Kistefos-Museet

Kistefos-Museets kunstnergaveauksjon i går kveld, 22. august, resulterte i fabelaktige kr. 20,5 mill.

Museumsdirektør Egil Eide sier seg strålende fornøyd med kunstnergaveauksjonen og er dypt takknemlig overfor alle kunstnerne og gallerister som har gitt gaver.

Illustrasjon: Det nye museumsbygget «Twisted» krysser Randselva. Museumsbygget er designet av det velrenommerte arkitektfirmaet BIG.

En rekke kunstnere og gallerier i verdensklasse donerte et 30-talls verker til auksjonen. Kunstnere som var representert med kunstverk under auksjonen inkluderte verdenskjente navn som Anish Kapoor, Martin Kippenberger, Tony Cragg, Marina Abramovic, George Condo, Lari Pittman, Elmgreen & Dragset, Jeppe Hein, Ilya Kabakov og Wilhelm Sasnal.

Alle kunstverk ble solgt, og de tre mest suksessfulle verkene var:

1) Marc Quinn, kr. 2.6 mill

2) Anish Kapoor, kr. 2.0 mill

3) George Condo, kr. 1.9 mill.

Den innsamlede summen skal delfinansiere Kistefos-Museets nye museumsbygg, «Twisted», som er tegnet av arkitektfirmaet BIG – Bjarke Ingels Group i Danmark.

Auksjonarius for kvelden, Francis Outred, som er direktør i verdens største auksjonshus, Christie’s, sier i en kommentar at «det har vært en stor glede og en ære for Christie’s å samarbeide med Kistefos-Museet om veldedighetsauksjonen Twisted. De formidable resultatene fra kveldens salg er en honnør til verkenes kvalitet, til givernes og kjøpernes generøsitet og til Kistefos-Museets betydning for samtidskunsten i Norge».

Kistefos-Museet takker hjerteligst alle kunstnere og gallerister for de fantastiske gavene og takker også alle budgivere og kjøpere.

Egil Eide
Museumsdirektør
Epost: egil.eide@kistefos.museum.no
Mob.: + 47 991 59 760

Bilder

Om Kistefos-Museet

Kistefos-Museet
Samsmoveien 41
N-3520 Jevnaker

Kistefos-Museet omfatter industrimuseum, kunsthall og skulpturpark.

Stiftelsen Kistefos-Museet ble opprettet i 1996, og kom i stand ved gaver fra Christen Sveaas og Jevnaker kommune. Christen Sveaas er barnebarn av Anders Sveaas, grunnleggeren av A/S Kistefos Træsliberi.

Kistefos-Museets hovedoppgave er å ivareta og utvikle det som i dag er et teknisk-industrielt kulturminne av nasjonal betydning. Kistefos-Museet har ansvaret for bevaring av de gamle bygningene som står som et minne etter A/S Kistefos Træsliberis industrivirksomhet på Kistefoss, og også tradisjonene rundt denne virksomheten.

Fabrikkanlegget på Kistefoss befinner seg på Riksantikvarens liste over bevaringsverdige teknisk-industrielle kulturminner, og Kistefos-Museet mottar årlig betydelig støtte fra Riksantikvaren over Klima- og Miljøverndepartementets budsjett.

Følg saker fra Kistefos-Museet

Registrer deg med din epostadresse under for å få de nyeste sakene fra Kistefos-Museet på epost fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste saker fra Kistefos-Museet