Kirkeskipet ankrer opp på Arendalsuka

Vi fyller Kirkeskipet med innhold fra morgen til kveld i en hel uke, for å vise kirkens bredde.
Kirkeskipet: Den norske kirke har leid den vakre seilskuta «Adella» under Arendalsuka 13. - 18. august. I en hel uke fylles Kirkeskipet med innhold fra morgen til kveld, for å vise kirkens bredde. Foto: Adella.no

Kirkerådet i Den norske kirke har leid den vakre seilskuta, galeasen «Adella», tidligere kjent som «Missionær Skrefsrud». 13. - 18. august ankrer Kirkeskipet opp i Pollen, midt i Arendal og sentrum for Arendalsuka.

– Arendalsuka omtaler seg som Norges største politiske møteplass. Kirken vil være tilstede der hvor folk er, for å vise at kirken er med deg, hele livet, sier kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig i Kirkerådet i Den norske kirke.

– Kirkeskipet blir en møteplass som er åpen for alle, med spennende innhold fra morgen til kveld i en hel uke, sier hun.

Programmet inneholder debatter, samtaler, kulturinnslag og teaterforestillinger. Kulturminister Trine Skei Grande gjester båten onsdag 15. august, der hun både skal delta i en debatt om kirkens plass i dagens samfunn og ha en samtale med biskop Per Arne Dahl.

Preses Helga Haugland Byfuglien møter leder i Bioteknologirådet, Kristin Halvorsen til en samtale om bioteknologi. Flere av landets biskoper vil bidra i ulike debatter og samtaler. I tillegg kommer kultur- og konsertopplevelser.

– Vi legger opp til et innhold som skal gi gode opplevelser, ny innsikt og engasjement. Og selvsagt er kirkekaffen varm hele dagen, sier Dybvig.

Kirken samarbeider med flere organisasjoner for å fylle Kirkeskipet med godt innhold:

Skipsdekket blir skrubbet og åpner for publikum allerede ved morgenkaffen - og landgangen heises ikke opp før den alkoholfrie nattkafeen, med konsert, avsluttes før nærmere midnatt, hver kveld i en hel uke.

Alle arrangementer ombord på Kirkeskipet er gratis og åpent for alle.

Mer informasjon om arrangementene, hvem som kommer, til hvilke dager og tider, forteller vi om fortløpende, på kirken.no/kirkeskipet og på kirkens nasjonale Facebook-side.

Den norske kirke er landsdekkende med 3,7 millioner medlemmer i 1200 menigheter, 130.000 frivillige medarbeidere, 9000 tillitsvalgte og 7500 ansatte.

#kirkeskipet - legg merke til emneknaggen med en gang, for denne får du se ofte i sommer.

Og husk datoene for Arendalsuka: 13. - 18. august.

Kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig i Kirkerådet i Den norske kirke
telefon: 474 81 606
epost: id933@kirken.no

Dette er Kirkeskipet

«Adella» ble bygget i Ålesund i 1863 som slupp og gikk under navnet «Gidske» fram til 1891.

Det ble etter hvert økt behov for større skuter med bedre sjødyktighet i forbindelse med sildefisket i Norden og fra 1870- tallet tok byggingen av galeaser av for fullt. På 1890-tallet var galeasen en av de viktigste skutetypene i den norske kystfåten. «Gidske» ble ombygget til galeas i Kristiansund i 1891 og omdøpt til «Missionær Skrefsrud». Ombyggingen innebar at skuta fikk to master, ble kuttet tvers over ved akterstevnen og forlenget til 75 fot og fikk flat akterstevn.

Lite er kjent om skutas fortid, men det finnes historier om harde turer til Portugal og Spania i 1870 årene. Etter ombyggingen i 1891 gikk skuta i den såkalte saltfiskfarten med klippfisk fra Lofoten til Bergen og saltlast tilbake til Lofoten .

Under navnet «Misjonær Skrefsrud» var skuta hjemmehørende flere steder på Vestlandet, før hun som et av de siste seilfartøyer i fiskefarten fra Lofoten og sørover, lå til salgs i Bjugn i 1949 og ble kjøpt av Peder Pedersen, en skipper fra Lista i sør Norge. Siden har skuta hatt flere eiere, blitt ombygget, oppusset og omdøpt til «Adella». Hele historien kan du lese på adella.no.

Kommunikasjonsdirektør Ingeborg Dybvig i Kirkerådet i Den norske kirke
telefon: 474 81 606