Kirkens nasjonale rådsledere gjenvalgt

På Kirkemøtet i Trondheim ble lederne av Kirkerådet, Mellomkirkelig råd og Samisk kirkeråd 14. april gjenvalgt for to nye år.

Den norske kirkens nasjonale rådsledere, fra venstre: Kristin Gunleiksrud Raaum - leder av Kirkerådet, Kristine Sandmæl - leder av Mellomkirkelig råd og Sara Ellen Anne Eira - leder av Samisk kirkeråd.

Kirkemøtets valgkomite besluttet i møte 28. november i fjor å fremme forslag om gjenvalg av Kristin Gunleiksrud Raaum som leder av Kirkerådet, Kristine Sandmæl som leder av Mellomkirkelig råd og Sara Ellen Anne Eira som leder av Samisk kirkeråd.

Det ble ikke fremmet forslag på andre lederkandidater før valget på Kirkemøtet 14. april.

Alle de tre ble første gang valgt til rådsledere på Kirkemøtet i 2016. Nå er de valgt for perioden 2018-2020.

Priv. til red.: Pressekonferanse 25. januar med nytilsatt biskop i Stavanger bispedømme23.1.2019 11:09:43 CETPresseinvitasjon

På møtet i Kirkerådet blir det torsdag kveld, 24. januar, tilsatt ny biskop i Stavanger bispedømme. Den nye biskopen møter pressen i Stavanger domkirke, Haakon VIIs gate 2 i Stavanger fredag 25. januar kl. 10.00. Se overføring via Facebook På pressekonferansen deltar disse sammen med den nytilsatte biskopen: Leder i Kirkerådet, Kristin Gunleiksrud Raaum. Leder i Stavanger bispedømmeråd, Marie Klakegg Grastveit. Preses i Bispemøtet, Helga Haugland Byfuglien.

Religionspolitikk høyere på dagsorden22.1.2019 12:35:52 CETPressemelding

- Med denne plattformen forplikter regjeringen seg på en politikk som både sikrer likebehandling av alle tros- og livssynssamfunn og som anerkjenner folkekirkens viktige rolle i samfunnet. Men vi stiller oss undrende til å overføre livssynsansvaret fra Kulturdepartementet til Barne- og familiedepartementet. Det er også et annet signal enn det plattformen for øvrig legger opp til, sier Kristin Gunleiksrud Raaum, leder i Kirkerådet.