Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon deler ut 15.000 hjemmestrikkede skjerf

1.november skal bli Årets varmeste dag når de oransje skjerfene deles ut i hele landet. I løpet av noen få år har antallet skjerf økt kraftig. Fra 300 skjerf i Oslo i 2012, til 10.000 skjerf i fjor og i år hele 15.000 skjerf over hele landet i år.

- Det er fantastisk å være vitne til denne unike dugnadsånden! Mennesker i hele Norge har den siste måneden strikket for alle som trenger det og for et varmere samfunn, sier generalsekretær i Kirkens Bymisjon Adelheid Firing Hvambsal.

De oransje skjerfene deles ut - helt gratis - over hele landet og dette markerer starten på Kirkens Bymisjons juleaksjon “Gled en som gruer seg til jul”. Kirkens Bymisjon oppfordrer alle som vil, til å forsyne seg med et skjerf og bære dette fremover.

For mange forbindes ikke jula med glede. Blant mennesker fra rus- og gatemiljøene er førjulen og julehøytiden ofte en smertelig påminnelse om ensomhet, brutte familierelasjoner, fattigdom og følelsen av å «stå utenfor».

- Vi kaller det oransje skjerfet for Norges varmeste skjerf. Vi ønsker et varmt og inkluderende samfunn i en førjulstid som er tung for mange. Når du tar på deg det oransje skjerfet blir du ikke bare fysisk varm, men du signaliserer også at du er for et varmere samfunn, sier generalsekretær Adelheid Firing Hvambsal.

De oransje skjerfene er resultat av en landsomfattende strikkedugnad, som har engasjert tusenvis av personer, deriblant kjendiser, Kirkens Bymisjons gjester og brukere, foreninger, pårørende, næringslivsledere og privatpersoner.

Med utdeling av de oransje skjerfene starter Kirkens Bymisjon opp årets juleaksjon Gled en som gruer seg til jul, hvor en kan gi et bidrag slik at vi kan holde våre kafeer og møteplasser åpne i julen og gjennom hele året.

- Vi ønsker å bidra til et litt varmere samfunn. Vi tror at færre gruer seg til jul om fellesskap og samfunnet rundt oppleves som varmt og inkluderende. I Kirkens Bymisjon har vi et spesielt fokus på å invitere mennesker fra rus- og gatemiljøene til måltider og fellesskap på våre kafeer og møteplasser, sier Hvambsal.

Presseinvitasjon:

Kirkens Bymisjon inviterer media til aksjonsstart, som foregår over hele landet, men som i Oslo vil starte inne på Oslo S onsdag 1. november fra klokken 06:00.  Derfra vil omtrent 200 frivillige, strikkere, ansatte, gjester, brukere og samarbeidspartnere bevege seg ut i Oslos gater med oransje skjerf for å fargelegge statuer og lyktestolper, og møte morgentrøtte mennesker med oransje skjerf.

Det vil bli gode bildemuligheter ved utdeling av oransje skjerf og klemmer til morgenpendlere, og møte med frivillige, gjester og brukere av Kirkens Bymisjons tilbud.

Vi håper dette er interessant for redaksjonen og vi oversender gjerne bilder og film til dere fra dagen, om ønskelig. Ta gjerne kontakt om materiale og intervjumuligheter.

Om Kirkens Bymisjon

Kirkens Bymisjon
Tollbugata 3

404 30 909http://www.kirkensbymisjon.no

Kirkens Bymisjon er en ideell organisasjon som arbeider i byer over hele Norge, blant mennesker som strever med hverdagen på ulike måter. Vår visjon er at mennesker i byen skal erfare respekt, rettferdighet og omsorg. Kirkens Bymisjon vil påpeke og motvirke årsaker til at urett oppstår, avdekke krenkelser, gi hjelp og lindre nød. Kirkens Bymisjon har røtter tilbake til 1855. I dag er vi en ideell aktør som blant annet driver innen eldreomsorg, barnevern, rusomsorg og arbeidsmarkedstiltak. I tillegg til våre gatenære tiltak.

Følg pressemeldinger fra Kirkens Bymisjon

Registrer deg med din e-postadresse under for å få de nyeste sakene fra Kirkens Bymisjon på e-post fortløpende. Du kan melde deg av når som helst.

Siste pressemeldinger fra Kirkens Bymisjon