Kjør trygt til skiløypa med skiene på taket

- Ikke la skistativene stå og samle støv i garasjen. Få dem på taket og ikke la skiene ligge løst inne i bilen, sier Nils Sødal, senior kommunikasjonsrådgiver i NAF.
Det er ingen god idé å legge ned bakseteryggen og ha skiene løst i bilen. De kan bli et dødelig prosjektil ved en krasj eller bråstopp. (Foto: Colourbox)

Løse gjenstander i bilen er farlig. I en kollisjon eller bråstopp i bare 50 kilometer i timen kommer de med en kraft på inntil 24 ganger gjenstandens vekt. Et par slalåmski med binding veier fort fem kilo. De kommer gjennom kupeen med en kraft tilsvarende 120 kilo ved en bråstopp i bare 50 kilometer i timen. Langrennsski er lettere, rundt to kilo. De vil komme med en kraft på nesten 50 kilo.

- Det er ingen god idé å legge ned bakseteryggen og ha skiene løst i bilen. De kan bli et dødelig prosjektil ved en krasj eller bråstopp, advarer Sødal. - Gjør du det, må du i hvert fall sikre skiene med stropper. Men det er enklere og ikke minst sikrere med takstativ eller skiboks, fortsetter han.

Skal du til fjells i nyttårshelgen? Bruk litt ekstra tid på å sikre bagasjen

For mange er det forlokkende å dra lengre enn de lokale skiløypene og slalåmbakkene. Særlig i år med kort romjul, vil mange ta seg en tur på fjellet i nyttårshelgen.

- Bruk ekstra tid på å pakke bilen før du kjører til fjells. Legg det tyngste nederst og lengst frem i bagasjerommet. Bruk festepunktene i bagasjerommet og stropp fast bagasjen til slutt, rådgir Nils Sødal.

Inne i bilkupéen skal det ikke være løse gjenstander. Derfor er det viktig å feste nettbrett i fastmonterte holdere, sånn at du har sikker underholdning for barna i baksetet.

Skiene skal på taket i boks eller på skistativ. Har du takboks, må du være klar over at det ikke er ubegrenset hva du kan ta med i den. Det er tre vektgrenser du må passe på:

• Hvor mange kilo tåler takboksen?
  • Hvor mange kilo tåler takstativene boksen er festet til?
  • Hvor mange kilo tåler taket på bilen?

Av disse tre vektgrensene, må man styre etter den laveste. Når du har pakket boksen ferdig, stropp fast med lastestroppene i takboksen.

- Vi ønsker alle en god nyttårshelg før vi går i gang med nye året. Da er det verdt å bruke litt ekstra tid på pakkingen både i bagasjerom, inne i bilen og på taket, avslutter Nils Sødal.

Skippergata 4

Hver tiende nordmann og 25 prosent av alle personbileiere er medlem i NAF. Dette gjør oss til Nordens største interesse- og forbrukerorganisasjon med nærmere 500 000 medlemmer. Organisasjonen er landsomfattende med 67 lokalavdelinger, 450 ansatte og ca. 2000 frivillige. NAF er en engasjert og markant samfunnsaktør som arbeider aktivt for at norske trafikanter skal kunne reise sikkert, effektivt og miljøvennlig. NAFs virksomhet omfatter kontroll og testing av biler ved 44 NAF-sentre, trafikkopplæring, veihjelp, reise, handel, juridisk bistand og forbrukerrådgivning m.m. Etter avtale med Vegdirektoratet driver NAF 27 øvingsbaner i Norge.

Følg pressemeldinger fra NAF

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra NAF på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra NAF