Norske torv- og jordprodusenters bransjeforbund

Kjøp god jord med god samvittighet

Det bugner av grønnsaker, flotte blomster og grønne planter på balkonger, terrasser og i hager rundt om i Norge. Dette krever gode jordtyper med riktig struktur og næringsinnhold. Torv er en nødvendig bestanddel i en god jord.

Foto: Hasselfors Garden

Som ansvarlige og miljøbevisste leverandører av torv og jord er vi opptatt av å gi riktig informasjon til forbrukerne. Den siste tiden har det vært negativ oppmerksomhet rundt bruk av torvbasert jord. Vi kan berolige forbrukeren.

Arealer som brukes til uttak av torv utgjør mindre enn 0,07 % av det totale myrarealet i Norge, og vi er opptatt av at store deler av myrarealet i Norge skal forbli urørt. Derfor vil vi gjerne være med på å øke bevisstheten rundt bruk av jordtyper med innblanding av ulike komposter, noe som vil være med på å redusere forbruket av torv.

Som forbruker er du sikkert oppmerksom på at uttak av torv fra myrer medfører CO2-utslipp. For å sette ting i perspektiv kan vi fortelle at bruk av torvbasert jord på balkonger og hager utgjør et årlig CO2-utslipp på 15-20 kilo CO2 per nordmann. Noe som tilsvarer en biltur på ca 120 kilometer.

Tar forbrukeren på alvor
Er det ikke så nøye hva du som forbruker kan ha i krukkene og balkongkassene dine, i drivhuset ditt eller i hagen din? Jo, vi synes det er veldig viktig, og vi tar deg som hobbydyrker, blomster- og hageelsker på alvor!

Torv er helt essensielt ved profesjonell dyrking av frukt, grønnsaker og blomster, for å sikre en stabil og forutsigbar produksjon.

Det bugner av grønnsaker, flotte blomster og grønne planter på balkonger, terrasser og i hager, i by og land, rundt om i Norge. Dette krever gode jordtyper med riktig næring. Torv er en nødvendig bestanddel i en god jord. Ulike komposter implementeres i jordblandinger i stadig økende grad og en god og ferdig kompost kan gjerne blandes med torv og annen jord du har i hagen, men blir ofte for sterk kost for mange planter alene. Torven bidrar til at jordblandinger får balansert næringsinnhold, riktig surhetsgrad og god struktur. Dette gir ideelle vekstforhold for ulike planter.. Bruk av komposter er regulert i lovverket og det settes klare begrensinger i forhold til innblanding i jord.

Vi tar ansvar
Totalt er myrarealet i Norge på 27 millioner dekar. Utbygging av vei, jernbane, industri og boligområder fører til drenering og tap av myrarealer i mye større grad enn uttak av torv til bruk i jordblandinger som kan kjøpes i hagesentre over hele landet. Vi ønsker at store deler av myrarealet i Norge skal forbli urørt. Myrområder som benyttes til uttak av torv er ikke tapt, de kan reetableres til våtmarksområder.

Forskning fra Sverige og Canada viser at aktiv reetablering til våtmarksområde sikrer betydelig raskere og høyere tilvekst av torvmoser, som igjen gir større binding av CO2. Vi i bransjen ønsker å arbeide aktivt for slike tiltak i Norge også.

Hva er alternativet?
Finnes det alternativer til torv? Det nærmeste vi kommer egenskapene til torv i dag er kokosfibermasse, og det finnes torvfrie jordtyper med denne råvaren på det norske markedet. Ta da med i beregningen av miljøfotavtrykket du avgir ved å bruke denne jorda at råvaren fraktes med skip fra Asia og at den må renses i forkant for spirehemmende salter. I den prosessen brukes store mengder ferskvann, en ressurs det er knapphet på i disse delene av verden.

I mye av det vi som forbrukere foretar oss setter vi miljøfotavtrykk, som i mange tilfeller betyr utslipp av CO2. Vi håper du fortsetter å nyte din balkong full av flotte planter eller din nydelige hage med god samvittighet, vel vitende om at den jorda du bruker kommer fra torvmyrer vi forvalter på en best mulig måte, og at det er andre tiltak som gir langt bedre effekt på klimaet. Husk at dyrking av grønnsaker og blomster og stell av hage binder CO2 samtidig som det gir rekreasjon og velvære som du ikke vil være foruten!

Kontaktperson:

Norske Torv- og Jordprodusenters Bransjeforbund
Torleif Tollersrud
post@torvprodusenter.no

Foto: Hasselfors Garden

Om Norske torv- og jordprodusenters bransjeforbund

Norske torv- og jordprodusenters bransjeforbund
Væssiavegen 1350
2266 Arneberg

Følg saker fra Norske torv- og jordprodusenters bransjeforbund

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Norske torv- og jordprodusenters bransjeforbund på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.