Kjenner du noen som fortjener å bli Årets Ladejarl 2019?

Tale Maria Krohn Engvik ble i 2018 Årets Ladejarl. Tale Maria har blitt kjent gjennom Snapchat-kanalen Helsesista, hvor ungdom kan stille spørsmål på en enkel og ufarlig måte.

– Vanligvis bryr jeg meg ikke så mye om priser. Jeg bryr meg mest om tilbakemeldinger fra ungdommer som sier at jeg har hjulpet dem. Men denne prisen betydde utrolig mye fordi jeg så oppriktigheten i øynene til de som delte den ut, sier Tale Maria.

Tale har en egen evne til å se enkeltmennesket, til å lytte, høre og gi tillit sa juryen da hun i fjor fikk prisen og to millioner kroner. Hun er nå aktuell med egen TV-serie som går hver fredag kveld på TV2.

Se Helsesista fortelle om hva prisen har betydd for henne. Video her.

–  Årets Ladejarl 2018 sprenger grenser og utviser stort mot. Hun er tøff som revolusjonerer sitt eget yrke med klokskap, sterke verdier og tidsriktig teknologi. En digital helsesøster er så logisk og tidsriktig, vi må jo være der de unge er hvis vi skal nå frem til dem, sier Colonialmajor Odd Reitan.

- Helsesista ble skapt fordi jeg som helsesøster på fire ulike videregående skoler i Oslo, opplevde at jeg ikke var tilgjengelig nok for elevene på mine skoler. Jeg brenner for at barn og unge skal ha det bra og trives overalt der de er i livene sine og for å løfte den psykiske helsen til norsk ungdom - sammen med alle som møter unge i sin hverdag, sier Tale Maria.

Årets Ladejarl gis til en person som i særlig grad har utmerket seg og bidratt til samfunnsbygging gjennom verdibasert arbeid og ledelse som alternativ til regelstyring. I sin begrunnelse skriver juryen:

– Hver eneste dag bidrar du til at unge gutter og jenter har en informasjonskanal som forstår dem og svarer på deres problemer. I tillegg til å svare på seksualiserte spørsmål jobber du for at ungdommene skal bli tryggere på seg selv i disse sosiale media tider.

Alle kan nominere folk som gjør mer enn de må for å skape et varmere samfunn.

Klikk her for å nominere din kandidat før 1. mai.

Vinneren kåres hvert år den 11. september på Lade Gaard i Trondheim.

Reitangruppens visjon er å bli kjent som det mest verdidrevne selskapet. Reitangruppen omsatte i 2018 (inkl. franchiseomsetning) for 95 milliarder kroner, sysselsetter 38 000 mennesker i Norden og Baltikum, og er med dette blant Norges ti største selskap og en synlig aktør i Nord-Europas arbeidsliv.

Håkon Bleken utstillingsåpning Britannia Hotel torsdag 13 juni kl. 18.30.11.6.2019 15:34:15 CESTPressemelding

Håkon Bleken er første kunstner ut i Britannia Hotel sitt nye kunstprogram i en storslått utstilling produsert av Dora3 og kuratert av Stein Slettebak Wangen. I en alder av 90 år er Bleken fortsatt like produktiv i sine tre atelierer og høster kanskje større anerkjennelse enn noensinne for sin kunst. En stor del av bildene har frem til nå vært i kunstnerens eie selv om de tidligste ble produsert for nærmere 50 år siden. Jeg vil at dette skal bli den fineste utstillingen min, sier Bleken i boken som utgis i forbindelse med Britannia-utstillingen. Han mener Odd Reitan og hotellet fortjener en slik hilsen etter restaureringen. Samtidig vil han vise topparbeider fra hele sitt kunstnerskap i hjembyen i anledning at han fylte 90 år i januar.

Stabil vekst for Reitangruppen13.5.2019 10:00:26 CESTPressemelding

Reitangruppen omsatte i 2018 for NOK 95 mrd. inkludert franchisetakers omsetning. Økningen på NOK 6 mrd. tilsvarer en vekst på 6,6% mot året før. Med et utgangspunkt i Midt-Norge har Reitangruppen blitt en internasjonal aktør med virksomhet i syv land. Mer enn 40% av omsetningen skjer utenfor Norge, og aldri før har så mange kunder funnet veien til Reitangruppens utsalgssteder i Norden og Baltikum. Kontantstrøm fra drift (EBITDA) ble NOK 4,7 mrd. og driftsresultatet ble NOK 3,3 mrd.