Kirkens Bymisjon deler ut hjemmestrikkede oransje skjerf over hele landet

Aldri før har flere engasjert seg i Kirkens Bymisjons strikkedugnad og enormt mange oransje skjerf er strikket. 16. oktober deles skjerfene ut i byer over hele landet, med en oppfordring om å bli bøssebærer for årets TV-aksjon “Mindre alene sammen” 21. oktober.

- Det har vært et overveldende engasjement rundt årets strikkedugnad! Nå oppfordrer vi alle til å bære skjerfet i tiden fremover. Når du tar på deg det oransje skjerfet blir du ikke bare fysisk varm, men du signaliserer også at du er for et varmere samfunn, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon, Adelheid Firing Hvambsal.

Med utdeling av de oransje skjerfene følger det i år en oppfordring om å bli bøssebærer for Kirkens Bymisjon under årets TV-aksjon, 21. oktober. Årets TV-aksjon har som mål å skape et varmere og mer inkluderende samfunn. Pengene som samles inn skal skape 700.000 møter mellom mennesker, og bidra til en rekke nye tilbud for mennesker som står utenfor.

- Vi skal gå for at alle skal ha noen å gå til. Vi skal gå for et varmere samfunn, som er selve kjernen i historien om det oransje skjerfet. Meld deg som bøssebærer på blimed.no eller ring 02025, og bli med oss å gå årets viktigste søndagstur, sier Firing Hvambsal.

Om oransje skjerf:
Historien om de oransje skjerfene startet i 2010, da det ble oppdaget at en hjemløs som frøs benyttet et ullplagg som hang i bybildet for å varme seg gjennom natten. Ullplagget ble hengt opp igjen hver morgen, og tatt ned da natten nærmet seg.

Dette var starten på Kirkens Bymisjons strikkedugnad. Fra noen hundre skjerf i Oslo sentrum i 2011, er det i år strikket rundt 15.000 oransje skjerf av strikkere i hele landet. Mange av disse deles 16. oktober ut – helt gratis - i byer over hele Norge. Skjerfene er strikket av Kirkens Bymisjons gjester, brukere og frivillige, foreninger, pårørende, engasjerte bedrifter, næringslivsledere og privatpersoner i alle aldre.

Om årets TV-aksjon:
TV-aksjonen har blitt arrangert en søndag i oktober hvert år siden 1974. I år går TV-aksjon går av stabelen 21. oktober.

Årets TV-aksjon går til Kirkens Bymisjons arbeid for å skape et varmere og mer inkluderende samfunn ved å åpne dører. Pengene som samles inn skal skape 700 000 nye møter mellom mennesker, og bidra til en rekke nye tilbud for mennesker som står utenfor.

NRK TV-aksjonen er verdens største innsamlingsaksjon. Hvert år besøker 100 000 bøssebærere samtlige av Norges 2,3 millioner husstander.

For presse:

Kirkens Bymisjon inviterer media til utdeling av de oransje skjerfene, som foregår over hele landet, men som i Oslo vil starte inne på Oslo S (andre etasje) tirsdag 16. okotber fra klokken 06:00. Derfra vil om lag 100 frivillige, strikkere, ansatte, gjester, brukere og samarbeidspartnere bevege seg ut i Oslos gater med oransje skjerf for å fargelegge statuer og lyktestolper, og glede morgentrøtte mennesker med oransje skjerf.

Det vil bli gode bildemuligheter ved utdeling av oransje skjerf og klemmer til morgenpendlere, og møte med frivillige, gjester og brukere av Kirkens Bymisjons tilbud.

Vi håper dette er interessant for redaksjonen og vi oversender gjerne bilder og film til dere fra dagen, om ønskelig. Bare ta kontakt så kan vi prates mer om materiale og intervjumuligheter.

For planer og pressemuligheter i andre byer, ta kontakt med pressekontakt lokalt: https://kirkensbymisjon.no/presse/