Kjempesuksess i 2016: Coop dobler vegetarsatsingen

I 2016 solgte Coops kjeder vegetarprodukter for seks millioner kroner. Salget var særlig høyt i lavpriskjeden Extra, og nå dobler Coop vegetarsatsingen.
Vegetarboller

Vegetaralternativer fant virkelig sin plass i norske handlekurver i 2016. Nå dobles antallet kjøttfrie produkter i vegetarserien Coop Vegetardag.
– Coop setter kunden først og bruker kundeinnsikt for å kartlegge behov og trender. Når kundene, som også er våre medeiere, nå etterspør enda flere vegetaralternativer, gleder vi oss stort over å kunne tilby dobbelt så mange produkter i våre kjeder allerede om få uker, sier Hege Berg-Knutsen, sjef for egne merkevarer i Coop.

Coops egen vegetarserie, Coop Vegetardag, er blitt en kjempesuksess med over 160.000 solgte enheter. Særlig har burgerne av grønne erter og bønner og burgere av rødbeter vært en salgshit, tett fulgt av tacofyll og nuggets. Nå kommer enda flere middagsprodukter.

– Vegetarproduktene har vært spesielt populære i lavpriskjeden Extra med over 100.000 solgte enheter. Det er gøy å se hvordan produktene appellerer til alle typer kunder – både til dem som har et vegetarisk kosthold og til dem som ønsker å kutte ned på kjøttforbruket. Når vi nå lanserer kjøttfrie middagsprodukter som pølser, boller, soppburger og flere påleggsprodukter, har vi høye forventninger, sier Berg-Knutsen.

Tidligere i januar viste en befolkningsundersøkelse Sentio Research har gjort for Nationen, at én av fire planlegger å redusere sitt inntak av rødt kjøtt i 2017. Dette er i tråd med anbefalingene fra internasjonale og nasjonale helsemyndigheter.

– Når vi vet at en reduksjon i kjøttforbruket både har helsemessige og miljømessige fordeler, og er noe mange kunder er opptatt av, ønsker vi å bidra. Målet med Coops vegetarserie er derfor å gjøre det enklere å velge gode alternativer til kjøtt og fisk, sier Berg-Knutsen.

Fakta om Coop Vegetardag

• Består i dag av seks ulike middagsprodukter. I tillegg til de to vegetarburgere, ble det i fjor høst lansert fire nye produkter i serien: Coop Pulled, Coop Tacofyll, Coop Salatterninger og Coop Nuggets
  • I februar lanseres syv nye vegetarprodukter
  • Alle produktene i Vegetardag-serien er soyafrie
  • Produktene selges i Coops kjeder: Extra, Obs!, Coop Mega, Coop Prix, Coop Marked og Matkroken

Vegetarboller
Vegetarpølser
Vegetarpålegg Jalapeño
Vegetarpølser
Vegetarpålegg

Coop er Norges nest største dagligvareaktør og har i dag ca. 1 250 dagligvarebutikker og byggevarehus innenfor kjedekonseptene Obs, Extra, Coop Prix, Coop Mega, Coop Marked, Matkroken, Obs BYGG og Coop Byggmix. Coop eies av kundene gjennom medlemskap i deres lokale samvirkelag. Samvirkelagene har i dag til sammen over 2,1 millioner medlemmer. Samvirkelagene eier fellesorganisasjonen Coop Norge SA som ivaretar sentrale fellesoppgaver for samvirkelagene.

Følg pressemeldinger fra Coop Norge

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Coop Norge på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Coop Norge