilsynets prioriteringer og arbeid, sier Velsand. – Nå vil jeg naturlig nok bruke den første tiden til å bli godt kjent både med virksomheten og menneskene som jobber der. Samtidig vil det være naturlig å raskt sette i gang prosesser der vi ser nærmere både på strategi og organisasjon, sier hun.
Velsand fremhever oppfølging av Mediemangfoldsutvalgets utredning og utlysning av ny avtale for allmennkringkasting blant områder der hun regner med at det blir spennende oppgaver for Medietilsynet framover. Arbeid knyttet til falske nyheter og trygghet for barn og unge på digitale medier blir også viktig.
– Medietilsynet har en viktig rolle som tilrettelegger for en innovativ og konkurransedyktig medieindustri og et mediemangfold med høy kvalitet.Jeg ønsker at Medietilsynet skal være en synlig premissgiver og et kompetansesenter som når bredt ut med relevant kunnskap og innsikt, sier Mari Velsand.
Nøkkelord
Kontakter
Mari VelsandDirektør
Tel:91328448mari.velsand@medietilsynet.noBilder
Om Medietilsynet
Medietilsynet skal bidra til å realisere statens mediepolitiske mål. Våre hovedoppgaver er å fremme demokrati og ytringsfrihet gjennom mediemangfold og kritisk medieforståelse. Vi veileder om barn og unges bruk av digitale medier, setter aldersgrenser for kinofilm, forvalter støtteordninger, behandler søknader om og fordeler pressestøtte og fører tilsyn med kringkasting. Tilsynet er underlagt Kulturdepartementet.
Følg pressemeldinger fra Medietilsynet
Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Medietilsynet på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.
Siste pressemeldinger fra Medietilsynet
Færre brudd på reklamereglene hos norske tv-kanaler16.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
Norske tv-kanaler er blitt flinkere til å følge reklameregler. Det viser Medietilsynets store vårkontroll med TV 2, NRK, TVNorge og VGTV.
16 nye aviser søker om produksjonstilskudd15.4.2024 06:50:00 CEST | Pressemelding
174 aviser har i år søkt om produksjonstilskudd til nyhets- og aktualitetsmedier. Blant de nye søkerne er det både lokalaviser og aviser med hele landet som nedslagsfelt.
Filmdistributør får åtvaring frå Medietilsynet for feil aldersgrense12.4.2024 11:13:15 CEST | Pressemelding
Medietilsynet meiner at kinofilmen «Døde menn går på ski» hadde for låg aldersgrense og gir distributøren ei åtvaring. Grensa er no endra frå 12 til 15 år.
Medietilsynet: Nødvendig med en strategi mot desinformasjon8.4.2024 13:14:18 CEST | Pressemelding
Kunstig skapt innhold, økt politisk konflikt og rask spredning av desinformasjon i sosiale medier aktualiserer behovet for en strategi mot desinformasjon, mener direktør Mari Velsand i Medietilsynet. I helgen varslet regjeringen at det skal utvikles en slik strategi.
Forbod mot reklame i radio og tv i påska21.3.2024 06:50:00 CET | Pressemelding
Radio- og tv-kanalane har ikkje lov til å sende vanleg reklame langfredag og 1. påskedag. Mange av kringkastarane vel å gi bort reklameplassen til ideelle organisasjonar denne dagen.
I vårt presserom finner du alle våre siste pressemeldinger, kontaktpersoner, bilder, dokumenter og annen relevant informasjon om oss.
Besøk vårt presserom