Kjente gardsysterier på TINEs melkekartonger over hele landet

Fra starten av oktober til 20. november presenteres flere av Norges mest kjente gardsysterier på melkekartongene i hele Norge. Blant disse er produsenten av verdens beste ost, Kraftkar fra Tingvollost.

Gangstad Gårdsysteri, Orkladal Ysteri, Eiker Gårdsysteri og Tingvoll Gårdsysteri vil være avbildet og intervjuet på melkekartonger over hele landet frem til 20. november.

Flere melkebønder og TINE-eiere bruker en del av på gården til å foredle og selge sine egne meieriprodukter. Den melka de ikke bruker selv til egne produkter henter TINE. Sikkerheten ligger i TINEs henteplikt.

TINE ønsker å fremme et mangfold av meieriprodukter tuftet på norsk matkultur, lokale tradisjoner og ekte håndverk. Derfor bistår TINE med kompetanse for de som ønsker å starte opp med egen produksjon og ikke minst tilbyr TINE å distribuere varene for dem. TINE kjører de ferske meieriproduktene direkte fra meieri og ut til butikkene og tar med varer fra ca. 130 andre produsenter. Dette dreier seg blant annet om meieriprodukter, kjøtt, fisk, øl, frukt og grønt.

De utvalgte produsentene er på kartonger over hele Norge, både i 1-liters og 1,75-liters kartonger.

De fire er:

Tingvoll Gårdsysteri (Tinemelk skummet)

Tingvollost kommer fra gårdsysteriet på Saghaug gard i Torjulvågen på Nordmøre, som er blitt verdenskjent for sine ostesmaker. Her lager de osten Kraftkar, som i 2016 ble kåret til verdens beste ost uansett kategori i World Cheese Awards i Spania.

Saghaug gård er en familiebedrift med håndverkshistorie tilbake til 1303. I dag bor fire generasjoner på gården der ostene lages én og én for hånd.

– Vi er helt avhengige av at TINE står for distribusjonen, det har virkelig hjulpet oss å få produktene fram. Vi kunne lite om ost da vi startet, men TINE hjalp oss både med faglige råd og med utstyr, forteller Kristin hos Tingvollost.

Les mer om produktene og ysteriet på tingvollost.no

Orkladal Ysteri (Tinemelk lett 0,7%)

Orkladal Ysteri begynte som en drøm hjemme på kjøkkenbenken. Siden har Merethe og de andre på Meland-Skjenald Samdrift i Orkdal bygget opp et eget ysteri på gården, der nydelige oster lages for hånd før de nytes av matelskere over hele landet.

– Tre av oss steller fjøset og jorda, og én har ansvar for produksjonen i ysteriet. Det gode samspillet med TINE er viktig for oss som driver i liten skala. De henter både ostene våre og den melka vi ikke bruker i ysteriet. Det betyr mye!

Les mer om produktene og ysteriet på orkladalysteri.no

Gangstad Gårdsysteri (Tinemelk hel)

Hos Gangstad Gårdsysteri kan du smake delikatesser av mange slag, ikke minst en serie med nydelige oster og iskrem – laget for hånd med melk fra egen gård. Ta gjerne turen inn på tunet til Astrid og de andre i den rikholdige gårdsbutikken på Inderøya.

Om samarbeidet med TINE sier gründeren Astrid følgende: – TINE heiet oss fram helt fra oppstarten, og har vært til enorm støtte underveis. De sørger for at varene våre når ut til alle kriker og kroker landet rundt – og tildelte oss til og med sin egen Ostepris for måten vi arbeider på!

Les mer om produktene og ysteriet på ysteri.no

Eiker Gårdsysteri (Tinemelk lett 1,2%)

Anne Marie og de andre på Eiker Gårdsysteri lager god ost fra glade kuer hjemme på Toppenhaug samdrift i Hokksund. Ta gjerne turen innom gårdsbutikken for å se nærmere på hvordan dyra har det – og for å smake på de nydelige ostene.

– Det å drive småskala lokalmatproduksjon uten TINE i ryggen, hadde ikke vært mulig for oss. De henter all den melka vi ikke foredler selv, og gir oss distribusjon som gjør at vi kan levere til hele landet uten at det koster skjorta.

Les mer om produktene og ysteriet på eikergardsysteri.no