Kjartan Skjelde designer burger for IKEA

Sammen med den kjente kjøkkensjef, og tv-personlighet Kjartan Skjelde, har IKEA utviklet en bærekraftig fiskeburger som kun vil være tilgjengelig på IKEAs restauranter i Norge.

-For IKEA var bakgrunnen for samarbeidet et ønske om å servere god og tidsriktig mat hvor vi samtidig inspirerer til sunnere og mer bærekraftige spisevaner. Vi er stolte av å samarbeide med en så sterk fagmann som Kjartan, sier Tor Morten Myrseth, sjef for IKEA Food i Norge.

Skjelde så samarbeidet som en mulighet til å nå flere mennesker med et klart budskap. –Min matfilosofi har formet seg gjennom årene, og det har hele tiden vært smaken som har vært viktigst. Men et godt måltid kan være så mye mer. Det kan for eksempel være bærekraftig og ikke minst sunt. At jeg kan være med på å påvirke til et bedre og sunnere kosthold sammen med IKEA gjør meg rett og slett glad! For nedslagsfeltet til IKEA er bredt. Gjennom dette samarbeidet har IKEA sin matfilosofi blitt forent med min egen, sier Skjelde.

2,2 millioner besøkende i året

IKEA restaurantene har flere tusen besøkende hver dag, noe som gjør det til Norges største restaurant, målt i besøkende. En fantastisk mulighet til å påvirke et sunt og riktig kosthold for folk flest, ifølge Skjelde.

For å finne en matrett som innfridde en lang rekke kriterier- både hos IKEA og Kjartan Skjelde, startet de med 20 retter på papiret og ti gikk videre til testing. Til slutt satt de igjen med tre finalister. Tomatisert torskegryte med aioli, pølser med linser og rotmospurè og fiskeburgeren, som til slutt gikk av med seieren.

Fiskeburgeren er laget av 78% villfanget og bærekraftig hyse, sei og torsk. Den toppes med råkost vendt i remulade (selvsagt uten tilsetningsstoffer), økologisk brød og frisk feldsalat, sier Myrseth i IKEA

–IKEA ønsker å inspirere til en sunnere og mer bærekraftig livsstil, med mat som har en positiv innvirkning på både mennesker og miljø. I tillegg til å være kjempegod er fisken MSC sertifisert, sier Anders Lennartsson, bærekraftsjef i IKEA Norge.

Samfunnsansvar

Ved lansering av denne nye retten tar IKEA også samfunnsansvar. Èn krone per solgte rett vil gå til Røde Kors leksehjelp. Dette er et tilbud til elever over hele landet, hvor frivillige fra Røde Kors hjelper elever med leksene og serverer mat, så konsentrasjonen kan holdes på topp. –Å vite at innsatsen min får betydning for de som trenger det, gjorde det enda lettere for meg å si ja til denne utfordringen, sier Skjelde.

Fiskeburgeren vil være tilgjengelig i alle IKEAs restauranter fra 9. januar. Burgeren vil koste 99 kroner for en voksenporsjon og 45 kroner for barn. I tillegg er det laget en egen pocket-versjon av Kjartans nye kokebok, Kjartan Skjelde på 20 min, som selges på alle varehus til 149 kroner.

Pressevakten er tilgjengelig for alle medier. For kundehenvendelser, ta kontakt med IKEA kundeservice på telefon 915 02 340.

994 84 950pressesenter@ikea.com

IKEAs forretningsidé er å tilby et stort utvalg form- og funksjonsriktige hjeminnredningsartikler til så lave priser at så mange som mulig får råd til å kjøpe dem. Det er i dag 419 IKEA-varehus i 50 land i verden. 365 av disse, inklusive alle norske varehus, er en del av INGKA-gruppen, resten av andre franchisetakere. Sist år hadde disse varehusene 783 millioner besøk, mens nettsidene ble besøkt 2,1 milliarder ganger.

I Norge har IKEA syv varehus; ett i Oslo, ett i Asker, ett i Bergen, ett i Stavanger, ett i Trondheim, ett i Lillesand og ett på Ringsaker. Totalt jobber det litt over 3000 medarbeidere i IKEA Norge.

IKEA tilbakekaller SÖTSAK SKUMTOPP, skumboller med sjokolade, 180 g, grunnet uklar innholdsfortegnelse av allergenet melk i listen over ingredienser12.3.2019 11:59:18 CETPressemelding

IKEA tilbakekaller SÖTSAK SKUMTOPP, skumboller med sjokolade, 180 g, grunnet uklar innholdsfortegnelse av allergenet melk i listen over ingredienser. Matsikkerhet har topp prioritet hos IKEA og vi ønsker å gjøre kundene våre oppmerksomme på at SÖTSAK SKUMTOPP med best før-dato mellom 2019-03-12 og 2019-04-18 er berørt av denne tilbakekallingen. Kunder som er allergiske eller intolerante mot melk eller melkeprodukter, er rådet til å levere tilbake SÖTSAK SKUMTOPP på sitt lokale IKEA-varehus, hvor de vil få refundert hele beløpet.