Kjempeprestasjon av norske Sebastian 18 år i karate-VM

Sebastian Breit Okamoto fra Nøtterøy utenfor Tønsberg er en av landets mest lovende karate-utøvere. Nøtterøy-gutten, som konkurrerer for Sakura Karate Klubb i Oslo, gjorde i går en kjempeprestasjon i junior-VM som arrangeres på Tenerife i Spania. Junior-VM er i år et rekordstort arrangement hvor det deltar over 1700 utøvere fra 109 nasjoner.

Sebastian ble tildelt  Franzefoss-stipendet i våres.
Sebastian ble tildelt Franzefoss-stipendet i våres.

Sebastian konkurrer i klassen kata U-21, hvor det deltok 57 utøvere. Sebastian vant sin første kamp mot Lokas Buchinger fra Østerrike, og deretter den neste kampen mot Christopher Scott fra Skottland. I tredje runde møtte han Xabier Elorduy Pereda fra Spania, en kamp han tapte 4-1. Spanjolen gikk helt til finalen, noe som medførte at Sebastian fikk rekvalifisering. I første rekvalifiseringsrunde møtte Sebastian Gianluca Gallo fra Italia som vant 4-1. Til slutt ble det derfor en fin 9. plass på Sebastian. Spania vant klassen, mens Tyrkia kom på 2. plass. Med tanke på det svært høye nivået på i kata internasjonalt er dette en kjempeprestasjon.

Ingen tilfeldighet
- Det er ingen tilfeldighet at Sebastian Breit Okamoto fra Nøtterøy gjør det bra. Tidligere i år vant han Franzefoss-stipendet på grunn av sin flotte utvikling over tid. I tillegg har Sebastian byttet klubb, og reiser nå to ganger i uken fra Nøtterøy for å trene ved Sakura Karate Klubb i Oslo. Her trener han blant annet med Robert Hamara, som er leder for dommerkomitéen i det internasjonale karateforbundet. Hamara er også ekspert på kata-dømming og vet hva som må til for å prestere i karate internasjonalt, sier Dag Jacobsen, sportssjef i Norges Kampsportforbund.

- Kata står på OL-programmet i Tokyo 2020. Med et optimalt og skreddersydd program for Sebastian er det ikke utenkelig at Sebastian kan kvalifisere seg til sommer-OL i Tokyo 2020, sier Jacobsen.

Konkurranseformer i karate
Karate har to konkurranseformer: Kumite (kamp) og kata (mønster).

Kata: Utøverne skal gå serier med teknikkombinasjoner satt sammen i et mønster som simulerer en kampsituasjon. Hver stilart har sine kataer. Mange kataer går igjen i de forskjellige stilartene, men utføres forskjellig. Kata er hjertet i de fleste karatesystemer, og anses som selve arven fra gamle dager.

Kumite (kamp): En karatekamp foregår mellom to motstandere. De skal benytte ulike teknikker mot hverandre: slag, spark og tillatte kast- og feieteknikker. Teknikkene skal være sterke, riktig utført og kontrollerte.

Sebastian ble tildelt  Franzefoss-stipendet i våres.
Sebastian ble tildelt Franzefoss-stipendet i våres.

Historisk taekwondo-prestasjon av Norge i Kina24.11.2017 15:26Pressemelding

Richard Ordemann fra Tøyen Taekwondo Klubb er første nordiske utøver som har klart å kvalifisere seg til den nye superligaen Grand Slam. Grand Slam, som er etablert av World Taekwondo, skal arrangeres for første gang i Kina i slutten av desember. Ordemann kvalifiserte seg ved å delta i dagens kvalifiseringsstevne i Wuxi i Kina. De tre beste fra dette kvalifiseringsstevnet får delta i Grand Slam, og Richard Ordemann sikret seg sin billett ved å kjempe seg helt til finalen.