Kirkens SOS samler kreftene for å kunne hjelpe enda flere

1. januar 2019 ble Landsforeningen Kirkens SOS et faktum. Etter 45 år som nettverksorganisasjon samles Kirkens SOS. - Samlet kan vi drive mer effektivt. Hver krone spart i administrative kostnader betyr en sterkere krisetjeneste. Målet vårt er å hjelpe enda flere, sier Leif Jarle Theis, generalsekretær i Kirkens SOS.

Mange unge foretrekker å ta kontakt på vår anonyme soschat.no
Vi ser allerede den økonomiske gevinsten
- I disse dager er vi i ferd med å skifte til et nytt og felles regnskapssystem, og ser allerede gevinsten av å samle Kirkens SOS. Vi vil spare 30 prosent av kostnadene som brukes på dette i dag, og dette er bare begynnelsen, sier Theis.

Hvert eneste døgn besvarer de frivillige i Kirkens SOS i overkant av 500 samtaler på telefon og internett. Likevel, det er omkring en av tre som ikke får svar.
- Vi trenger å styrke tjenesten. Vi har 1000 frivillige medarbeidere som gjør en fantastisk innsats, men behovet er stort der ute og vi trenger enda flere. Hver krone vi sparer fordi vi innfører smarte administrative løsninger vil komme våre innringere og innskrivere til gode, understreker Theis.
En tryggere arbeidsplass
Kirkens SOS har lenge hatt ett nasjonalt nummer for hele landet, men består av 11 lokale SOS-sentre fra Tromsø i nord til Kristiansand i sør. Frem til idag har de lokale sentrene hatt ulike interne systemer og til en viss grad hatt forskjellige ordninger for de ansatte. I en ny og samlet organisasjon vil Kirkens SOS jobbe mer effektivt og den administrative gevinsten vil være betydelig både med tanke på tidsbruk og penger.
- I tillegg vil en ny og sterkere landsforening gi de ansatte en tryggere og mer forutsigbar hverdag. De lokale SOS-sentrene vil bestå, presiserer Theis, men vi får felles personalsystemer og rutiner.
Enstemmig vedtak i Landsmøtet
Beslutningen om å bli en landsforening ble tatt på Landsmøtet i mars 2018.
-Det har vært en lang og krevende, men veldig interessant reise, sier Theis.
Han ble ansatt i Kirkens SOS i Norge i 2015 og har siden jobbet iherdig med å samle organisasjonen.
- Det er godt å kjenne at vi har et enstemmig vedtak i ryggen. Det lokale engasjementet er fortsatt vår viktigste ressurs og medbestemmelsen forankres og videreføres i foreningsdemokratiet i organisasjonen. Jeg tror Kirkens SOS går styrket ut av denne endringen, sier Theis, og takker alle støttespillere som har gjort denne prosessen mulig.

Mange unge foretrekker å ta kontakt på vår anonyme soschat.no
Last ned bilde
Kirkens SOS bidrar til litt mindre ensomhet. Alle som trenger å prate med noen kan kontakte oss.
Last ned bilde

Kirkens SOS besvarer nærmere 200 000 samtaler hvert år og er landets største døgnåpne krisetjeneste.

Kirkens SOS tilbyr fortrolige samtaler med et medmenneske. Den som tar kontakt er anonym og de som besvarer henvendelsene har taushetsplikt.

Kirkens SOS har ca. 40 ansatte og 1000 frivillige medarbeidere. Det er de frivillige som besvarer alle de tre tjenestene: telefon, soschat.no og sos-melding.

Kirkens SOS har 11 lokale SOS-sentre rundt om i landet. Det er de som rekrutterer og lærer opp frivillig, se mer her: https://www.kirkens-sos.no/om-kirkens-sos/lokale-sentre

Kirkens SOS søker å gi håp til mennesker i krise og er et selvmordsforebyggende lavterskeltilbud.

Over 20 000 samtaler om selvmordstanker6.9.2018 07:00:00 CESTPressemelding

Ensomheten tar ikke ferie22.6.2018 11:40:24 CESTLeserinnlegg