Kirkens Bymisjon vil dumpe pensjon

Styret i Kirkens Bymisjon skal tirsdag 10.12 drøfte om avtalen med arbeidsgiverorganisasjonen Virke skal sies opp. Styret vil spare penger på bekostning av de ansattes pensjon.

En oppsigelse av avtalen mellom Kirkens Bymisjon og Virke vil medføre at alle de ansatte mister nåværende tariffavtale. Konsekvensene for de ansatte kan fort bli dramatiske:

-          De ansatte får mindre pensjon

-          Mange mister særaldersgrensen og må jobbe til 67år i stede for 65år

-          Noen ansatte mister retten til AFP

-          Tillegg for ubekvem arbeidstid blir ikke pensjonsgivende

-          Dårligere lønn

-          Dårligere sosiale bestemmelser ved for eksempel fødsel

-          Dårligere betaling for arbeid på ubekvemme tider

- Kirkens Bymisjon vil spare penger på bekostning av de ansatte. I dag er dette en attraktiv arbeidsplass som leverer gode tjenester. Slik vil vi ha det i fremtiden også, sier tillitsvalgt i Sykepleierforbundet Veronica Lund.

- Hvis Kirkens Bymisjon tar dette steget er det sannsynlig at alle de andre veldedige organisasjonene i helsesektoren følger etter. De blir da med på jaget til de private tilbyderne i å tilby minimumsordninger til de ansatte. Det rimer dårlig for en solidarisk organisasjon som Kirkens Bymisjon. Det er veldig synd at konkurranseutsetting i helsesektoren tvinger de ideelle aktørene til å dumpe lønn og pensjon, sier hun.

Tirsdag kl 13.15 overrekker de ansatte et brev til styreformann før styremøtet. 13.30 starter en protestmarkering utenfor hovedkontoret hvor tillitsvalgte og ansatte fra Sykepleierforbundet, Fagforbundet, Norsk Ergoterapeutforbundet og Norsk Fysioterapeutforbund vil være tilstede. Styremøtet starter kl 14.00

Kirkens Bymisjon er et nettverk av diakonale stiftelser fordelt over store deler av landet, med sentre i 11 byer i Norge. De 11 stiftelsene har ca 1850 fast ansatte medarbeidere i hel- og deltidsstillinger og ca 3000 frivillige medarbeidere på faste avtaler.

Kontakt:

Veronica Lund, Norsk Sykepleierforbund: 92 61 22 48